Underskriftsindsamling MOD Besøgscenter Hammershus

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Underskriftsindsamling MOD Besøgscenter Hammershus.

Anonym

#1 Hvorfor ikke?

2014-01-17 18:07

Det er nu en gang turisme, Bornholm lever af - det kommer vi (desværre) ikke uden om. Og som eksil-bornholmer, der har vist øen frem for både venner og kæreste, må jeg indrømme, at Hammershus ikke var noget at råbe hurra for. For de gængse, ikke-superhistorieinteresserede folk er det faktisk en skuffelse. Det vil bestemt ikke skade, at der sker et eller andet i området og jeg synes umiddelbart, at projektet ser spændende ud. Det er synd, at andre bornholmere er lodret imod, blot fordi de er vokset op i nærområdet og frygter forandring. Kom i stedet med forslag til, hvordan man ellers kan gøre området spændende for både bornholmere og turister. For et eller andet må der ske, det er helt sikkert.
pernille

#2 NEJ!

2014-01-17 20:46

noget af det smukke ved Hammershus er bla. den fantastiske udsigt og den grønne natur omkring... der skal ikke noget hypermoderne futuristisk lort op lige ved siden af der bare vil ødelægge hele oplevelsen ved at komme der! så nej tak til det lort tak!!
John Blicher Madsen

#3

2014-01-17 21:50

Til anonym.
Turisme er det vi lever af på øen, så langt er vi enige. Men hvorfor så ikke tænke mere bæredygtigt? Hvorfor placere en betonklods i skønne omgivelser, der for mange er en attraktion i sig selv. Hvis man nu i stedet tænkte længere frem, og VIRKELIG udnyttede potentialet i bornholms turistmuligheder, rev man alle de tomme huse ned rundt omkring, lod Almindingen vokse sig stor igen og lod Bornholm blive til det naturrefugium, det kunne være. Tænk over de muligheder og indtægtskilder samtidig med at vi bibeholder integritet og bæredygtighed, i stedet for febrilsk at lokke folk til med endnu et moderne bygningsværk, som med sikkerhed vil kaste en sørgelig og grim skygge over et naturskønt sted. Brug dog de 92 millioner på dygtigere guider som kan være til rådighed, når folk som ikke e så stærke i lokalhistorikken kommer på besøg, udvid naturen omkring hammeren, Hammershus og kystlinien til Vang. Gør Bornholm til epicenter for dansk økoturisme. Lad øen være en stolt bannerfører, for en ny slags turisme. Jeg er også eksilbornholmer. Jeg kommer her med et alternativ. Hvem er det nu, der virkelig frygter forandring, som du selv udtrykker det? I mine øjne er er turistcenter ikke forandring. Det er uniformering. At lave noget helt nyt, som eksempelvis ovenstående, dét er forandring.

Gæst

#4

2014-01-17 23:44

naturen er smuk som den er . formidlingen af deb ødelægges når man smadrer naturens egen estetik. endu et eksempel på at når ap møller er indblandet gælder hverken fornuft eller regler!!!

Gæst

#5

2014-01-18 15:19

Skriv under !!!Og Bevare En Perle I Danmark !!!!
Skovrider Søren Friese

#6 Re:

2014-01-20 10:09

#3: John Blicher Madsen -

Tak for jeres store interesse for Hammershus og omegn. Det er naturligvis en interesse jeg som skovrider og ansvarlig for området deler med jer. Det er helt fair at være imod et nyt besøgscenter, og I har helt ret i, at det er et yderst sårbart område at bygge i.

Jeg vil blot smide et par oplysninger på bordet, så sagen er korrekt belyst:

  • Opførelse af nyt besøgscenter er betinget af nedrivning af Slotsgården med tilhørende toiletter. Dem som kender området ved, at Slotsgårdens bygninger ligger i vejen for den spetakulære udsigt til Hammershus, og når disse nedrives kommer Hammershus til at ligge ensom på sin klippe i det fantastiske landskab. Hele området fra Hammershus - via Hammersholm - til Allinge bliver fremover forvaltet som et sammenhængende kulturområde primært med fokus på kulturarv, natur og rekreative interesser.
  • Det nye besøgscenter placeres i en slugt, så det bliver usynligt fra Slotslyngsvejen. Man vil kun kunne se det fra øst, hvor det føjer sig nænsomt ind i terrænet. Det er os meget magtpåliggende, at projektet underordner sig landskab og borg. Kom evt til møde d. 3 februar kl. 19:30 på Rønne Bibliotek, hvor Arkitekt, professor Christoffer Harlang fortæller om projektet og den nordiske tradition det skriver sig ind i.
  • Centret består ganske rigtigt af beton på bagvæg og gulv Taget bliver lavet af egetræ fra Alminindingen og det samme gælder broforbindelsen over mod borgen. Centret bliver naturligvis miljørigtigt og vil bla være opvarmet med klippevarme.
  • Der kommer naturligvis en offentlig høringsfase ifm den endelige vedtagelse af lokalplanen. Så lejligheden er på ingen måde forpasset i forhold til at give sin mening til kende. Arbejdet med lokalplanen er i fuld gang og vil indeholde visualiseringer af det endelige centeres indpasning i landskabet. Lokalplanen bliver politisk behandlet af to omgange og kommer til offentlig høring omkring maj-juni.
  • Hammershus besøges af 500.000 mennesker hvert år. 30-40.000 af disse er skoleelever. Med det nye center, som ikke bliver så gigantisk - 1300 kvm - kan vi forhåbentlig give de mange besøgende en bedre baggrund for besøget og tilbyde en tidsvarende skoletjeneste til de mange børn, så vi bidrager til at give dem en grundlæggende forståelse og kærlighed til natur og kultur
  • Jeg følger lidt med her på siden, og I er velkomne til at stille spørgsmål eller have synspunkter.
  • Bedste hilsner, Søren Friese, Skovrider

 

Enj borrijngholmera

#7 Besøgscenter ved Hammershus

2014-01-24 17:14

Ni der inte kanj læsa dætta hær, hâr ingen ræt te å æggla om det nye besøgscenter ved Hammershus.
Vi hâr nok ennakrængda mæjnnesker å førdera på vor ø
Iben

#8 Dejligt

2014-01-29 19:04

Bornholm har gennem alle tider haft ændringer - jeg blev både glad og stolt over være Bornholmer - at et så værdigt byggeri kan støtte op om vores historie og ikke mindst natur. Alle nye tiltag er velkomne for mig, så vores ø kan blomstre, både for de lokale og alle de turister der kommer og besøger vores ø - SÅ JA TAK til fornyelse på Hammeren, som jeg som bornholmer bruger ofte...