NEJ tak til den nye offentlighedslov

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ tak til den nye offentlighedslov.

Knud Haugmark

#1526 Nyt navn til denne lov

2013-05-08 17:49

Lang titel: Lov om begrænsning af ubekvemme skandaler for ministre. Kort titel: Skaldalebegrænsningsloven.

Gæst

#1527

2013-05-08 20:46

Med den nye lov er der mange ting, som ikke vil komme for dagens lys - Overbetalingen for privathospitalerne, og mange andre skandaler, så som hvordan vi blev løjet ind i Irakkrigen af vores daværende statsminister, som efterfølgende blev præmieret med posten som Natogeneralsekretær. 'Sådan er det jo' - men sådan skal det ikke være. Vi vil ikke kunne få indsigt i de slyngelstreger, som regeringen sidder og brygger sammen - først lock-outen af lærerne - hvorfor er de så bange for at Danmarks Lærerforening får indsigt i oplægget til overenskomstforhandlingerne? Nu er turen kommet til lægerne. Kan/vil vi undvære vores familielæge? Hvad skal mere tørres af på lægerne og til hvilken pris? Så er der Helles skattesag - handler det om magtmisbrug fra den forrige nidkære skatteminister og statsminister? Var partitoppen indblandet? Brugte man skattesagen til at undergrave oppositionen inden valget? (Bare for at nævne nogle beskidte sager). Så kan vi jo også kigge på, hvordan vores skattekroner er blevet smidt ud til store guldrandede IT-systemer, som aldrig kom til at køre - selv politiet sidder med noget gammelt lort! Så var der tårnfalkeflyene, som kostede en halv mia., som aldrig kom i luften - de blev solgt for en slik til canadierne. Hvad sker der lige her? Lad os få ryddet op i alt det skidt og få nogle politikere, som kan finde ud af at opføre sig ordentligt, bruge vores skattekroner fornuftigt - kunne de det, så var det ikke nødvendigt med en ny offentlighedslov til at dække over de beskidte studehandler, der finder sted i FT. Når vi nu er ved det, så lad os også få en lov, som kan beskytte os mod levebrødspolitikerne - max. 7-8 år i FT og så ud - som det ser ud idag, er der både 3- og 4. generation i FT - i nogle af disse familier har man vist aldrig prøvet det almindelige arbejdsmarked af i generationer, så det er ikke så underligt, at lovgivningen og vores politikere er så fjerne for befolkningen, hvilket understreges ved, at trafikken omkring Christiansborg skal omlægges. Tænk hvis pøblen kom for tæt på!
nørg. fiel

#1528 3,5 mandat i Folketinget næste gang

2013-05-08 20:52

Næsten 74.000 underskrifter mod hemmelighedsloven !!!!

Ved sidste folketingsvalg stemte ca. 3,6 mio. Hvis alle 74.000, der har underskrevet hér, stemmer på dem, der ikke vil have hemmelighedsloven, kan vi vælge 3,5 mandat i folketinget. Og de stemmer vil gå fra regeringspartierne, Venstre og Konservative. 3,5 mandat EKSTRA til Enhedslisten, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti !!!

Gad vide, om Bødskov (du véd, ham hemmelighedsministeren) selv kan lave det regnestykke.
Hej Eva

#1529 Re: Re: HEJ EVA

2013-05-08 23:17

#1510: Eva - Re: HEJ EVA

Måske er clearingaftalerne meget praktisk til hverdag. Men præcis i en sag som offentlighedsloven kunne man håbe (jeg kunne i vert fald :-)  ) at nogle af politikerne fulgte ders samvittighed og brød med partidiciplinen. Og ja, du har fuldstændig ret i, at det ikke ville være en gratis omgang. Der ville helt sikkert være konsekvenser for karrierren. Der er bare noget helt grundlæggende forkert med dette lovforslag, og måske er det simpelthen for svært at stemme ja, givet man altså overhovedet får muligheden.

