Bakker

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bakker.


Gæst

#1

2014-03-21 11:31

OK
chnic

#2 Begrundelse for afskaffelse af bakker i kantinen

2014-03-21 11:35

Jeg spurgte on grunden til at bakkerne forsvandt i januar og fik dette svar fra kantinelederen.
SNIP
Du er helt sikkert ikke den første der spørger om hvad tanken er bag fjernelsen af bakkerne. Jeg har tidligere haft en dialog med Corporate HSE.
Her kommer et uddrag fra denne dialog om hvorfor vi ikke har bakker i DONG Energy GTF, men principperne går jo igen for alle kantiner:

Grundene til vi ikke har bakker i kantinen GTF er følgende:

• Af pladsmæssig grunde. Hver medarbejder med en bakke optager meget plads i rummet omkring buffeterne kontra en tallerken.
Ligeledes vil buffeterne skulle være dobbelt så store i omfang grundet der skal være plads til bakken kan stå på buffeten medens
gæsten betjener sig selv ved buffet.
Dette vil medføre et mindre antal buffeter, cirka haldelen af i dag og dermed øget pres på afviklingen af frokost og længere vente tid i kødannelse.
• Erfaringen med bakker i en sådan kantinestørrelse som vores vil kun være til gene og gæsterne der vender rundt slår bakkerne mod hinanden og derved vil jeg mene
der vil opstå endnu flere nærved uheld eller faktiske uheld.
• Afrydningen for gæsterne vil tage længere tid grundet flere enheder der skal sorteres. Igen gener ved længere kødannelse.
• Opvasken vil skulle som minimum køre 150 ekstra kurve igennem maskinen hvilket giver øget ressourceforbrug.
Opvask af plastbakkerne er ikke uhensigtsmæssigt grundet opvaskemaskinen ikke kan tørre bakker optimalt i tørrezonen og derved skal bakkerne enten tørres manuelt eller
henstå i lang tid for at kunne tørre. Vores indretning af opvaskerummet er ikke projekteret med lang tørrerullebånd til dette formål.
• DONG Energy har valgt en sundhedsprofil og ønsker at støtte op om sundhed. Alle sundheds eksperter fraråder bakker i kantinen grundet øget mad indtag.
• DONG Energy har fokus på ressourcespild og dermed også madspild. Analyser viser at madspildet forøges ved brugen af bakker. Den danske madkultur er desværre således at man
hellere tager lidt for meget på tallerken/bakken end man måske lige kan spise og derved havner fødevare der er indkøbt, produceret/tilberedt desværre i skraldespanden, som jeg
så herefter skal betale for at få afhentet. Madspild koster danske husholdninger 16 mia. kr. om året. Det skal vi gøre noget ved!!

Gæst

#3

2014-03-21 12:19

Det er mere reglen end undtagelsen at man På gtf lokationen, hvor de ingen bagger har, observerer en person der er ved at glide i en spildt væske eller madrest - fra et arbejdsmiljøperspektiv er det at fjerne bakker en tilbagegang. Selvfølgelig bør man have disciplin til selv at samle hvad man har spildt op og også gøre det hvis man observerer andre tabe noget - svært at styre. Bakken er en preventiv løsning; så indfør bakker på de øvrige lokaliteter vil med arbejdsmiljøbrillerne på være det rigtige at gøre..

Gæst

#4

2014-03-23 11:52

Jeg kan kun være enig i at afskaffelsen af bakker i vores kantine er en ulempe, og jeg mangler at se det fornuftige i det og forklaringen til at det skulle være en fantastisk ide.
Et alternativ er at vi der ønsker det kan få en af bakkerne udleveret til privat brug :-)