NEJ tak til den nye offentlighedslov

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ tak til den nye offentlighedslov.

Allan

#1501 Ny besked....

2013-05-07 15:22

Er der nogen som helst rationel grund til at vi skal modtage en email om at der er en ny besked, i stedet for at modtage beskeden i emailen?

Det er hver gang spild af en lillebitte smule af 70.000. menneskers tid at skulle igennem det ekstra trin for at læse sådan en besked. For mit vedkommende er det hér efter velsagtens femte gang nok til at jeg har afmeldt mig beskederne. Just saying.

Gæst

#1502 Re: Re: ombudsmandens evaluering

2013-05-07 15:25

#1500: ewe - Re: ombudsmandens evaluering

Så har man hørt det med, danske embedsmænd har lokket/forført danske politikere til tiltag der er endnu mere udemokratiske end noget man kunne finde på i EU ....


Gæst

#1503 Re: Re: ombudsmandens evaluering

2013-05-07 17:55

#1500: ewe - Re: ombudsmandens evaluering

Det håber jeg meget :-)

 

Mvh

Dorthe


Gæst

#1504

2013-05-07 19:18

Det er vigtigt med underskrifsindsamlingen og jeg håber virkelig at mange vil tilslutte sig.
John Damm Sørensen

#1505 Wall Of Shame

2013-05-07 19:47

Få billede på de politikere, der forventes at stemme loven i hus.
http://stenkrogen.dyndns.dk/john/wos.html

Gæst

#1506

2013-05-07 20:34

Christian Friis Bach, Manu Sareen, Nicolai Wammen, Ida Auken, Nick Hækkerup, Astrid Krag, Pia Olsen Dyhr, Martin Lidegaard, Mette Gjerskov, Karen Hækkerup, Christine Antorini, Mette Frederiksen, Carsten Hansen, Henrik Dam Kristensen, Marianne Jelved, Holger K. Nielsen, Morten Østergaard, Villy Søvndal, Bjarne Corydon, Annette Vilhelmsen, Margrethe Vestager, Helle Thorning-Schmidt - listen af ministre er jo lang men de gider ikke forsvare den udskældte offentlighedslov i Folketingssalen, det må Morten Bødskov tage sig af.

Om det er fordi de er nervøse for ministeransvarlighedsloven eller de bare har andre ting på programmet kan jeg jo ikke vide.

Bødskov svarer i forbindelse med spørgetiden onsdag den 8. maj 2013
Susanne

#1507 Re: Ny besked....

2013-05-07 21:59

#1501: Allan - Ny besked....

Beskeden var jo så også i det nye email - plus en ny - så det beklager jeg da, at du ligefrem føler som spam.
Godt du så kan afmelde dig :)

Eva

#1508 Re: Re: Ny besked....

2013-05-07 22:44

#1507: Susanne - Re: Ny besked....

Jeg synes det er fint at få info begge steder :)

- og i øvrigt: tak for dit store arbejde Susanne; at forestille sig at, nogen skulle give dig for penge for det, er latterligt, jeg har da ikke betalt for at skrive under. Måske tandfeen?


Gæst

#1509

2013-05-07 23:55

http://www.bt.dk/politik/thorning-offentlighedslov-er-god

»Hvad der sker på SFs landsmøde, må du tale med SFs formand eller andre SFere om. Regeringen har én holdning til offentlighedsloven, og det er, at vi synes, det er en god offentlighedslov, som også indebærer nogle nye muligheder i forhold til offentlighed,« siger hun.

Det er til at græde over at en dansk statsminister kan sige sådan noget i en situation hvor vi mig bekendt ikke er besat af fjendtlige lande?
Eva

#1510 Re: HEJ EVA

2013-05-08 00:42

#1453: dorthe :-) - HEJ EVA

Hej Dorte


Jeg prøver at gøre alle opmærksom på denne side, men dem jeg kender har allerede skrevet under :) bortset fra de få, der er i tvivl. Jeg ønsker ikke at overtale nogen, jeg henviser til diverse artikler, så kan de selv tage stilling. Det største problem er, at mange folk ikke er opmærksomme på, hvad der er ved at ske.

 

Ja, jeg kender godt til de 'clearing'-aftaler du omtaler, men jeg tror nu ikke det er noget problem i sig selv. Der er heller ikke noget udemokratisk ved at stemme for loven; men det er en dårlig lov som er til skade for demokratiet (Hitler blev også valgt demokratisk).



