NEJ tak til den nye offentlighedslov

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ tak til den nye offentlighedslov.

Susanne

#2026 Re: Re: Re: Tak for indsatsen

2013-05-31 22:50

Eva

#2027 SF burde trække sig ud af regeringen Re: Re: Re: Tankevækkende

2013-05-31 23:25

#1975: leif - Re: Re: Tankevækkende

DF er endnu ikke blevet inviteret med i nogen regering - og så lød det jo bedre og mere vinder-agtigt at sige man kunne få mere indflydelse udenfor. Bortset fra det har du ret m.h.t. SF. Hvis ikke de havde siddet i regering ville de efter al sandsynlighed have stemt imod offentlighedsloven.

Hmm... kunne man overtale SF til at trække sig ud af regeringen inden tirsdag/3. behandlingen? Så ville de kunne stemme imod. Jeg er overbevist om at de ville vinde en masse vælgere tilbage hvis de gjorde!

Susanne

#2028 Re: SF burde trække sig ud af regeringen Re: Re: Re: Tankevækkende

2013-05-31 23:29

#2027: Eva - SF burde trække sig ud af regeringen Re: Re: Re: Tankevækkende

ha ha, Eva - det kunne være et stunt af rang!
de har dog fremgang pt., så jeg tvivler:)

desuden ville der stadig være flertal for loven


Gæst

#2029 Skrives, handles og mailes

2013-06-01 06:45

Skriv under på "NEJ tak til den nye offentlighedslov"!

Send et brev eller et postkort til en af politikerne på Christiansborg
Adresse; Folketinget, Christiansborg, 1240 København K

Det er nogen af de ting jeg opfordrer folk til at overveje at gøre - tiden er kort men modstanden har aldrig været større!

Der er nu indsamlet knap 85.000 underskrifter. Lad os sammen forsøge at nå de 100.000!! Det vil give genlyd i både national og international presse!
I Schweiz kan man kræve en folkeafstemning når man har 100.000 underskrifter (Schweiz har et befolkningstal på 8 mio - Danmark har ca. 5,5 mio borgere).
Susanne

#2030 Beskeder/Nyhedsmails

2013-06-01 06:50

Husk, I kan læse de beskeder, jeg har udsendt, her på siden - se Beskeder. Især den seneste er vigtig :)
Susanne

#2031 Re: Skrives, handles og mailes

2013-06-01 06:51

#2029: - Skrives, handles og mailes

Folketinget går nu på sommerferie, så det kan tage sin tid, før de får læst evt. breve. Men ja, skriv endelig!


Gæst

#2032

2013-06-01 07:12

Den vigtigste i årevis

Dette indlæg er blevet fjernet af underskriftindsamleren (Vis detaljer)

2013-06-01 07:22


Troels Folmer Andersen

#2034

2013-06-01 07:22

I 10 år havde vi en flertalsregering under Anders Fogh og Lars Lykke, der gjrode, hvad der passede den - inklusive alt muligt fup, svindel og fejl i kulisserne. Oppositionen kunne intet gøre. Men vi fik det dog at vide takket være en god presse.

Nu vil den tidligere opposition så forhindre, at vi får noget at vide om, hvad de laver derinde.

Gæst

#2035 Re: Re: Skrives, handles og mailes

2013-06-01 07:27

#2031: Susanne - Re: Skrives, handles og mailes

Jeg går ud fra, at "de folkevalgte" skal ind i Folketinget for at stemme.

Det kunne jo også være ret festligt når jounalisterne på borgen kan berette om at der bæres den ene postsæk efter den anden ind på Christiansborg og postarbejderne må indkalde vikarer for at nå at sortere de mange breve og kort!

Postkasserne tømmes jo om eftermiddagen søndag - så der er god tid :-)


Gæst

#2036 Re:

2013-06-01 07:38

#2034: Troels Folmer Andersen -

Ja der er ret ufatteligt - tænk hvis vælgerne havde vist at den nye regering ville gå ind for at fjerne mulighed for aktindsigt og skabe større social ulighed.

Hvis de havde fortalt ærligt om deres planer og visione var de ALDRIG komment til magten.

Både Lars Løkke og Helle Thorning har et kæmpe ansvar - første punkt på dagsordenen burde være at stoppe den ny offentlighedslov øjeblikkeligt.

Vi har jo set med al tydelighed hvor galt det kan gå... manden med næsen, Martin Lidegaard, er jo blot det seneste eksempel. Det er sket på Helle Thornings vagt og derfor bør hun stoppe denne lov hvis hun ikke ønsker at gøre sig selv til grin i indland og udland. Hvis denne fadæse ikke var blevet afsløret - på grund af den nuværende offentlighedslov - ville det ha' kostet de danske skatteydere et kæmpe tab.

Susanne

#2037 JP: Loven er faretruende

2013-06-01 07:40

"Med den stadig større professionalisering af lovgivningsprocessen har det næppe på noget tidspunkt været så væsentligt at have klarhed over, hvilken del af landets styrelse der foretager sig hvad og hvorfor, så vælgeren i stemmeboksen på et sobert grundlag kan afgøre, hvordan lovgivningsprocessen skal formes. Det gør den nye offentlighedslov endnu mere faretruende."


http://jyllands-posten.dk/opinion/breve/ECE5556025/den-nye-lov-kan-goere-stemmeafgivelse-til-en-trossag/
Susanne

#2038 En storm i et glas vand?

