Stop superskolen

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Stop superskolen.


Gæst

#1

2013-07-15 12:43

Som borger i Guldborgsund Kommune, mener jeg at det er Luxus at bygge en ny skole til så mange penge. Der er mange ældre og handicappede borgere som har måttet opleve, at deres hjælp er blevet beskåret. Så derfor ingen ny Superskole i Nykøbing Falster.

Gæst

#2

2013-07-17 10:15

Som mor til et barn i Solsikken og et barn på Fjordskolen har jeg byggeplanerne helt inde på livet. Min største bekymring går på Solsikken. Lokalerne er helt fantastiske og indrettet fuldstændig til formålet. Min bekymring går især på, at der ikke bliver de samme forhold for børn, personale og forældre, som der er på nu. Børnene bør skærmes fra den larm, der helt naturligt er på Fjordskolen. De fleste børn tåler ikke den uro og larm, der vil blive rundt om dem udendørs. Dette vil betyde dårligere indlæring på grund af manglende koncentration. Solsikken er et meget roligt sted både hvad angår lyd og indtryk i øvrigt, og det er netop det, solsikkebørnene har brug for.

Noget andet er tilkørselsforholdene til Fjordskolen, som er helt ubrugelige for visse af solsikkebørnene. I den nuværende Solsikken kan man parkere helt oppe ved institutionen og bringe sit barn - der i mange tilfælde ikke kan gå selv - ind. Ved Fjordskolen risikerer man at skulle parkere meget langt fra institutionen, da parkeringsforholdene slet ikke er egnede til handicapbrug. Man skal tage sit barn ud enten mod trafikken eller mod cykelsti, hvis man skal parkere på Fjordvej.

Der er mange små børn, der i forvejen har det svært, som vil få det endnu sværere.
Heidi

#3

2013-07-17 18:37

Bare en tanke fra en mor der har et barn fra solsikken.
Hvad ville det koste og rense den forurenede jord op kontra hvad det koster og genhuse og sætte i stand/rive ned osv.....Og hvorfor skal det lige præcis være der skolen skal ligge når nu der er andre steder der er lige så egnet hvor den kan ligge? Jeg tænker også om man har gennemtænkt hele projektet lidt for hurtigt. Hvad skal der så ske i forhold til de børn som ikke kan rumme en så stor skole, og som har særlige behov. Jeg håber virkelig ikke at de er tænkt ind i dette projekt.

Gæst

#4

2013-07-17 20:29

Sidder med en kedelig fornemmelse af, at der er også er tale om en forringelse for de handicappede børn i Solsikken. Er der sat tilstrækkelige midler af til at indrette lokalerne i nuværende SFO på Fjordskolen, så forholdene bliver lige så gode som de er i Solsikken? Kunne være rart med en garanti herfor! Stadig en gåde for mig, hvorfor skolen skal placeres lige akkurat oveni velfungerende lokaler. Og hvorfor
der overhovedet skal bygges en ny skole i en kommune med faldende børnetal og anstrengt økonomi.

Gæst

#5

2013-07-17 21:30

Tak for initiativet selv om jeg ikke er Enhedsliste engageret. Det er vanvittigt at rive det fortræffelige Vestenborgcenter ned. Storskole lige så vanvittigt med de fremtidsprognoser!
Venlige hilsner
Margit N.B. Sørensen, Nysted.

Gæst

#6

2013-07-18 05:37

Ingen SUPERSKOLE fordi svagere borgere her i Guldborgsund har oplevet at deres personale er blevet fyret af samme kommune !

Gæst

#7

2013-07-18 06:03

Glimrende initiativ fra enhedslistens side. Også glædeligt, at EL søger sammen med mit parti, og at min borgmesterkandidat,Bo Abildgaard, er positiv. Der er forventet, men ikke desto mindre glædeligt. BE

Gæst

#8

2013-07-18 10:56

Vi har ikke brug for en stor skole og slet ikke på den planlagte grund. Børnetallet falder, lærere bliver afskediget, så det er kun for at borgmesteren skal promovere sig selv, at han vil have en ny storskole.