Mht. Folketingsmedlemmerne, så kan medlemmerne af regeringspartierne ikke bare stemme imod. Sådan er de politiske spilleregler, når man tilhører et politisk parti. Det er selvfølgelig paradoksalt fordi man ifølge grundloven har pligt til at stemme efter sin personlige overbevisning. Men så skal de i hvert fald først blive løsgængere, sådan som jeg forstår det. Selvom baglandet i deres egne partier er imod:

 

Medlemmer af hovedbestyrelsen hos de radikale samler underskrifter for at slippe for regeringens ændring af offentlighedsloven.

http://politiken.dk/politik/ECE1942137/radikale-spidser-vil-stoppe-ny-offentlighedslov/

 

SF's bagland gør oprør mod ny offentlighedslov

http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/256025/sfs_bagland_goer_oproer_mod_ny_offentlighedslov.html

 

Regeringens medlemmer kan jo gøre som de vil, uden hensyn til, at de respektive partiers hovedbestyrelser, overvejende, er imod. Men de kan selvfølgelig ikke gøre det ustraffet, for de er jo valgt i deres vælgerforeninger. Vi må altså sørge for at lave larm i vælgerforeningerne.

 

Og det virker! Vi har fået:


Åbent samråd i Retsudvalget om Offentlighedsloven d. 11. april

 

Høring i Retsudvalget om L 144 Forslag til lov om offentlighed i forvaltningen d.17. april og får:


Åbent samråd om offentlighedsloven d. 13. maj


- plus vi afholder folkemøde d.15. maj.


Det til trods for at man indtil for kort tid siden ikke havde til hensigt at afholde noget som helst, men blot ville vedtage loven i stilhed. Så jeg synes der er grund til forsigtig optimisme.


Det med restriktionerne i pressefriheden tror jeg de vil få sværere ved at gennemføre, for der vil også være modstand i resten af EU. Den må vi så tage op til den tid.


Indtil videre må vi have navne på de politikere der er imod, uanset parti, så vi ved hvem vi skal stemme på næste gang :)



Gæst

#1511

2013-05-08 06:34

Retssikkerheden er væk i Danmark.
Det er jo egentlig ligemeget om vi har love der fortælle hvad det offentlige skal gøre, for de overholder dem jo ikke alligevel. Vil du så klage er klagesystemet opbygget meget sindigt. Sagsbehandlingstiden er så lang at de implicerede for længst er død og begravet. Hvornår har vi sidst set en offentlig ansat blive fyret for sine handlinger? "Vi beklager, og så må vi se om vi kan gøre det bedre fremover" Hvor mange gange har vi ikke hørt denne undskyldning. Hvis der så en enkelt gang er en offentlig ansat der fungerer som "whistle blower" starter man en kommissionsdomstol. De offentlige skal jo ikke føle deres "statsmagt" sat over styr.
Tak for kaffe - og vekommen til bananrepublikken Danmark

Gæst

#1512

2013-05-08 10:25

It sucks!

Gæst

#1513 Endnu en sag, den nye "offentlighedslov" vil forhindre offentligheden af få indsigt i

2013-05-08 11:09


Gæst

#1514 Re: Wall Of Shame

2013-05-08 11:11

#1505: John Damm Sørensen - Wall Of Shame

Det må aldrig glemmes hvem disse mennesker er. Dem der stemmer for dette bør ikke have lov at tale ved Grundlovsmøder mm.


Gæst

#1515

2013-05-08 11:31

Få fingeren ud og red de svage!
Susanne

#1516 Det famøse spørgsmål

2013-05-08 11:51

»Vil ministeren nævne konkrete eksempler på, at den gældende lov om offentlighed i forvaltningen ikke i tilstrækkelig grad har givet ministeren et fortroligt rum at arbejde i som minister?«

Spændende om justitsminister Morten Bødskov svarer denne gang - se med kl. 14:


http://www.ft.dk/webtv/video/20121/salen/94.aspx

Gæst

#1517

2013-05-08 12:01

...endelig kom der svar:"Nej, jeg kommer ikke med konkrete eksempler på det..."


Gæst

#1518

2013-05-08 13:45

Se dog på hvad der sker i de skandinaviske lande vi ellers sammenligner os med.
Så må politikker og de embedsmænd der presser på bevæge sig op på et højere moralsk plan ( hvor der ikke er brug for tvivlsomme/fortrolige rum)

Klaus saltoft
Susanne

#1519 Folkemøde d. 15. maj

2013-05-08 14:13

Balladen om den nye offentlighedslov

Kort forklaring. Baggrund og praktisk – skrevet af Arrangørgruppen bag demonstrationen på Slotspladsen 15. maj.


Baggrund:
Vedtagelsen af den nye offentlighedslov – som toppolitikerne i Danmark har planlagt i løbet af de næste uger – vil i årene fremover føre til katastrofalt mindre åbenhed omkring landets vigtigste beslutninger. Altså de beslutninger, som regeringens ministre tager i landets fineste gemakker, og som påvirker alle mennesker i vores land.

