Forlang frie søer

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Forlang frie søer.


Gæst

#1

2013-03-18 09:49

Vi er mange der pga mishandling af svin ikke vil spise svinekød undtagen det er øko eller frilandsgrise

Gæst

#2

2013-03-18 11:04

Det er bare så forfærdeligt at vi fikser søer på den måde, vi er civiliseret mennesker, som ved at disse dyre lider af denne behandling. Denne måde at have dyre på er dekadent og grusom. Jeg tager afstand til denne form af landbrug.

Gæst

#3

2013-03-18 11:38

Det er på tide Danmark tager sig sammen : landmændene / politikerne / Mette !!
Som I behandler vores dyr nu er bare
ikke iorden !

Gæst

#4

2013-03-18 11:42

ja tak til flere frilandsgrise, og få grisene ud af den mishandling de lever under

Gæst

#5

2013-03-18 11:45

Slip så dyrene løs

Gæst

#6 Hold nu lige engang!

2013-03-18 11:45

Ja der er enkelte tilfælde hvor man ser skadede grise i store besætninger, og det kan ske, hvis der er produktioner er de størrelser vi har i DK. Der er ikke hold i at i bare vil sætte grisene på græs, for det er ikke ensbetydende med at de får det bedre. Grise har det bedst i en temperatur omkring 25 grader og det er sku sjældent vi har det i DK, så det mest optimale er jo faktisk at placere grisen i en opvarmet stald, men så bare med lidt mere plads. Undersøg lige jeres sag, inden i begynder at drage konklusioner....

Gæst

#7 Re:

2013-03-18 11:46

#4: -

Du skriver det som om alle grise bliver mishandlet. Det gør de ikke! Tag ud og se et svinebrug inden du/i udtaler jer :)


Gæst

#8

2013-03-18 11:51

Om det går i Sverige måste det gå bra att göra även i Danmark.

Gæst

#9

2013-03-18 11:59

Grise skal ikke lide for at mennesket kan spise deres kød. Grise skal have et godt og frit liv og så må vi betale mere for kødet.

Mvh. Inge Porsborg

Gæst

#10

2013-03-18 12:00

Jeg bekræfter min underskrift og ligeledes underskriften for Werner Svendsen
Håber at underskriftindsamlingen kan føre til en radikal ændring af uantagelige forhold.
Med venlig hilsen Hanne Marie Svendsen

Gæst

#11

2013-03-18 12:03

Køber økologisk kød af samme grund. Vil ikke støtte at vore svin behandles sådan.

Gæst

#12

2013-03-18 12:07

Jeg har undersøgt min baggrundsviden for dyrvelfærd i Danmark, og jeg kan garanterer mit vidensgrundlag er HEL på plads, når min mening om at søer og andre dyr i Danmark, ikke har det helt heldigt, jeg kan blive pinlig over at kapitalisme skal være på bekostning af dyrene - Jeg kan(igen mit vidensgrundlagt) med god samvittighed skrive under på, at dyrene KUN kan få det bedre end de har det i dag!

Gæst

#13

2013-03-18 12:09

De har også ret til frihed

Gæst

#14

2013-03-18 12:26

Alle dyr fortjener et bedre liv - og vi skal tænke over hvad vi spiser - gladere dyr, giver sundere kød og dermed et sundere dig!
Nielsen

#15 Re: Re:

2013-03-18 12:33

#7: - Re:

Jeg har faktisk arbejdet i svineproduktion.  Det var hele vejen rundt fra insemineri til slagtevognen.  Det var sq ingen fornøjelse,men en periode der skulle overståes som led i uddannelsen.

Søer der panisk prøvede at trække sig ud af bindslerne,når man kom og skulle give dem et skud Oxoticin/staves? og de var bange for kanylen.     Deres evige frustrerende gnaven i stængerne der holdt dem spændt fast,deres grimme liggesår på skulderne osv..

I farestalden -også på spalter -hvor deres eneste fornøjelse var den håndfuld snittede halm de fik om eftermiddagen.

Smågrisene der straks fik klippet hale med en bidtang og blev kastareret barbarisk med en Stanley kniv imens de skreg.

JA-ved godt den skriger lige højt om den bare blir løftet eller den blev kastereret-men kom ikke og sig,at smerten ikke er til forskel.

Smågrisene nåede lige en vis alder,så var det i klimastaldene,hvor de blev smidt på spalter i etager.

Behøver vist ikke at sige lugten smagte af ammoniak og alt andet end dyrevelfærd..!

 

Næste skridt var så når de skulle læsses i transportvognen.

Dem der ikke lige fulgte pænt med og lod sig skubbe med træpladen bag dem-ja de blev revet i ørene og hale for frem skulle de-tid var penge.

 

De søer-orner og smågrise ejeren vurderede var for skadet til,at slagteriet ville modtage dem-uden af hun mistede for mange penge på dem-de var faktisk de eneste grise der fik en lille smule anstændig behandling.

 

De kom ind i den gl stald ,hvor de kom i båse med cementgulv og trævægge.  Havde spåner og halm på gulvet.

Et medicinal firma "Nordisk Droge" havde "købt sig" til,at afprøve nogle vacciner på udvalgte kuld smågrise.

