NEJ tak til den nye offentlighedslov

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen NEJ tak til den nye offentlighedslov.


Gæst

#1451

2013-05-05 22:19

Politikere er vanskelige nok uden kontrol !
dorthe :-)

#1453 HEJ EVA

2013-05-06 01:23

Jeg kan forestille mig, at det kan have været svært at få ørenlyd i fælleden:-) men hvis bare et par stykker har tænkt over det bagefter, så kan de jo også begynde at sprede det via face book, twitter, læserbreve, eller ved at 'plage' alle i omgangskredsen, og så kan et par stykker jo sagtens få betydning. Og samtidig hvis folk klikker løs på alt med offentlighedslov på nettet, så må det kunne registreres.

Men jeg er da også bekymret for om interessen skulle falme. Der var rigtigt mange underskrifter lige i dagene omkring høringen, hvor der var meget medieopmærksomhed, så man tydeligt se betydningen af mediernes interesse. Jeg overvejer at oprette mig som debattør på en eller flere af aviserne, så har man jo mulighed for at gøre opmærksom på underskriftsindsamlingen.

Mht. Folketingsmedlemmernem så havde jeg et håb om, at folk ville stemme efter deres samvittighed i sådan en sag og dermed gå imod partilinien. Der er jo udbredt modstand mod loven også internt i partierne. Men - jeg har for nyligt erfaret, at man gennemfører afstemninger udfra nogle såkaldte 'clearing'aftaler', hvilket indebærer, at kun et begrænset antal medlemmer af Folketinget overhovedet møder op til afstemningen. Man sørger bare for at magforholdet mellem partierne er opretholdt. Og så er det vel lige ud ad landevejen at sende 'ja-soldaterne' ned og trykke på knappen :-(
Jeg er målløs over, at man tager så let på afstemninger i det hele taget - men i oplagte samvittighedsspørgsmål er det særligt grelt. Det fjerner os endnu et stykke væk fra demokratiet. Jeg ville have sagt -ren salamitaktik - men faktisk er det nogle ordentlige klodser af demokratiet der høvles af. EU lægger også op til en begrænsning af pressen, og en flok politikere har allerede været ude med riven i Danmark. Journalister skal kunne miste deres ret til at praktisere deres fag, og de skal kunne blive tvunget til at udlevere deres kilder.Man skulle også kunne uddele bøder til journalister for skrive noget forkert. Det er ikke et lovforslag. Endnu. Men når først arbejdsgruppen i EU har fuldført deres opgave, hvem ved så, hvad der vil blive
forslået. Det ville jo være en alvorlig begrænsning af ytringsfriheden, hvis en lov baseret på den slags tanker blev vedtaget. Jeg har det fra journalisternes fagblad, kan nok finde et link, hvis du er interesseret.

Men tilbage til offentlighedsloven, vi må jo bare blive ved med at prøve på forskellig vis at gøre opmærksom på muligheden for at protestere, også hvis de skulle tromle loven igennem. For det kan simpelthen ikke være meningen, at vi skal have så udemokratisk lov.
Mvh

Gæst

#1454 Re: "Lukkethedslov"

2013-05-06 01:40

#1411: Piotr - "Lukkethedslov"

Jeg har set et sted at centraladministrationen skulle koste den nette sum af 200 mia pr. år. Men jeg ved ikke om det holder vand, og jeg kan ikke lige huske, hvor jeg så det. Men det er selvfølgelig en del mere omfattende end løn og pension til politikerne...


Gæst

#1455 Re: TIL ALLE!

2013-05-06 02:05

#1428: Susanne - TIL ALLE!

Sikke en klaphat. Den mail skal du ikke tænke på. Folk er glade for muligheden for at skrive under, og mailskriveren har fået et eller andet helt galt i halsen.

Mvh.

Dorthe

 

Ps. Sikke en masse der lige sket herinde de sidste par dage - demonstration - hvilken god idé :-) :-) :-)

Hvis det falder på plads, vil du så ikke nok også skrive tid og sted her i mailsystemet?


Gæst

#1456

2013-05-06 04:45

Det er et godt initiativ med denne protest - men man burde reklamere for procedurerne for underskriftindsamlingen. Jeg har haft svært ved at finde "blanketten".

Gæst

#1457

2013-05-06 05:37

Jeg støtter med glæde.

Dette indlæg er blevet fjernet af dens forfatter (Vis detaljer)

2013-05-06 06:49


BellÅ

#1459

2013-05-06 06:50

Med en sparekniv i hånden er det ikke smart at gå i panik.
Ro på.