Jeg har også tænkt på flere gange undervejs i denne proces, at Hitler faktisk blev demokratisk valgt. Og stille og roligt fik han lavet lovene om, så han fik mere og mere magt. Og så Tyskland, blev mindre og mindre demokratisk. Demokratiet er ikke en givet ting, og det er mere skrøbeligt, end man måske lige går og tror. Derfor er det vigtigt at reagere, når demokratiet er truet. Og dem som truer det har jo ikke horn i panden :-)  når jeg skrev om en politisk modstand mod journalisternes ytringsfrihed, er det fordi, jeg ser en udemokratisk strømning både i EU og Danmark. En eller anden klog person har sagt, at 'progromer starter i hovedet', og når der files hjørner af demokratiet, ser man forløberne i debatten, før de konkrete love bliver stemt igennem. Man ser holdningsændringer, en forsimpling af komplekse problemstillinger, en større politisk kynisme overfor de dele af samfundet, som ligger nederst i fødekæden. Tanker som før virkede uacceptable, bliver pludselig udtalt frit og frejdigt. Jeg læste for nyligt en artikel, som rystede mig, i Information. Hvis de tanker får udbredelse, så siger bare tak for kaffe. Artiklen handler om , hvordan Saxo Banks ledere ( ogLA's største økonomiske støtter) for egen regning fik genoptrykt Ayn Rand's roman 'Og jorden skælvede' og delte 10.000 eksemplarer ud til borgerlige politikere på alle niveauer, og til lederne af Danmarks 2000 største virksomheder.  Cepos anbefaler også Ayn Rand, som en 'frihedstænker'. Kongstanken er, at de rige skal have lov at have deres formuer i fred for pøbelen. De, som ikke kan leve må bare dø. Et samfund skal primært sørge for veje, politi og militær. Hvis hun var blevet omtalt som en fascistoid særling, så kan jeg forstå det, men for pokker, 'frihedstænker'... jeg kan ikke lige få lov at sætte linket ind, men artiklen hedder'Et manifest for psykopater', hvis du skulle være blevet nysgerrig:-) For min skyld kunne de lige så godt anbefale 'Mein Kampf'.

Men på den positive side er der arrangeret demonstration mod offentlighedsloven, og den modstand vækker heldigvis genklang hele det politiske spektrum rundt. Og over 73000 underskrifter er virkelig flot. Jeg er glad for, at der er den store interesse, og at folk ikke er ligeglade, som visse politikere påstod, vi ville være. Nu mangler vi bare, at de for en gangs skyld lytter inde på borgen. Der er jo ingen skam i at tilpasse en lov før den endelige vedtagelse. Det viser bare, at man er i stand til at lytte og blive klogere pga. af kritikken. Så vi må jo krydse fingrene - og råbe rigtigt højt den 15.:-)

Mvh. Dorthe

P.S. Der er lidt slåfejl hist og pist, men jeg har nogle gange problemer med denne side, curseren forsvinder, billedet fryser, og det er svært at flytte rundt i teksten, hvis man vil rette noget. Men jeg håber, det går...


Gæst

#1530 Re: 3,5 mandat i Folketinget næste gang

2013-05-09 00:50

#1528: nørg. fiel - 3,5 mandat i Folketinget næste gang

Det var da et interessant lille regnestykke det der. Jeg håber også, at vælgerne ved næste valg husker, hvem der var imod den lov. Hvis man ikke som politiker kan håndtere muligheden for aktindigt i, hvordan man forvalter den magt, som vælgerne har afgivet til en, så er politiker nok den forkerte gebet.

Selvfølgelig skal vi ikke have indsigt i, hvornår en politiker skal til gynækolog som en kvindelig politiker spurgte til ved høringen i forbindelse med det forsøg, der skal køre, hvor man vil kunne få indsigt i ministrenes kalendere. Den slags skal offentligheden naturligvis ikke sidde og snage i, de skal have deres privatliv i fred. Men hvad de foretager sig i embeds medfør, og hvilke lobbyister de spiser frokost med, det vil vi faktisk gerne vide.

Eva

#1531 Re: Re: Re: HEJ EVA

2013-05-09 03:40

#1529: Hej Eva - Re: Re: HEJ EVA

Hej Dorthe,

Jeg mener stadig ikke clearing-aftalerne har nogen indflydelse på resultatet, jeg tror bare det er en formalitet.

Men, at politikerne stemte efter deres overbevisning (som Grundloven påbyder:)), kunne jeg også ønske. Hvis SF trådte ud af regeringen, men det er nok ikke sandsynligt, ville deres folketingsmedlemmer formodentlig kunne stemme som de vil. Jeg er stadig optimistisk, for som jeg skrev i et andet indlæg, #1525, er det godt med en udvidet offentlighedslov; hvis bare de reviderer de skadelige paragraffer, vil vi jo få større aktindsigt, end vi har i dag. Det kræver så mere tid, men hvis der er tilstrækkelig utilfredshed i baglandet, vil de forhåbentlig blive nødt til at tage sig den tid.

