Bevar dagplejen i Gentofte Kommune
Kontakt forfatteren af dette andragende
Dagplejen
Jeg synes det er en dårlig ide det skal måske fratages. Det er et stort hjælp fra forældrenes side.
Den kommunale dagpleje er et super godt pasnings tilbud
Mvh
Marie Valstorp
For at forældre fortsat skal have et alternativt valg til en daginstitution (vuggestuen).
For de børns skyld, som til stadighed over flyttes til dagplejen, fordi de af forskellige årsager mistrives / trives mindre godt i
større enheder, som daginstitutioner typisk er.
"Moster Mette".
Støt op om de gode værdier og bevar dagplejen, de passer på vores poder med sjælen
Urimeligt at forældre med småbørn, der er et plus for kommunen mht at være to personer, der betaler en klækkelig skat, fremfor at belaste kommunen ved at fravælge arbejdsmarkedet for at kunne sørge for at give deres børn en rolig opvækst med mulighed for relativt få og nære kontakter, skal tvinges til evt. at skifte kommune af hensyn til deres børns opvækst. Dette bør Gentoftes politikere lige regne lidt på konsekvensen af, inden de fremkommer med deres uigennemtænkte økonomiske "hovsaløsninger". Hilsen fra en engageret Mormor!
Dagplejen er en god mulighed for børn med behov for roligere forhold og forældre som ønsker en mere stille start for deres børn inden børnehaven. Systemet fungerer godt i dag og det vil være et stort tab for børn i kommunen, hvis den nedlægges. Sørg i stedet for en bedre styring, så økonomien kommer under kontrol og tilbuddet kan opretholdes.
Uden at være antropolog, så kunne jeg godt forestille mig, at Gentofte Kommune reelt set ville ende i samme situation, som Helsingør Kommune gjorde for nogle år siden, se artikel: http://www.tv2lorry.dk/node/7561
Største forskel er dog nok, at dét som Helsingør Kommune kalder en økonomisk succes qua: "Tidligere betalte kommunen for det antal børn, som den kommunale dagpleje var nomineret til. Nu betaler man kun tilskud via Frit Valg-ordningen til det antal børn, som der rent faktisk er hos de private dagplejere.", ikke nødvendigvis vil være tilfældet i Gentofte Kommune, da langt de fleste dagplejere kører med fuld normering samt at der yderligere er ventelister til dagplejen.
Så hermed et opråb til politikkerne i Gentofte Kommune om at finde alternativer til at lukke den kommunale dagpleje.
Og jeg lad mig slutteligt citere Gitte Kondrup, socialdemokratisk formand for Helsingør Byråds børne- og ungeudvalg i 2011, "Der var ingen tvivl om, at der var behov for at reducere i pladserne, da dagplejen blev nedlagt. Men der var den risiko, at forældrene ville fortsætte i en Frit Valg-ordning. At det skulle ske i den udstrækning, som det er sket, er overraskende, også for mig. Det er et bevis på, at dagplejerne har lavet et fantastisk stykke arbejde, siger Gitte Kondrup."
Tænk jer nu om Gentofte kommune!!!
I spare ikke noget ved at lukke dagplejen. Dagplejerne vælge måske at blive private. Og forældrene som har valgt dagpleje, vil have dagpleje så de vil jo bare vælge privat i stedet.
Vi i Hørsholm kommune har lige været igennem det samme, dagplejen var også på budgettet og stod for lukning. Men vi fik overbevist de konservitive om vigtigheden af dagplejen og at det er billigere at drive en dagpleje kontra institution. De lyttede og det blev heldigvis ikke vedtaget.
Forældre og dagplejere i Gentofte gå til politikerne og få dem overbevist.
Vh Bettina
| This discussion has been closed. |