Det endte med det de kaldte "nyse-grise" med defekte tryner-andre fik store blodfyldte øre på str med tennisboldte.

Når så dagen kom og de havde den rette slagtevægt-der fik de klasket sig en med nummertangen så alle de små "nåle" afsatte ejerens nummer som en tatovering på hver gris.

 

Det var en pine at gå på arbejde hver dag og som uerfaren Dyrebruger-elev var det bare sådan det foregik.

Jeg havde fornøjelsen ,at købe nogle "grissepjok" som ejeren havde afskrevet og de kom med hjem.

De fik en plads i hestestalden med både spåner,halm-blev lukket på indhegnet fold og havde mulighed for at være nogle rigtige små svin med alt godt fra naturen.

 

Hjemmeslagteren kom og de blev aflivet i folden imens de fik rugbrød.   Det var noget af det sværeste jeg har prøvet..De små sorte tillidsfulde øjne der ventede på mere mad og samtidig blev aflivet.

 

Jeg syntes det er så forfærdeligt som vi behandler dyrene-det mindste vi kunne gøre var da at give dem et anstændigt liv imens de lever.

Tilgengæld skal folk der taler om dyrevelfærd også være klar til,at betale det mere i kg pris som de økologiske opdrættede frilandsgrise vil koste ... Noget for noget,men med en smule bedre samvittighed.


Gæst

#16

2013-03-18 12:39

jeg betaler gerne mere pr. kilo kød, hvis det betyder at vi kan være os selv bekendt!

Gæst

#17 Re: Re: Re:

2013-03-18 12:41

#15: Nielsen - Re: Re:

Synes det er rigtig hårdt at læse, men tak fordi du gider dele det - Nogle mennesker trænger til en øjenåbner..


Gæst

#18

2013-03-18 13:20

At indespærre dyr på denne måde burde være strafbart, på samme måde som hvis det var mennesker eller kæledyr der blev indespærret på denne ydmygende,nedværdigende og undertrykkende måde. Det hører slet ikke hjemme i et moderne oplyst samfund. Alle landbrugsdyr burde slippes ud på markerne og kun holdes indendøre når det er for koldt. Ekstreme landbrugsmetoder bør forbydes og straffes med både suspendering, bøde og fængselsstraf. Det handler ikke om efterspørgsel på billigt kød, men op viden og oplysning. Landbruget lyver i reklamer og tilbageholder sandheden for forbrugerne, og politikkerne,deres sponsorerende allierede, holder hånden over dem. Dyr er sansende ligesom mennesker, og mennesker er sansende som dyr. Vi bør ophæve grænsen mellem dem og os og respekterer dem som de individer de er.
BLJ

#19 Re: Re: Re:

2013-03-18 13:27

#15: Nielsen - Re: Re:

Hvordan kommer man i kontakt med dig? Vil godt høre mere om dine oplevelser med griseproduktion. mvh BLJ

Nielsen

#20 Re: Re: Re: Re:

2013-03-18 13:34

#17: - Re: Re: Re:

Det var en øjenåbner for mig der netop havde valgt en udd. som Dyrebruger fordi jeg elskede dyr.

Jeg var endda så naiv,at jeg troede jeg ved ansættelse på en minkfarm kunne forbedre dyrenes hverdag.

Det lod sig heller ikke gøre de 2 uger min psyke kunne klare det.

 


Gæst

#21

2013-03-18 13:39

Hvordan skal vi kunne forklare vore børn, at vi vidste besked om dyremishandling af fx landbrugs- dyr, men ikke gjorde noget for at standse det?
Blot fortsatte med at købe billigt og dårligt kød i supermarkedet!
Almenhedens ureflekterede vane gør, at folk nærmest automatisk søger efter og køber det billigste og dårligste kød fra pinte og plagede dyr i supermarkeder.

Et dyr er mere og andet end kød, kilo og kroner!

Gæst

#22

2013-03-18 13:43

Husk at bekræfte jeres underskrift via den mail, som er sendt til den e-mail adresse I har opgivet.. :)
Nielsen

#23 Re: Re: Re: Re:

2013-03-18 14:02

#19: BLJ - Re: Re: Re:

Det er faktisk nogle oplevelser jeg helst vil fortrænge.  Har du noget konkret,kan jeg da prøve om jeg kan svare på det her :)

 

N.N.

#24 Re: Hold nu lige engang!

2013-03-18 14:08

#6: - Hold nu lige engang!

Grise har det også bedst når de kan bade i mudder, rode i jorden, trække vejeret uden amoniakdampe, mærke solens stråler, have en kropsstørelse deres ben kan bære samt nå en høj alder. Det optimale ville nok være åbne opvarmede stalde grisen/soen kan gå ind og ud af efter behag, vi lever i et velfærdsland med et ulogisk højbetalt og ellers unødvendigt landbrug, så det manglede da bare at vi begyndte at behandle de dyr vi så aligevel vælger at indespære med en vis form for respekt og værdighed. Og der er ingen grund til at holde når det kommer til kamp for dyrevelfærd, alt hvad vi kan diske op med vil være en forbedring fra de nuværende forhold. eet mishandlet og misrygtet dyr er et for meget.

 


Gæst

#25

2013-03-18 14:16

FRIE GRISE I DET HELE TAGET!!!!!