2013-06-01 07:51

Tilbage i marts måned da jeg havde afsendt de første 2000 underskrifter til Folketingets medlemmer, modtog jeg et enkelt svar, som jeg stadig finder skræmmende:

"Tak for de tilsendte underskrifter. Det er godt at støtte op om offentlighed, og derfor forstår jeg ikke helt, at man er modstander af den nye offentlighedslov, hvis nettoresultat er mere – ikke mindre - offentlighed. Det er Venstres opfattelse, at der er tale om en storm i et glas vand, og jeg noterer mig, at der er tale om en internet-underskriftindsamling – som mange millioner af borgere ikke har skrevet under på.



Med venlig hilsen

Jan E. Jørgensen
MF"
Susanne

#2039 Konsekvensen

2013-06-01 08:37

Har de 5 (og her taler jeg ikke om de friske unger fra børnebøgerne, men om de 5 udemokratiske partier, der går ind for mørklægning) overhovedet overvejet konsekvenserne af denne lov?
Langt de fleste af de knap 85.000 underskrivere imod loven vil IKKE sætte deres kryds ved de 5 - og eftersom modstanden fortsætter og underskriftindsamlingen med - uanset udfaldet på tirsdag, så kan det antal hurtigt vise sig at hedde 200.000. Kan de overleve, hvis så mange stemmer mistes?
Susanne

#2040 One thing you cant hide, is when you´re crippled inside

2013-06-01 09:42


Gæst

#2041

2013-06-01 10:32

Skriv en kommentar...
Susanne

#2042 Re:

2013-06-01 10:35


Gæst

#2043

2013-06-01 10:37

Super dejligt I har taget initiativ til dette.
Susanne

#2044 Re:

2013-06-01 10:51

#2043: -

Og super dejligt, I bakker op :)

Eva

#2045 Re: Re: SF burde trække sig ud af regeringen Re: Re: Re: Tankevækkende

2013-06-01 11:22

#2028: Susanne - Re: SF burde trække sig ud af regeringen Re: Re: Re: Tankevækkende

Jamen, jeg mener det skam ganske alvorligt!

Selvom det ikke giver flertal imod loven, så vil det måske give de 60 mandater der skal til for at kunne kræve en folkeafstemning. Det med de 100.000 underskrifter som nogle har nævnt har ikke nogen direkte effekt, udover den rent moralske, som ikke bør underkendes.

Imod-partierne 43 + SF 16 = 59, ja, der mangler ganske vist ét mandat, men måske kunne man overtale en enkelt modig person, som kunne se en mening med at sige sin mening, hvis det faktisk ville gøre en forskel.

Jeg er optimist af nød.

 

Susanne

#2046 Re: Re: Re: SF burde trække sig ud af regeringen Re: Re: Re: Tankevækkende

2013-06-01 11:46


Gæst

#2047

2013-06-01 12:12

Vi skal kende til alt hvad politikkerne laver i politiske relationer. Hvis det omhandler mit liv har jeg ret til at kende til det. Politikkerne skal kunne diskutere offentligt, ellers er de ikke deres positioner værdigt.
Agata Yadav

Gæst

#2048

2013-06-01 12:42

denne underskriftindsamling er et lille forsøg på at stoppe levebrødspolitikerne i at indfør et system hvor de kan kontroller alt og alle. men ingen kan se dem i kortene. jeg har mere tillid til en brugtvognsforhandler end vores egen demokratiske valgt "levebrødspolitiker". Hvorfor er det kommen så vidt??
Vælg et brugernavn

#2049

2013-06-01 13:04

Vi er allerede over 85.000 i dag 1. Juni :-)

Meget glædeligt.

 

Mvh Dorthe


Gæst

#2050 Kære Susanne

2013-06-01 13:42

Spam os bare :-) det er jo ikke sikkert, at alle 85.000+ følger debatten og kommentarerne her på siderne. Og hvis noget er vigtigt nok, så er det da okay at få i sin mail boks. Og man kan jo bare afmelde beskeder herfra, hvis man ikke vil have dem. Jeg kan godt huske, at der var en forholdsvis vred mand, som ikke ville belemres med beskeder. Men jeg tror nu ikke, at han repræsenterer en generel holdning.

Glæder mig til at se nyheder på mandag. Gør endelig en sag ud af, at Bødskov ikke 'havde tid' til selv at modtage underskrifterne. Det er helt klart billeder han ønsker at undgå på linie med Thornings afbud til 1.maj i fælleden. Ikke-svar og ikke-tilstedeværelse er ironisk nok efterhånden Bødskovs fremmeste kendetegn og talent. For dem, der har fulgt lidt med i de interwievs, han har givet, i svarene i diverse samråd og hans insisteren på at levere ikke-svar for samtlige ministre i folketingets spørgetid, der går en overordentlig tydelig rød tråd til hans ikke-tilstedeværelse mandag. Om han så rent hypotetisk ville gå med til at møde jer foran snurrende kameraer, så skulle hans spin doktorer nok forhindre ham i det, om de så skulle lukke ham inde i et kosteskab:-)

Hej fra Dorthe