Gæst

#1460

2013-05-06 07:27

Heldigvis er flere og flere ved at blive klar over hvilken frygtelig
ting denne "offentlighedslov" er, og hvor skadelig den er for vort demokrati.
Og rigtigt godt at SFs bagland nu siger fra over for ministerholdet.
Men det kunne da også bare mangle på befrielsesdagen, at
vi som nation ikke skulle tage afstand fra at blive lagt ind under et nyt åg.
http://politiken.dk/politik/ECE1962444/glad-sfer-ingen-moerklaegning-paa-befrielsesdagen/

Det er uhyrligt at en sådan kamp skal være nødvendig, og
at nogen planlægger sådanne ting.
Men som under besættelsen kæmper vi sammen uanset parti-tilhørsforhold
for vores demokrati. Der skal nok komme mørke tider undervejs hvor
de onde kræfter vil se ud til at sejre - men vi vinder
til sidst ! Sådan er det, det gode vinder til sidst.
Længe leve demokratiet.
Susanne

#1461 Re: Re: TIL ALLE!

2013-05-06 07:48

#1455: - Re: TIL ALLE!

Naturligvis gør jeg opmærksom på tid og sted, når alt er på plads - skriver det på selve underskriftsiden, hvor blanketten til underskrift også er - og udsender besked via mail :)

Susanne

#1462 Re:

2013-05-06 07:49

#1456: -

Det gøres jo allerøverst på siden, når man kommer herind - der står med fed skrift og understregning, hvordan man gør - burde være til at finde ud af :)


Gæst

#1463

2013-05-06 08:10

godt initiativ

Gæst

#1464

2013-05-06 08:54

Godt initiativ.

Gæst

#1465

2013-05-06 10:28

Af skræk for at tabe ansigt er justitsminister Morten Bødskov (S) nu ved at tabe hele hovedet. Sådan lyder det fra SF's medlem af Europa-Parlamentet Margrete Auken.

http://nyheder.dk.msn.com/top-sfer-b%c3%b8dskov-er-ved-at-tabe-hele-hovedet-1

Hvad er det de har på Bødskov inde i ministeriet siden de kan få ham til at
hoppe og danse efter deres pibe ...?
Synes det begynder at blive uhyggeligt det her ... Og hvorfor vil Venstre og
De konservative gerne redde Bødskov ? Er det fordi ministeriet også har noget på dem som ikke må slippe ud....?

Desto mere vi får at vide, om ting vi ikke må vide, jo mere grund er der til
fuld offentlighed. Hver en sten skal endevendes i disse ministerier. Simpelthen.

Gæst

#1466

2013-05-06 10:43

Nu må SF stå fast overfor de andre i regeringen.
Landsmødet har besluttet at de skal arbejde for mere
offentlighed - ikke det modsatte.

ifølge SF landsmøde beslutningen er der nu 59 stemmer i Folketinget mod denne uhyggelige lov ( La = 9, Df = 22, Sf = 16, Enhl = 12 ialt 59 ).
Der skal altså nu bare findes en demokratisk stemme i et af de andre
partier til at få det her sendt til Folkeafstemning - hvor danskerne
nok skal tage sig kærligt af disse rævekager, et magt flertal i Folketinget er ved at lave.

Hvor er det vigtigt at alle blive ved med at presse på overfor
lokale kandidater rundt omkring i landet - Så de ikke bare kan
få det her stemt igennem - og så tro at de slipper afsted med.

ps. jeg ved godt at SF ministre måske ikke vil juble over at skulle følge landsmødet, men det skal vi hjælpe dem med til at huske på at de har pligt til!

Gæst

#1467

2013-05-06 10:48

Vi har love nok, til at folk kan skjule og gemme og stå til ansvar for.
Mvh. Vibeke

Gæst

#1468

2013-05-06 11:21

Det ville være ganske forfærdeligt hvis det blev vedtaget, men så kunne de jo gøre som det passer dem, og fylde folk med mere løgen end de gør nu

Gæst

#1469

2013-05-06 11:27

mere af det hele.. til alle

Gæst

#1470

2013-05-06 11:58

Vi har brug for mere demokrati og gennemsigtighed i magtens korridorer - ikke mindre.

Gæst

#1471

2013-05-06 12:04

nej tak

Gæst

#1472 selvhjælp

2013-05-06 13:16

nu påtænker politikerne også en pæn lønstigning til dem selv i folketinget, de har ikke nok i den fede pension som de vil få udbetalt når de fylder 62 hvor vi andre må slide en vis legemsdel ud af bukserne til vi bliver 67 og selv betale til det...http://www.skrivunder.net/afskaf_pension_til_folketingsmedlemmer

Gæst

#1473

2013-05-06 13:49

Ja men det er jo forfærdeligt. Der er grundlaget for demokratiet, de der fjerner. Jeg kan ikke forstå hvordan det kan lade sig gøre ?

Gæst

#1474

2013-05-06 14:06

Hvis man ønsker at tale sammen "uden for referat" må man mødes privat

Gæst

#1475

2013-05-06 14:39

Sådan!!!!