Bevar Tingstedet, Stændertorvet i Roskilde

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar Tingstedet, Stændertorvet i Roskilde.


Gæst

#1

2013-08-02 21:12

Bevarelse af Tingstedet bør ikke være op til eksperter men til brugerne

Gæst

#2

2013-08-03 07:46

Hvori består hyggen i en stor åben plads uden nogle små oaser? - Madkassen må heller ikke være der mere - en pølsevogn klæder ikke det nye torv....det bliver jo Vivaldi, der kommer til at brede sig ud over det sted.....og er det så fedt? Selvfølgelig inddrager en arkitekt ikke pølsevogn og Tingstedet i et projektforslag - det skal være stort, åbent og fladt....og så koster det indbyggerne penge gaaab

Gæst

#3

2013-08-03 18:10

Har området ikke historisk værdi i sin udformning?

Gæst

#4

2013-08-04 08:59

En ting der undrede mig da jeg flyttede til byen i 1971,var at det tilsyneladende var handelsstandsforeningen der bestemte byplanlægningen i byen.Alt skulle bare rives ned og der skulle bygge billige rædsler istedet.Senere kom der dog nogle folk til,som godt kunne se den gamle bys kvaliteter.Desværre var det for sent i mange tilfælde.Så hold fingrene fra de sidste rester af de gamle huse og steder,find et andet sted at lade arkitekter og andre kloge hoveder boltre sig.

Gæst

#5

2013-08-04 18:42

Det er da nok det dummeste jeg har hørt længe. Roskilde er en Historisk by vi skal da bevare historien,ikke rive den ned.Hvem har dog fået sådan en tosset ide??? Nej lad os værne om vores by og dens kendetegn.

Gæst

#6 bagstræbere?

2013-08-05 09:02

Hvorfor er der ikke et link eller en beskrivelse af hvad det nye projekt er og hvorfor det game er værd at bevare? Uden det bære denne underskrift indsamling præ af at bare at være den sædvanlige samling "Tosser mod forandring". Lige nu vil jeg ikke skrive under for begrundelsen er ikke god nok.


Gæst

#7 Angående link-

2013-08-05 11:19

Der er faktisk en link til kommunal side, der beskriver projektet, kommunen har dog ikke opdateret det, så man får faktisk det indtryk, at Tingstedet ikke skal flyttes - nyt link vil blive lagt ind.
sanne26
Gæst

#8 Tingstedet på Stændertorvet.

2013-08-05 13:59

tingstedet er nok det eneste i roskilde der ikke skal pilles ved. det ville være fuldstændig galimatias at flytte det, da det har været så stor en del af roskilde i mange mange år, nøjagtigt ligesom røde port, domkirken, kilderne i byen, og mange andre steder.... det ville være så synd at fjerne bænkene og træerne og gemme dem væk et sted, som garanteret en masse roskildensere overhovedet ikke aner hvor ligger henne.... bl.a mig selv, jeg måtte da ind og finde et kort så jeg kunne se hvor latinerhaven var henne..... så nej snitterne af fadet...og pil så ved f.eks det grimme skrummel ude ved kara.....

Winnie Chabert

#10 Re: bagstræbere?

2013-08-06 18:23

#6: - bagstræbere?

Du kan jo kalde dette initiativ hvad du vil og det er jo ganske frivilligt om man ønsker at skrive under herinde.... DU kunne jo selv undersøge lidt omkring forslaget om renoveringen af Stændertorvet og dermed TINGSTEDET - hvis man er oprigtig interesseret vil man også gerne selv deltage lidt og ikke bare få ALT serveret - I morgen kommer der en artikel i DAGBLADET - så må du jo se om du her kan blive klogere på dette forslag på "den lette måde"...... Men igen er det ganske frivilligt om man ønsker at underskrive her.......!

Winnie Chabert

#11 Re:

2013-08-06 18:26

#4: -

Her er jeg HELT ENIG - Nu er det nok med nedrivning og flytning af "det gamle Roskilde" - der er allerede "byfornyet" ALT for meget i Roskilde med grimme store kasser istedet for de hyggelige små huse og butikker - Nu er nok - nok!


Gæst

#12

2013-08-07 23:21

Hvad med at tilpasse ombygningen byen og ikke omvendt!

Gæst

#13

2013-08-08 04:10

I ødelægger noget af sjælen i Roskilde. Træt og ked af at alt skal fornyes. De gamle bygninger er meget smukkere,end det stive sjælløse bras der efterhånden begynder at dominere vores smukke land. Det er koldt og uden hygge og sjæl. Brug pengene på at bevare det gamle. Er stolt af at være født og opvokset i en af de smukkeste byer i Danmark, så lad være med at ødelægge byen.....

Gæst

#14

2013-08-08 05:58

Selvfølgelig skal de bevares! Smukt sted! De SKAL være der!