Jeg tror faktisk ikke det var stille og roligt, men umiddelbart efter, at Hitler blev valgt, at han fik afmonteret demokratiet Men jeg er ikke så stiv i historien. Som du selv, og flere andre, har nævnt herinde skal man arbejde for demokratiet, det holder sig ikke i gang af sig selv.

Ja, jeg hørte også om at Saxo Bank og de 10.000 Ayn Rand-bøger. Højst bizart! Hun var en slags Guru for, noget man mest af alt må betragte som, en sekt. Hendes filosofi gik ud på noget med, at overmennesker (som hun mente selv at tilhøre) ikke skal begrænses i deres udfoldelser af undermenneskene, især tror jeg det var i deres økonomiske bestræbelser. Ikke desto mindre vil rygtet vide, at hun selv måtte leve af socialhjælp i en periode. Der er lavet en udmærket film om hendes liv med Helen Mirren i hovedrollen :)

Men, jo, der er masser af udemokratiske strømninger, som man bør være på vagt overfor. Så jeg ser frem til folkemødet.

Mvh Eva

ewe

#1532 Re: Re: Re: HEJ EVA

2013-05-09 04:52

#1529: Hej Eva - Re: Re: HEJ EVA

Opfordring: slå op på: "og jorden skælvede" og læs den ret korte, men sigende beskrivelse, og så vil I se årsagen til og sammenhæng mellem Ayn Rand´s psykopatiske tanker og verdens nuværende krise. Der synes også at være en sammenhæng mellem sidste regerings og denne regerings fremfærd og love, så det kan vist være godt at kende lidt til disse tanker for at kunne modgå dem !!!


Gæst

#1533

2013-05-09 05:01

Som jurist kan jeg slet ikke godtage denne ændring af love. Men tro mig den blive vedtaget. Den kunne måske også ændre på at hver en folkevalgt politiker lave noget møj (læs lort) så blive de belønnet med en stilling EU parlamentet. vil borgerne ikke kunne finde ud af om de har lavet forkert. Cand.jur. Torben de Sigismund

Gæst

#1534

2013-05-09 07:01

Det kan jo ikke have sin rigtighed i 2013, at en minister efter forgodtbefindende skal holde sine rævestreger skjult. Eks. Helles skattesag.

Gæst

#1535

2013-05-09 07:12

I er for emsige

Gæst

#1536

2013-05-09 07:30

http://nyheder.dk.msn.com/offentlighedslov-b%c3%b8dskov-kryber-udenom

- Hverken betænkningen fra offentlighedskommissionen, som har taget syv år at udarbejde med Folketingets tidligere ombudsmand i spidsen, eller det lovforslag, som regeringen har fremsat, bygger på konkrete eksempler.

Man tror det er løgn. Og disse mennesker får penge (af os) for deres arbejde?
De arbejder i 7 år, uden at overveje konkrete eksempler af deres arbejde ....
Det er idioter vi har sat til at arbejde og holde sammen på vores demokrati?

Jo, de kan stemme det her igennem. Og de kan gå ned i historien med ord som
uduelighed og anti-demokrat. Og hvis vi bare bliver ved at kæmpe - så skal det også
nok lykkedes os at få det hele lavet op igen (om nogle år).
For vore børn og børnebørns skyld. Dette er IKKE Kina eller DDR.
Susanne

#1537 Åbent samråd i Retsudvalget

2013-05-09 08:26

Minder jer lige om, at sidste frist for tilmelding er i morgen d. 10.

http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissioner/Udvalg/Retsudvalget/Nyheder/2013/05/Abent%20samrad%20om%20offentlighedsloven%2020130513_100000%201050524%201050523.aspx

Tilmelding til:

Tilmeldning senest fredag den 10. maj 2013 kl. 11:00.

Hanne Schmidt
Kontorfuldmægtig
Telefon: 33 37 55 38
Hanne.Schmidt@ft.dk

Samrådet kan desuden følges LIVE via folketingets side
lisaolsson

#1539 Er der en plan B?