Gæst

#9

2013-07-19 06:14

der er kun der har glæde af den superskole og det er vognmanden der skal sørge for transport

Gæst

#10

2013-07-19 21:37

Denne underskriftindsamling er særdeles påkrævet. Set i relation til tidligere forslag fra byrådet om at bygge en sportsarena til +/- 40 mio kroner, får man det indtryk, at det lider af megalomani for andres regning. I radioen hørte jeg for et par år siden, at Guldborgsund Kommune havde optaget lån i schweizerfrancs med katastrofale følger. Jeg ville aldrig betro dette byråd en krone af mine opsparede midler. Det består af rene amatører, når det gælder forvaltningen af borgernes skattepenge. Held og lykke medindsatsen, og tak for initiativet. Mvh Finn

Gæst

#11

2013-07-20 14:08

Guldborgsund - skulle tsge sig af sine syge børn og gamle i stedet på at bruge spildte skattekroner på overflødigt prestigebyggeri

Gæst

#12

2013-07-22 18:02

På alle måder en rigtig dårlig ide:
Det går hårdt ud over kommunens svage borgere.
Man kaster skattekroner ud på at rive velfungerende bygninger ned.
Børnetallet er faldende, der er ikke grundlag for at bygge en så stor skole.
Placeringen er tåbelig af ovennævnte grunde samt pga af de trafikale forhold.

Gæst

#13

2013-08-07 09:25

Det er helt fint at bygge en ny skole, men ikke hvor Vestensborghjemmet ligger. Jeg tror at det er blevet en princip med den skole. En ting er sikkert tænk lige på der er valg i år.

Gæst

#14

2013-09-22 15:47

Problemet er, at byggekongen Brædder, skal skaffe byggeprojekter til sine støtter, så de har nogle penge (kommunens penge) at sætte i hans genvalg.
Indsamler

#15

2013-09-23 19:26

Vi har modtaget meddelelser fra folk, der har haft problemer med at skrive under. Vi svarer så godt vi kan. Husk derfor at tjekke jeres egen indbakke for indkomne mails.
Vær venligst opmærksom på, at man KUN kan skrive under én gang. Skulle der alligevel være problemer med at skrive under, er I naturligvis meget velkomne til at kontakte indsamler her på siden eller på mailadresse:
frederik.lerche-thomsen@enhedslistenguldborgsund.dk
Tak for jeres støtte!

Gæst

#16

2013-10-07 06:48

Vi skal IKKE have noget "Brædderhus" i Guldborgsund kommune

Gæst

#17

2013-10-08 05:04

De politikere dervil have en super skole er ikke værdig tilat have med ofentlige at gøre det er det samme der gentager sig som slotsbryggen det er huld i hovedet at sætte sig det minde
lottemusen

#18 En tåbelig underskriftsindsamling

2013-10-10 15:55

Det er da det mest tåbelige at sætte op i mod hinanden. En ny skole er en del af socialdemokraternes egen aftale. Og samtidig at samle underskrifter fra folk som slet ikke er bosiddende i kommunen er da helt til grin og useriøst.
Bente Lerche-Thomsen

#19 Re: En tåbelig underskriftsindsamling

2013-10-10 22:13

#18: lottemusen - En tåbelig underskriftsindsamling

De overordnede politiske signaler, som kommer til udtryk i denne sag om bygning af ny skole efter nedrivning af Vestensborgcentret er vi en del, der langt fra er tilfredse med. Der er bestemt ikke noget at grine af.

En af de ting, som jeg hører oftest er, at centraliseringen i store enheder i byerne med deraf følgende nedlukning af mindre enheder ikke er det, borgerne ønsker, også fordi det samtidig medfører langsom nedlukning af de mindre bysamfund. Derudover har mange mennesker svært ved at se det fornuftige og seriøse i at poste så mange penge i et projekt som dette skolebyggeri samtidig med at likviditeten pr. indbygger er så ringe som tilfældet er i Guldborgsund. Ringe kommunal økonomi sammenholdt med års nedskæringer på det samlede sociale område gør det temmelig uforståeligt, at skolebyggeriet præcis skal ligge lige der, hvor rigtig mange af kommunens svært stillede borgere har deres daglige gang.