Mange års erfaring viser, at åbenhed lige netop her – i Statsadministrationen – er afgørende for, at det danske demokrati fungerer. Og dermed også, at vi som borgere her i landet kan følge med i både lovgivning og beslutningsprocesser – og almindelig debat om rigets vigtigste emner.

Det kaldes demokratiets hjertekammer – og det er ikke overdrevet. Og det er netop dét, der angribes lige nu. Hvis loven vedtages, betyder det, at al sjusk, alle fadæser og alt politisk makværk, som hidtil har kunnet afsløres – og er blevet det i mange tilfælde – vil kunne skjules, desværre i årtier fremover.

Navnlig pga. paragraf 24 i den nye lov er under hård kritik. Denne paragraf vil medføre at pressen, samt befolkningen og andre politikere, ikke længere kan få indsigt i de informationer som et ministerium tager deres beslutninger ud fra.

Eksempel:
For nylig fik pressen – gennem den eksisterende offentlighedslov – adgang til nogle meget chokerende tal på antallet af ledige, der risikerer at miste deres dagpenge frem mod sommerferien – men som regeringen ikke havde lyst til at oplyse – til stor skade for den offentlige debat. På den måde kan en åben offentlighedslov (altså den nuværende) bruges til at skabe et samfund, hvor alle kan være med i debatten, fordi de har adgang til fakta om sagerne.

Omvendt – med den nye og meget mere lukkede offentlighedslov – ville dette slet ikke kunne lade sig gøre. Vi ville aldrig kende sådanne tal – og de hemmeligheder – en regering gerne ville beholde for sig selv. Den lov vil øjeblikkeligt kunne bruges til at skjule sådanne diskussioner og oplysninger. Og så er det alene politikerne og deres embedsmænd – og deres spindoktorer – der bestemmer – og dermed styrer – hvad vi ved og kan tale om.

Et mørkt rum
For ministrene og deres rådgivere er det naturligvis bekvemt at tildele sig selv et sådant ’frirum’ (som de kalder det) – men det er en mørklægning – hvor alle uheldige sager, politiske løgne og bagved liggende manipulationer kan skjules, men for alle andre betyder det en fremtid med langt mindre viden – og langt mindre kontrol med landets øverste magthavere.

Det er en katastrofe.

I de seneste uger har samtlige politiske ungdomsorganisationer – fra venstre til højre – protesteret mod lovforslaget, og det er jo meget, meget sigende: Ingen af de unge – altså, selv de unge, der er i de partier, som står bag lovforslaget (og som accepterer det etablerede system og måske selv en dag bliver Christiansborg-politikere) synes at det her er smart. Tværtimod. De protesterer.

Titusinder af andre danskere vender sig i disse dage – blandt andet i en stadig større Facebook-underskriftindsamling – mod regeringens forsøg på at vedtage den nye lov.

Loven planlægges vedtaget i løbet af maj-juni – så diskussionen er i disse uger højaktuel.

Vi er derfor ved at arrangere et stort folkemøde på Christiansborg Slotsplads, som er planlagt til at løbe af stabelen onsdag eftermiddag den 15. maj kl. 16.


Om arrangementet – praktisk afvikling og intention:
Formålet er at lave en fredelig markering der på en effektfuld måde vil vise politikerne, at modstanden overfor mere lukkethed i forvaltningen virkelig er stor og bredt funderet.

Programmet vil veksle mellem relevante talere, der med faglig tyngde og offentlig profil, har markeret sig i debatten om den nye lov – samt udvalgte kunstnere, der har formået at sætte ord på tidens tegn og ramme ned i den danske folkesjæl.

Talerne skal sætte ord på kritikken og kvalificere modstanden – kunstnerne skal binde os sammen i kampen for et mere åbent samfund.


EVENT FAKTA:

Dato: 15/5-2013

Tid: 16:00-18:00

Sted: Christiansborg Slotsplads

Talere: Bl.a. Kaare R. Schou, Poul Madsen, Villy Dall samt repr. fra de politiske ungdomspartier

Musik: Shaka Loveless, Pharfar, MC Einar, Dale Smiths Blues Band, Nico Defrost

Arrangør: Arrangørgruppen v/ Erik Valeur, Lars Rugaard, Tom Heinemann, Lotte la Cour, Jette Hvidtfeldt, Jeppe Valeur m.fl.

Begivenheden er også oprettet på Facebook

Gæst

#1520

2013-05-08 14:25

Stop lige en halv det her er danmark og IKKE kina.

