SIG NEJ TIL HURTIGERE UD-REFORMEN ("Fremdriftsreformen")

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen SIG NEJ TIL HURTIGERE UD-REFORMEN ("Fremdriftsreformen").


Gæst

#126

2013-11-17 17:57

Helt ude i hampen. Absurd og idiotisk. Kan ikke finde andre ord.

Gæst

#127

2013-11-17 18:56

For mange er det ikke længere nok bare at gennemføre et studie hvis man vil have håb om at komme i job. Derfor er det uvurderligt at have mulighed for at tage tid ud af sin uddannelse for at dygtiggøre sig på andre måder.

Gæst

#128 Re: Re: Re: Re: ER DET SÅ SLEMT?

2013-11-17 19:05

#122: Anders - Re: Re: Re: ER DET SÅ SLEMT?

Men er det det, vi vil bruge vores velfærd på? Alt andet lige koster det samfundet markant mere, at mennesker kommer senere ud på fuldtidsarbejdsmarkedet. I et land som fx England, hvor nyuddannede kandidater gennemsnitligt er adskillige år yngre end i Danmark, er der ikke højere arbejdsløshed. Jeg har aldrig hørt en studerende I England ytre ønsket om at få lov til at være mere end normeret tid om sin uddannelse. Det er slet ikke en overvejelse. Hvad får vi for den ekstra omkostning det indebærer, at vi Danmark er længere om at færddiggøre vores uddannelser? Bliver vi lykkeligere? Jeg forstår godt, at danske studerende har svært ved at forestille sig et andet system, og at I tror, at I får sværere ved at finde et interessant job, hvis I ikke kan have 15-20 timers erhversarbejde ved siden af. Men sådan taler musen i trædemøllen. I alle de lande i verden, hvor man ikke kan være længere om sit studie end den normerede tid, finder mennesker også  jobs., når de er færdige. Det danske velfærdssystem er indrettet anderledes end mange andre lande, ja, men jeg mener, vi bruger ressourcerne helt forkert ved at betale for gratis uddannelser og samtidig tillader mennesker at være lang tid om at gennemføre dem. Det indebærer betydelige ekstra omkostninger, som kunne bruges langt bedre. Fx kunne ressourcerne bruges på mere kvalitet i undervisningen og forskningen.


Gæst

#129 Re: Re: Re: Re: Re: ER DET SÅ SLEMT?

2013-11-17 19:47

#128: - Re: Re: Re: Re: ER DET SÅ SLEMT?

Hvilke ekstra omkostninger? Det bliver først dyrt når de studerende der allerede har studiejob begynder at tjene mindre til statskassen (Jeg betaler alt jeg kunne modtage i SU tilbage i skat fra mit studiejob) eller mister deres job på grund af tidsmangel, dem der før har kunne være foruden SU er nu tvunget til det, da de ikke kan tjene penge andre steder (Hvis man antager deres forældre ikke kan betale alt for dem) og begynder at dumpe kurser på grund af presset ved fuldtidsstudium og deltidsjob samtidig. Jeg har oplevet adskillige af mine (dygtige) medstuderende dumpe kurser, udelukkende fordi de ikke havde tid ved siden af deres job, som, lige meget hvordan du vender og drejer det, kommer til at gavne dem utrolig meget i fremtiden og sørger for vi, i Danmark, har en mere kvalificeret arbejdskraft.

Derudover kunne man jo også undre sig over om undervisningskvaliteten ikke automatisk daler sammen med gennemsnitskarakteren, når de studerende pludselig ikke har tid til at fordybe sig ordenligt i deres studier.

Igen, for anden gang, at man vælger at tage sin uddannelse over 5, 7 eller 40 år kommer ikke til at koste ekstra hvis SU’en er normeret. Der vil blive brugt lige mange ressourcer; studietiden bliver bare fordelt over længere tid. Det kan da ikke være så svært at forstå?

Og så vidt jeg kan se er der netop højere arbejdsløshed i England.

 

Studerende 1

#130 Det er bare for meget!

2013-11-17 19:59

Jeg kan ikke forstå, at der hele tiden skal være så mange barrierer for at kunne studere! Jeg er godt klar over, at regeringen og KU vil have vi får uddannelsen på minimal antal år, men hvis vi ender med at få reformen gennemført.. sååå tror jeg sgu, der er mange der falder fra!
Altså vil regeringen overhovedet have vi får fuldføre vores uddannelser? Først snakker de om at afskaffe SU, mindske udeboende SU og nu det her…

Gæst

#131 Re: Re: Re: Re: Re: Re: ER DET SÅ SLEMT?

2013-11-17 20:32

#129: - Re: Re: Re: Re: Re: ER DET SÅ SLEMT?