Digital indsamling af tilkendegivelser indebærer, at enhver kan skrive under, det kan jeg ikke se noget galt i, idet jeg må formode, at underskriften betyder en støtte til modstanden i forhold til en politiske beslutning med vidtrækkende menneskelige og økonomiske omkostninger.

Modstanden og indsamlingen af underskrifter er ikke tåbelig, det er planen om dette prestigeprojekt derimod.

lottemusen

#20 Hvor er børnenes tarv i det her?

2013-10-11 07:07

Jeg hører jeg slet ikke på noget tidspunkt at I taler om at etablere det bedste læringsmiljø til vores børn, som er rummeligt og hvor lærerne bedre kan tilpasse sin undervisning til den enkelte elevs behov. Ej hellere hører jeg ord som sikre skoleveje, helhedsorientering mellem folkeskole og videregående uddannelse, ej heller hører jeg, at I har en fremadrettet og visionær holdning til at tilgodese den skolereform for lærerne, som vil stille krav til ændrede skoleforhold.
Skolebestyrelsernes indstilling til den nye skole - tæller den slet ikke i jeres optik? i vil altså ikke lytte til, hvad de mennesker der er tæt på synes?
Og det med at poste penge i noget... Det lægger i jo selv op til. I vil smide gode penge efter dårlige. Enhver med en smule forstand ved, at store renoveringer der skal opfylde de nye bygningskrav koster kassen. Og har i i den forbindelse overhovedet tænkt på tilgængelighed. Men de gangbesværede, kørestolsbrugere eller svagtseende er der måske ikke plads til i de skoler I vil ha? For det er jo ikke kun ældre der kan være ramt af de udfordringer.
Christian Tastrup
Gæst

#21 Re: Hvor er børnenes tarv i det her?

2013-10-11 18:53

#20: lottemusen - Hvor er børnenes tarv i det her?

Nej. Og hvcornår holder jeg op med at banke min kone. Du hører det ikke for denne underskriftindsamling har fokus på det syge prestigeprojekt, der blot er et led i den centralisering kommunen har gang i overalt. Hvis du tror, den nye skole handler om børn, har du ikke hørt ordentlig efter.

Alle de gode hensigter, du ellers giver udtryk for er Enhedslisten ganske enig i. De kan gennemføres både bedre og billigere - og tættere på børnenes hjem, et alvorligt problem som enhver centralisering kommer i konflikt med - i eksisterende bygninger.

Ja renoveringer koster. Og "super"skolen kommer ikke til at koste 170 mill., men langt mere når (hvis) den endelig står der. Det ved enhver, der har fulgt den slags kæmpeprojekter.

Man startede med at rive grundlaget væk under lokalsamfundene ved at lukke skoler uden for Nykøbing og nu fortsætter centraliseringen i selve Nykøbing. Når vi om nogle år spørger de unge mennesker, hvad de lavede i fritiden som barn, falder svaret prompte: Jeg kørte i skolebus.

lottemusen

#22

2013-10-12 11:32

Du har lige bekræftet mine bange anelser og understreget min pointe.
Citat: "Hvis du tror den nye skole handler om børn, har du ikke hørt ordentligt efter.
Christian Tastrup

#23 Re:

2013-10-13 16:28

#22: lottemusen -

Selv om man er uenige kan man godt være fair i debatten. Enhedslisten ønsker, at det handler om børn og ikke mursten. Derfor startede vi underskriftindsamlingen. Borgmesterens projekt handler om flotte bygninger og prestige. Vores interesser er børnene. Vi er grundlæggende enige med dig, men mener ikke, at dyre mursten hjælper børnene og de gode intentioner, borgmesteren og hans venner besmykker projektet med. Du flygter ind i argumentationsekvillibrisme, når du argumenterer sådan.


Gæst

#24

2013-10-15 14:53

Det må jo rable for tilhængere/forslagsstillere af et så stort prestigebyggeri, når børnetallet falder og man netop har lukket 7 skoler af samme årsag og sporene skræmmer fra det sidste store skolebyggeri.

Dette indlæg er blevet fjernet af underskriftindsamleren (Vis detaljer)

2013-10-22 09:49