Bevar Museum Ovartaci!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar Museum Ovartaci!.


Gæst

#301

2016-04-22 11:44

Jeg synes, museet har stor berettigelse og betydning for eftertiden i forståelsen af, hvordan tiden var samt for at kunne vise, hvordan livet udleveres i datidens hjem for bl.a. psykisk syge med behandlingsformer, vi i dag for længst har lagt bag os, men som gennem forskning og forsøg gennem tiden er ført frem til nutidens standarder. Desuden ville en uvurderlig kunstskatte gå tabt, hvis museet blev nedlagt.


Gæst

#302

2016-04-22 11:51

Fordi denne samling er helt unik og værd at bevare for eftertiden. Særligt åndsvage og psykiatrien generelt er og har altid været lavprioriteret. Gennem kunst knytter vi relationer og får indblik og forståelse som ord ikke kan erstatte. Og heller ikke anden form for terapi. Så det kan vel siges at være af dobbelt gavn!
IMO

#303

2016-04-22 19:05

Jeg kæmper for psykisk sårbares vilkår.

Det er meget dårligt, at psykisk syge bliver ramt af besparelser rundt om i kommunerne.

Lokalpolitikerne skal råbes op.


Gæst

#304

2016-04-23 03:43

Jeg besøgte engang musæet på Risskov sammen med en LAPgruppe fra Aalborg, det var en uforglemmelig oplevelse, sikke kreativitet og evner der er blevet udfoldet af patienterne, virkelig imponerende! Måske kan man flytte det med held et helt andet sted hen i al sin mangfoldighed, hvor disse billeder og kunstværker får en betydelig bedre ramme at være i, hvor mange flere mennesker kommer! I betragtning hvor storslået en billed og kunstsamling det er, fortjener disse værker "at komme frem i dagens lys", men det er jo nok ikke i medicinalindustriens interesse, at sindslidende fremstår som kreative mennesker i større stil? En slags terapi er det at arbejde kreativt, det ved vist enhver der sysler med et eller andet kunstnerisk arbejde!

 


Gæst

#305

2016-04-23 10:25

Jeg mener, museet bør bevares, dels på grund af den unikke Ovartacisamling, dels for at give plads til at vise kunst af kunstnere, der måske ikke selv har kræfterne og netværket til at arrangere udstillinger selv.

Gæst

#306

2016-04-23 10:32

Museet giver mening i de gamle bygninger,på Risskov hænger der masser af kunst og i den sammenhæng giver det mening, men løsrevet fra Risskov ved jeg snart ikke...

Gæst

#307

2016-04-23 13:04

Synes det er en katastrofe og en totalt åndssvag beslutning at lukke Museum Ovartaci. Problemet er at museet ikke er så kendt udenfor Århus her i landet, branding og en DR-dokumentar, kunne godt have forøget antallet af besøgende. Museet har alt, historie/integritet, Spændene kunstværker af kendte danske kunstnere som Kirkebye m.f. Hele historien om ovartaci er en super interessant historie, og giver et indblik i datidens tvangspsykiatri men også overraskende momenter, blandt andet overlægen i psykiatri, Johannes Nielsen, der giver Ovartaci kærlighed og rum til at udvikle sit potiantale fuldt ud, det er en meget vedkommende historie, der beskriver magt/afmagt og også sætter kønsidentiteten i fokus, og viser at der godt kan være højt til loftet i de mørkeste kapitler af anstaltpsykiatrien.... Ovartaci var spøjs og huskes af de gamle århusianere som noget af en personlighed, der cyklede rundt i Århus i sine gevandter med sin tro følgesvend, en lille dukke i sin cykelkurv.... :-)

Gæst

#308

2016-04-23 13:44

Det er jo det rene vanvid at lukke dette museum. Jeg har desværre ikke været at se det, men stedet står højt på ønskelisten over seværdigheder i Jylland jeg gerne vil opleve. Hvis der skal spares synes jeg det skal være på psykofarmaca. Ha Ha.

Gæst

#309 Re:

2016-04-23 13:52

#307: -  

 Århus er heldige, at de huser et sådant museum. Helt klart skulle de reklamere med det overfor turister og andre der kunne være interesserede i kunst. Det er den slags oplevelser der sælger i dag. Det er der mange der er optagede af.

 


Gæst

#310

2016-04-23 14:31

Unik kunstner på linie med Asker Jorn.Skal bevares fordi hans kunst er unikt og samtidig en fantastisk fortælling om mennesket Ovartaci liv.