Din økonomiske spekulationer bygger desværre på mange fejlagtige forudsætninger. Hvis du bruger 40 år på dine studier, bidrager du i alle disse år alt andet lige ikke lige så meget til brutonationalproduktet med de kompetencer, du forhåbentligt opnår under din uddannelse - uagtet at du har et studiejob. Men du benytter i alle disse år skattefinansierede velfærdsydelser som sundhedsvæsenet m.m. Dette koster samfundet dyrt. Det er defor alle økonomer ved, at vi bliver nødt til at nedbringe studietiden, men politisk er det en varm kartoffel. At lade danskerne uddanne sig på deltid, mens de arbejder på deltid, er en dyr løsning, og vi får ikke noget for de penge.


Gæst

#132

2013-11-17 20:49

Godt arbejde! Få slutt på denne satans reform!

Gæst

#133 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ER DET SÅ SLEMT?

2013-11-17 21:00

#131: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: ER DET SÅ SLEMT?

Du laver også nogle antagelser omkring hvor meget man kan tjene på et studiejob, man må jo gå ud fra man arbejder ret meget ved siden af sine studier, hvis man har studeret i 40 år.

Erhvervserfaringen åbner også muligheden for bedre jobs ved endt uddannelse, hvilket betyder man kan tjene penge under uddannelsen og endnu flere efter, i forhold til en student der ikke har tjent noget under uddannelsen og er økonomisk dårligere stillet efter.

Derudover tror jeg også du undervurdere den uddannelsesmæssige gevinst ved et studiejob. Jeg har fået en hel ny vinkel på min uddannelse og har mulighed for at studere emner jeg ellers ikke ville have tid til på min uddannelse med hjælp fra mine kolleger. Disse ting kommer kun til at øge mine muligheder for at bidrage til BNP efter endt uddannelse, på trods af jeg bruger de samme ressourcer på min uddannelse som en normeret student.

 


Gæst

#134

2013-11-17 23:10

Jeg læser pt med kun 30 ECTS point mellem 50-60 timer i ugen, sådan er det på medicinstudiet i århus, og jeg tør slet ikke tænke på hvordan det skal være med 45 point på et semester, det kan kun give dårligere uddannede læger, og studerende i al almindelighed. Vi skal leve af vores uddannelse og viden i Danmark, men hvad nytter vores uddannelse, hvis vi ikke har tid nok til at lære og bestå vores eksamener?? virkelig flot!

Gæst

#135

2013-11-18 00:55

hvis jeg havde den mindste chance for at komme igennem en udd. indtil nu, er den ikke tilstede mere.!.

Gæst

#137

2013-11-18 09:01

Fratagelse af mulighed for fordybelse ved fx forskningsår eller frivilligt arbejde som u-landsmediciner er en alvorlig begrænsning af det akademiske udviklingspotentiale blandt de medicinstuderende.
Morten Østergaard angiver at have svært ved at se hvordan denne reform kan hæmme de dygtige studerende, men problemet er at reformen, som den aktuelt tolkes, netop hæmmer muligheden for optimalt at udnytte den akademiske ressource der ligger hos disse studerende.
Sammenholdt med de efterhånden begrænsede muligheder for at afvige fra planlagte uddannelsesforløb efter kandidateksamen er dette et klart tilbageskridt for det lægefaglige embede.
Søren Jacobsen, professor, dr.med.

Gæst

#138

2013-11-18 09:05

Da jeg selv regner med at skulle starte på universitetet næste år er det her relevant for mig - jeg er ikke særlig stærk akedemisk i forvejen så det her ville være en dødsstraf for min akedemiske uddannelse.

Gæst

#139

2013-11-18 10:16

og gerne genindført Filosofikum !

Gæst

#140

2013-11-18 13:14

Når først universitetet er ødelagt kan det aldrig reetableres. Det bør være svært at tage en universitetsuddannelse, og det bør tage lang tid.

Gæst

#141

2013-11-18 13:26

nej tak

Gæst

#142

2013-11-18 14:12


Gæst

#143

2013-11-18 14:14

hej

Gæst

#144

2013-11-18 14:28

Jeg skal selv starte på KU til sommer og tænker at den nye reform kunne ødelægge det for mange.

Gæst

#145

2013-11-18 14:56

Ugennemtænkt reform der kun rammer de svage.

Gæst

#146

2013-11-18 14:56

Hvorvidt der er brug for en reform, kan diskuteres. Men at lave regler med tilbagevirkende kraft er helt hul i hovedet. Hvad med at lade reformen gælde for alle nye studerende og lade resten fuldføre under de regler, der gjaldt, da de startede??!!

Gæst

#147

2013-11-18 15:06

Godt i gør det!

Gæst

#148

2013-11-18 15:12

En uddannelse gennemført på normeret tid, gør nødvendigves ikke studerende bedre uddannet. Folk skal have lov til at sætte et tempo som passer til den enkeltes liv. Et stresset menneske er et ineffektivt menneske.

Gæst

#149

2013-11-18 15:14

waow.. just waow!

Gæst

#150

2013-11-18 15:32

Denne reform virker komplet vanvittig. Intet mindre.