2013-05-09 09:29

Hvis det ikke lykkes at standse vedtagelsen af den ny offentlighedslov, er der så en plan B for at gøre noget? Burde man måske hente så mange underskrifter, at man kan forlange en folkeafstemning?
Casper Møller

#1540 FOLKEMØDE mod den nye offentlighedslov

2013-05-09 09:34

På onsdag (15/5) er der folkemøde med demonstration mod regeringens forslag til en ny offentlighedslov. Kom og vær med til at sige nej til mørklægning og spinstyring af Danmark.

"Vedtagelsen af den nye offentlighedslov – som toppolitikerne i Danmark har planlagt i løbet af de næste uger – vil i årene fremover føre til katastrofalt mindre åbenhed omkring landets vigtigste beslutninger. Altså de beslutninger, som regeringens ministre tager i landets fineste gemakker, og som påvirker alle mennesker i vores land...."

Talere: Bl.a. Kaare R. Schou, Poul Madsen, Villy Dall samt repr. fra de politiske ungdomspartier

Musik: Shaka Loveless, Pharfar, MC Einar, Dale Smiths Blues Band, Nico Defrost

Se mere: http://facebook.com/events/418587584906820/
Susanne

#1541 Re: Er der en plan B?

2013-05-09 10:56

#1539: lisaolsson - Er der en plan B?

Vi håber, at nogen har modet til at stemme efter egen overbevisning og ikke partiet, når der er betænkning og 2. behandling af lovforslaget - eller fremsætter ændringsforslag :)

Lad os derefter se, hvad vi kan gøre - om vi får brug for en plan B

Susanne

#1542 Re: FOLKEMØDE mod den nye offentlighedslov

2013-05-09 10:58

#1540: Casper Møller - FOLKEMØDE mod den nye offentlighedslov

Tak Casper - beskeden er allerede sendt ud til underskriverne - alle beskeder, jeg har udsendt, kan i øvrigt læses her på siden - se Beskeder.


Gæst

#1543

2013-05-09 13:59

Hvis den lov bliver stemt igennem, kan man så ikke indgive en sag for en eller anden domstol??? EU(hvilket sikkert ikke er hensigtsmæssigt, da det er lukket land)har jo en domstol, hvor sager kan prøves af - eller hvad med FN???
Eva

#1544 Re: Vi er nødt til at være realistiske

2013-05-09 14:36

#1543: -

Der er ikke noget grundlovsstridigt eller udemokratisk ved proceduren, og vi kan heller ikke omstøde loven ved nok så mange underskrifter. Vi har selv valgt de politikere vi har (selvom det kan være svært at acceptere).

 

Hvad vi kan gøre er: at lægge pres på dem vi har valgt! Hvis 1/3 (60) af folketingets medlemmer forlanger det, kan vi få en folkeafstemning, eller endnu bedre: vi kan få politikerne til at besinde sig og revidere loven, så det bliver en forbedring i forhold til den nuværende, sådan som det var meningen fra starten og som der står i fomålsparagraffen.

 

Støt op om folkemødet!


Gæst

#1545

2013-05-09 15:04

Det er så stærkt at ungdomspartierne står sammen i den her sag.

Gæst

#1546

2013-05-09 16:02

Det er en god måde at samle underskrifter på :-)

Gæst

#1547

2013-05-09 16:05

Nej til løngagtigt politikere

Gæst

#1548

2013-05-09 16:07

Der skal være den maksimalt mulige åbenhed om lovgivningsarbejdet. Der er i hvert fald ingen grund til at mindske offentlighedens indsigt. Det kan godt være, at der på andre områder sker en udvidelse af offentlighedens indsigt; men så vedtag disse uden at "det sorte rum" omkring ministeren gøres større.

Gæst

#1549

2013-05-09 16:11

Skriv en kommentar...Det er et uhyggeligt skridt i den forkerte retning-en salamimetode på vej væk fra demokratiet.
gæst

#1550 desværre

2013-05-09 16:21

Desværre har politikerne jo ikke noget respekt for et fredeligt "folkemøde". Desværre har de KUN "respekt" for vandaler, hærværksmænd og voldsmænd. De sås tydeligt under de voldsomme uroligheder omkring ungdomshuset. Det endte med at galninge fik hvad de krævede!
Så med mismod forudser jeg, at der INTET ændres ved et folkemøde.