Gæst

#311

2016-04-23 14:56

Jeg skriver fordi det er en kultur institution
I sig selv og da vi har kultur år i 2017 er det da vigtig at ha det med og også fremover .

Gæst

#312

2016-04-23 15:28

Fordi det er vigtigt at bevare den 'skæve' kunst' og museet er en vigtig livline for mange psykisk udfordrede.
Forkert at politikerne kun vil give penge til den etablerede kunst...

Gæst

#313

2016-04-23 17:49

Fordi jeg synes at det er et fantastiskt museum med spændende kunstværker. Det ville være meget synd at lukke det.

Gæst

#314

2016-04-23 20:30

Jeg kender museet og har arbejdet på hospitalet gennem mere end 20 år - de psykisk syges kunst gennem årene er værdifuld historie, som bør bevares

Gæst

#315

2016-04-24 17:40

Jeg mener at borgerne skal oplyses om samfundet også selv om det er fra en tid vi ikke er så stolte af

Gæst

#316

2016-04-25 08:24

Mister synligt og aktivt "talerør" for inderlige kunstudtryk - samt enestående international samling! Er Aarhus ikke noget 2017 - Kulturhovedstad?? Er byen ikke samtidig kommet på det internationale besøgslandkort....???

Gæst

#317

2016-04-25 18:58

Fordi jeg er af den opfattelse, at museet er helt unikt og at det bør bevares i de smukke bygninger, som Bindesøll skabte i Risskov , som en inspiration til de mange patienter, der gennem kunsten, deres egen kunstneriske udfoldelse og gennem andres er blevet hjulpet til et bedre liv.

Gæst

#318

2016-04-26 13:54

Fordi det er et stykke historie og en samling af kunst som skal bevares og vises frem ... Der er jo nogle fantastiske historier bag hvert et kunstværk

Gæst

#319

2016-04-27 05:58

Jeg har adskillige gange besøgt museet.
En rolig ånd hviler over stedet i dag, det er et godt sted at komme på besøg,
Kan næsten føle de mennesker, som igennem kunsten har kæmpet for at få det godt.
Min far og farbror har flere gange været indlagt på Psyk., så ja, jeg kender det.

Gæst

#320

2016-05-10 20:41

Det er det mest fantastiske museum, som jeg sammen med en mindre gruppe venner besøgte for en del år siden. Ovartacis historie og kunst er alene et besøg værd, men samtlige kunstværker med de smertelige historier, der ligger bag, er i den grad bevaringsværdige. Vi havde en meget gribende oplevelse, og en dygtig rundviser var med til at gøre besøget uforglemmeligt. Det museum SKAL simpelthen bevares.

Gæst

#321

2016-06-24 10:50

En fantastisk kunst- og kreativitetssamling og mødeplads for alle - afmystificerer psykisk lidelse og give indblik i menneskene bagved diagnoserne!

Gæst

#322

2016-06-25 08:42

Jeg er selv en patient med en psykisk lidelse. Det er absolut en vigtig fortælling om hvordan det er og har været, at være en del af historien. Mange udefra kan næppe forestille sig en sådan verden for nogle syge mennesker. Hvad der har rørt sig inde i deres univers. Måske det også kan aflive nogle dårlige myrter om det at have en sådan sygdom. Det viser også hvor begavede og talentfulde mennesker som har vist en side af sig selv. man vil også opleve de i dag sjove måder man har forsøgt at helbrede psykisk syge personer. Og man får fortalt om hvad der ikke mere er virkelighed i dagens Danmark.

Gæst

#323

2016-07-29 16:04

En hel unik samling. Har besøgt museet flere gange og via rundvisning set de forskellige billeder malet af patienter i forskellige sindsstemninger, helt enestående. Ovartacis kunstværker kan ligeledes ses igen og igen. Museet er altid et forslag hvis venner er på besøg.

Gæst

#324

2016-09-21 15:22

Jeg så Ovartaci næsten daglig spadsere med hænderne på ryggen på fortovet ved Grenåvej (Riisvangs Alle) i min barndom. Dejligt minde, som jeg ikke glemmer.

Gæst

#325

2016-09-21 15:28

Jeg så Ovartaci næsten hver dag i min barndom gå på fortovet på Grenåvej (ved Riisvangs Alle) med hænderne på ryggen. Dejligt minde.