STOP Fleksjobreformen

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen STOP Fleksjobreformen.


Gæst

#51 Re:

2012-03-05 01:12

#1: -

Du vil også få løn refter 37timer, men virksomheden vil kun skulle batale for de 16-17timer, resten skal kommunen supplerer, DET er det de nye regler lægger op til!


Gæst

#52

2012-03-05 01:18

Ja, det er utroligt, hvor meget man skal "slåes" oven i hovedet, det får man det jo lige som ikke bedre af........

Gæst

#53

2012-03-05 01:33

Prøv lige at tage Jer sammen, Dem der tjener penge skal også føle de får noget ud af det! Og vi har det godt i DK. For 6400 kr. kan vi få et sted at bo og mad på bordet, tøj mm., hvis vi bare leder efter det billige, og det er ikke ringerer end det andre giver 3-4gange mere for. Så nyd at vi bor i et samfund, hvor vi trods alt kan få vores basale behov dækket selv om vi er syge!!!!!

ps. Jeg har været på SU og derefter kun på kontanthjælp, nu fleksjobber (på kontanthjælp). Bor i en by og har ingen bil, så kan man altså meget for få penge!!
Gæst

#54

2012-03-05 10:03

fleksjob er en god ordning - men hvorfor skal det offentlige betale for de der har en høj lønindkomst? Den nye reform kan hjælpe mange, som ellers ikke vil kunne komme i job, fordi deres timeantal/samlede arbejdsevne ikke når et niveau, der gør at en arbejdsgiver vil ansætte dem. Med den nye reform får de mulighed for at blive tilknyttet arbejdsmarkedet - det er da positiv.

Man kan ikke kun bebrejde samfundet, at man bliver syg/får en begrænset arbejdsevne. Hvis du vil opretholde en høj løn, så tegn en forsikring.

Der er flere ydelser, som er lavere end den du som fleksjobber vil få i fremtiden. Der er mange folkepensionister somlever for grundbeløb (og så snakker vi begrænset indtægt)

Hvis vi havde et samfund, hvor vi havde råd til det - så vil det være fint med mig.
gæst

#55 Re:

2012-03-05 12:09

#1: -

Der sker store ændringer af fleksjobordningen:

Nedsat løn og nedsat tilskud til fleksjobbere

I dag får fleksjobbere fuld overenskomstmæssig løn uanset hvor mange
timer de arbejder, og arbejdsgiveren får enten ½ eller 2/3 tilskud til
lønnen, afhængig af erhvervsevnen.

Regeringen vil ændre tilskudsmodellen på følgende måde:

Arbejdsgiveren skal kun betale løn for det antal timer, fleksjobberen
arbejderTilskuddet skal udbetales direkte til fleksjobberen.
Tilskuddet kan højst være 98 % af max dagpenge til fleksjobbere, der
er medlem af a-kasse og højst 88 % til ikke medlemmer, det er
henholdsvis 16.731 kr. og 15.024 kr. om måneden.Ingen vil opnå det
højeste tilskud, da tilskuddet nedtrappes med 30 % af lønindtægten op
til13.000 kr. om måneden, og med 55 % af indtægt, der overstiger
13.000 kr. Den indtægt, der ligger til grund for reduktionen af
tilskuddet, er inklusive arbejdsgiverens pensionsbidrag.

Konsekvensen af den nye tilskudsmodel er, at der gives et højere
tilskud til de laveste indtægter. Til gengæld mister mellemindkomster
og høje indkomster stort på denne ordning. For eksempel vil en faglært
arbejder med en timeløn på 200 kr., der får løn for 12 timer om ugen,
få sin månedlige indtægt nedsat fra 32.000 kr. til 23.200 kr. og altså
miste 8.800 kr. om måneden. Kun indtægter på kasse-dame niveau undgår
lønnedgang ved 15 timers arbejde om ugen.

Midlertidige fleksjob

Personer under 40 år kan højst få et fleksjob i 5 år. Herefter skal
der tages stilling til, om man har ret til et nyt fleksjob. Det første
fleksjob til personer over 40 år er også midlertidigt. Herefter kan
man få et permanent fleksjob, hvis kommunen vurderer, at man ikke kan
klare et ordinært arbejde.

Skærpede betingelser for fleksjob på hidtidig arbejdsplads

Adgangen til fleksjob bliver sværere. Som hovedregel skal man have
været ansat i 12 måneder under overenskomstens sociale kapitel eller
på særlige vilkår på sin gamle arbejdsplads, før man bliver godkendt
til fleksjob på sin hidtidige arbejdsplads. Der dispenseres fra denne
12 måneders regel, hvis man har været udsat for en alvorlig
arbejdsskade eller pludselig og alvorlig sygdom.

Nedsættelse af ledighedsydelse

Ledighedsydelsen, der i dag er 91 % af højeste dagpenge, nedsættes til
89 % af højeste dagpenge. Det er en nedsættelse med 347 kr. fra 15.535
kr. til 15.188 kr. om måneden. Dette gælder kun for fleksjobbere der
vælger at melde sig i A-kasse. For fleksjobbere, som ikke er medlem af
A-kassen nedsættes ledighedsydelsen til 60 % af højeste dagpengesats,
svarende til 10.300 kr.

Med medlemskabet af A-kassen følger alle de forpligtelser til at stå
til rådighed, jobsøgning, aktivering m.m. som gælder for alle andre
a-kasse medlemmer. Kravet om 2 års ledighed inden for 3 år gælder
også, herefter mister man ledighedsydelsen og kommer ned på den lave
sats, 10.300,- kr. Man kan genoptjene retten til den høje ydelse ved
52 ugers fleksjob, her er dog ikke noget timekrav


Gæst

#56

2012-03-05 13:50

-er der noget du brænder for - så gør noget ved det.
God vind og kærlige tanker til alle fleksjobbere.
Borger.DK

#57 Tag fra de fattige og giv til de rige...