Gæst

#15

2013-08-08 09:42

Bor godt nok ikke i Roskilde lige nu, men er født og opvokset der, og vender snart tilbage.

Gæst

#16

2013-08-08 15:08

Lad nu bare torvet være i den stand vi kender det

Gæst

#17

2013-08-08 17:54

Hver gang jeg passerer Stændertorvet, sidder folk på Tingstedet.Det vil være en Dødssynd at flytte Tingstedet,det hører kun til hvor det står

Gæst

#18 Re:

2013-08-16 07:39

#17: -  

 


Gæst

#19

2013-08-16 07:43

Tingstedet hører lige så meget til på Stændertorvet. som Springvandet.
to ting som skal bevares hvor de står.

Gæst

#20 Re:

2013-08-16 07:43

#19: -  

 

Falken

#21 Handelstadsforeningen, bestemmer byplanlægningen

2013-08-25 08:36

Jeg kan kun give gæst nr.4 her i tråden ret.Handelsstadsforeningen har de borgelige byrådspolitikere i "lommen"..Handelstadsforeningen har forudset tomme butikker i midtbyen, så mange gange,at de er umulige at tage alvorlige.Sidst var det, hvis der kom gågade og cykkel/gågade i Algade.Så da Ro s torv blev bygget.Nu er det, hvis der fjernes pakeringspladser på Stændertorvet,men deres #spådomme# har vist, modsatte resultat.Bymidten blomster, både i fyldte forretninger og med smukke blomster i krukker. Kære borgerlige politikere,tænk selv og lad jeg ikke skræmme, af nogle få, af jeres vælgere.Hør Roskildedensernes stemme og bevar Tingstedet...
En beboer der ønsker et ordentligt stændertorv

#22 Se nu på helheden!

2013-08-29 20:05

Kan man ikke underskrive for fjernelsen af tingstedet? Tingstedet virker fejlplaceret og har været det fra starten da der står i vejen for forbindelsen mellem algade og domkirken. Det fine renoveringsforslag til pladsen placerer jo en samling træer og cafe/ overdæknng på den del af pladsen der idag er p-område. Det virker tosset at kæmpe for at bevare noget på en plads der er så tilfældig organiseret som stændertorvet er idag. Kig på helheden - der er brug for en samlet løsning og ikke flere lapperier. Pladsen idag er uværdig for byen og samlet burde alle har interesse i at pladsen kommer til værdighed igen. Og i den sammenhæng er tingstedet fuldstændig uinteressant .

Gæst

#23 Re: Se nu på helheden!

2013-09-01 09:43

#22: En beboer der ønsker et ordentligt stændertorv - Se nu på helheden!

Tingstedet er ikke tilfældigt placeret, torvets udformning blev debatteret længe inden, der blev nedrevet bygninger i 1908. Stedet og udformningen blev valgt så det "spillede sammen" med de omkringliggende bygninger. Det aktuelle forslag, hvor man, fjerner Tingstedet og placerer, et moderne Café og busstoppested, med 75m2 overdækket areal, vil totalt bryde den visuelle sammenhæng mellem de historiske bygninger og ikke give Torvet sin værdighed tilbage, hvad der så skulle menes med det.

 


Gæst

#24

2013-09-14 13:32

Hvad skal vi dog med et nyt traktørsted på Stændertorvet.... den gamle pølsevogn er helt fin og den har være der så længe jeg kan huske tilbage. Vi får samme tilstande som på havnen, nemlig at alt det gode gamle forsvinder fra Roskilde, som derefter fremstår uden charme. Lær dog af flere udenlandske feriedestinationer, som i 80´erne ændrede og byggede nyt, for at kunne tiltrække flere mennesker. Nu er de ved at rive det ned for at få noget af det oprindelige tilbage. Ingen finder frem til Latinerhaven.. jeg har ikke været der i rigtigt mange år til trods for at jeg næsten, hver dag er i Roskilde
aol

#25

2013-10-06 00:39

Vi kunne jo også bare oversprøjte det hele med et lag af beskyttende plastic, nu vi ER i gang med at fjerne enhver charme fra byen... Havnen er som nævnt et skræmmeeksempel på en turistorienteret cigarkasse. Stændertorvet er byens sjæl, med springvand, Tingstedet, de smukke træer og udsigten mod byens domkirke og Palæet. Hvis man skulle ændre stedet ville det pynte en hel del mere at rive det afskyelige skrummel af en bygning ned, som huser Danske Bank på Stændertorvet.
Se på de mange charmerende gamle huse i Køge f.x.-det er en nydelse at betragte dem.

Hvis jeg vil se på plane flader, er der ikke så langt til Kvicklys parkeringsplads...
Hold dog op med at æde min bys sjæl.