Gæst

#1521

2013-05-08 14:27

Folketingets medlemmer, bør i relation til Offentlighedsloven huske på, at det er for vores skyld (hele befolkningen) de er valgt, og derfor står de til ansvar for de valg og beslutninger de træffer. Ved at begrænse indsigten i deres arbejde, åbner de op for magtmisbrug og mytedannelser. Den til enhver tid siddende regering, bør aldrig være modstander af fuld offentlighed i deres arbejde. Tilgangen til vores folkevalgte og den (næsten) fulde offentlighed i forvaltningen er vores demokratis styrke og fundament, nu vil man svække fundamentet og det finder jeg dybt bekymrende, især fordi jeg oplever lovforslaget, som mangel på ydmyghed og respekt for folkestyret og i stedet et udtryk for "magtens arrogance". Politikere er valgt og jobbet er kun til låns, men de beslutninger der træffes, sætter aftryk længe efter, denne lov er et skræmmende eksempel herpå!

Gæst

#1522 Re:

2013-05-08 15:47

#1521: -

Folketingets medlemmer, bør i relation til Offentlighedsloven huske på, at det er for vores skyld (hele befolkningen) de er valgt, og derfor står de til ansvar for de valg og beslutninger de træffer. Ved at begrænse indsigten i deres arbejde, åbner de op for magtmisbrug og mytedannelser.

ENIG.

Det her må aldrig blive "sådan er det" - De kan stemme det her igennem. Men så kan de blive fjernet, og vi kan få nogle bedre og mere demokratisk sindede folkevalgte.

larsd

#1523 offentlighedsloven

2013-05-08 15:49

Det må vel være rimeligt, at befolkningen får oplyst hvilke politikere, som stemmer for lovforslaget.
Dermed giver det mulighed for ikke at stemme på dem

Gæst

#1524 Landets Justitsminister

2013-05-08 15:56

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE5444696/boedskov-jeg-giver-ikke-konkrete-eksempler/

Er det DDR det her? Hvordan kan manden tillade sig det?
Hvorfor nedlægger det øvrige Folketing ikke et mistillid votum mod ham?

Hvis man i Venstre og Konservative bare vil det samme - og så nu bare dukker sig er det uendeligt ringe.
Denne minister dækker jo enten over en forbrydelse, eller også er helt utrolig inkompetent. Og bør i begge tilfælde fjernes.
Det kan ikke være rigtigt det her.

Eva

#1525 Re: Landets Justitsminister

2013-05-08 16:59

#1524: - Landets Justitsminister

Venstre og konservative, dukker sig ikke, de forsøgte jo selv at få loven gennemført i 2010, men kunne ikke få flertal. Dengang var de nuværende regeringspartier imod:

Morten Bødskov Taler Om Behovet For Mere Åbenhed 24. april 2009

http://www.youtube.com/watch?v=Tvi4A1NTOkE

 

Morten bødskov er jo ikke alene, det er netop alle regeringspartier + venstre og konservative der er for.

 

EL, LA og DF er imod, hvilket ikke er særlig mærkeligt da det jo netop er dem, der (sammen med journalister og alle os andre) ikke vil kunne få aktindsigt.

 

Det er derfor det er så vigtigt at appellere til baglandet, hvor der, selv i hovedbestyrelserne, ikke er enighed med partifællerne i regeringen.

 

Hvis der bliver tilstrækkeligt meget blæst om sagen, vil de forhåbentlig blive nødt til at udsætte den til efter sommerferien, og der vil blive tid til at revidere de famøse paragraffer (§22, §24, §27 st.2., samt hvistnok også §29). Se:

 

L 144  Forslag til lov om offentlighed i forvaltningen.

§ 1. Loven har til formål at sikre åbenhed hos myndigheder m.v. med henblik på navnlig at understøtte

1) informations- og ytringsfriheden,

2) borgernes deltagelse i demokratiet,

3) offentlighedens kontrol med den offentlige forvaltning,

4) mediernes formidling af informationer til offentligheden og

5) tilliden til den offentlige forvaltning.

Stk. 2. Myndigheder m.v., der er omfattet af loven, skal sørge for, at det i stk. 1 nævnte hensyn til åbenhed i videst muligt omfang varetages ved valg, etablering og udvikling af nye it-løsninger.

 

Det kan vi da ikke være uenige i?

En forbedret offentlighedslov er en god ting, og den nye lov indeholder en masse forbedringer. der feks. giver mere åbenhed i forhold til kommuner og regioner.

Problemet er, at den stik imod sin egen formålsparagraf giver mindre åbenhed i forhold til regeringen (sjovt nok dem der gerne vil have den:)). Det skal der laves om på. Derfor skal vi have mere tid til at få lavet ændringsforslag.

Her kan man se høringen der blev afholdt 17. april:

http://www.ft.dk/webtv/video/20121/reu/tv.1625.aspx?from=17-04-2013&to=17-04-2013&selectedMeetingType=&committee=&as=1#player