2012-03-05 14:29

Tag fra de fattige og giv til de rige... den ny fleksjobreform tegner endnu engang et skarpt billede på regeringens syn på at dele DK op i socialulighed. Debatten ser helt bort fra at alternativet til at være fleksjobber er førtidspension. Jeg har i 8 år arbejdet som fleksjobber efter et uforskyldt trafikuheld og har været glad for at jeg har kunnet bidrage til arbejdsmarkdet med de ressourcer jeg har til 18 ugentlige arbejdstimer. Før ulykken sad jeg på øverste overenskomstmæssigge løntrin som fleksjobber røg jeg på det laveste trin - hvilket gav en betydelig lønnedgang. Med den ny reform får jeg så yderligere lønnedgang, da jeg netop har mistet mit 12 årige lederjob på grund af nedskæringer, og altså bliver en af dem der skal starte forfra på den nu bebudede lavere løn. Det er i forvejen hårdt at være handicappet men det bliver da endnu værre nu i fremtiden hvis økonomien ikke kan hænge sammen.

Gæst

#58

2012-03-05 16:12

Jeg er selv flexjobber .... Så stop den reform nuuuuu
Hanne

#59 Debatten på DR

2012-03-05 16:17

Til jer der ikke så Debatten om den nye reform, kan jeg anbefale at se udsendelsen, se link nederst:

Vi skal ikke løse alle problemerne med psykiatere, lød det fra beskæftigelsesminister Mette Frederiksen i DEBATTEN, efter at speciallæge i psykiatri, ph.d. Henrik Day stillede spørgsmålstegn ved præmisserne i regeringens storstilede reform af førtidspensionen.

http://www.dr.dk/DR2/D/Debatten/#/33821

Gæst

#60

2012-03-05 16:48

"Fleksjobordningen målrettes
Regeringen ønsker en fleksjobordning, som i
højere grad har fokus på at sikre, at mennesker
med en meget begrænset arbejdsevne får
adgang til arbejdsmarkedet. Samtidig ønsker
regeringen en ordning, som i højere grad tilskynder
fleksjobansatte til at øge antallet af
arbejdstimer, hvis de kan, og eventuelt skifte
fleksjobbet ud med et ordinært job."
Sikke da noget lunket fis, det er jo det selv samme som det er idag, de kan sq lige så godt indrømme at det er en gang varm luft, der bare skal vise at folketings medlemmer laver bare lidt for deres kæmpe gage og fede pensioner (grådighed), og så kan de lige nappe en på øjet "nede i salen".Nej jeg har sq ikke meget tilovers for dagens politiker.

Gæst

#61

2012-03-05 20:09

bekræfter min underskrift: jette-uhlott@mail.tdcadsl.dk

Gæst

#62

2012-03-05 21:24

Grotesk at bruge denne reform af førtidspension og flexjob, til at "lukke hullet i statskassen med". Det er under al kritisk,der er sat 40 år på, som udgangspunkt. Sygdom har ingen alder, det kan og skal ikke være det afgørende. Så uanset, burde alle have ligeret til førtidspension samt blive behandlet hurtigst mulig,i stedet for at ende på en 5 års observeringsplan, der kan nå at blive til mange gange 5 år. Det er en rigtig led sparereform og en total ommer...Der sidder masser af fortvivlede og dybt ulykkelige mennesker rundt om i DK, de, der stemte på en rød regering, det eneste, de fik ud af det, var at i slukkede for deres håb om en bedre fremtid som syge !! Jeg har fuld forståelse for, disse mennesker flygter fra jer...Håber dette giver stof nok til eftertanke og i laver en mere rimelig reform !!

Gæst

#63

2012-03-05 21:39

Ja næste valg bliver det jo nok enhedslisten der får min stemme, de plejer jo ikke at løber fra deres ansvar.

Gæst

#64

2012-03-05 21:45

Det er utroligt at det er en socialdemokratisk ledet regering der kan komme med sådan et forslag. Jeg har hele livet stemt på liste A, men det er definitivt slut nu.

Gæst

#65

2012-03-05 21:51

Det skal kunne betale sig at arbejde - har vi hørt for lang tid siden og er også det jeg læser som argument for noget af denne reform. Men når man skærer 30% af en lønstigning, som der også skal betales skat af - ja så er der ikke meget incitament tilbage i mine øjne.
Endnu værre er det at incitamentet til at tage en uddannelse fuldkomment forsvinder, når man selv med en akademisk uddannelse må klare sig for 200.000/året hvilket da vist er langt under fattigdomsgrænsen.
Vi risikerer at miste en masse god hjernekapacitet, når uddanelse ikke kan betale sig - det er jo da ellers noget regeringen gerne vil have folk til.

Gæst

#66

2012-03-05 22:11

john fomsgaard

Gæst

#67

2012-03-05 22:12

hvad sker der lige for dem
Bent

#68 Re:

2012-03-05 22:30

#54: Gæst -  Regeringen råber på uddannede mennesker, som er dem der også har en høj løn. Hvor er incitamentet til at tage en lang uddannelse hvis det ikke resulterer i en højere løn.

Tegn en forsikring skriver du. Ja det skulle vi så som forældre til et handicappet barn have tegnet for 30 år siden, før vi vidste vi var skjulte bærere af muskelsvind. De fleste forsikringer jeg kender af den type er frygtelig dyre og giver kun dækning i f.eks. 2 år - så....
Vi skulle så have tegnet 2 forsikringer, da vi har fået 2 børn med muskelsvind - begge i øvrigt med akademiske uddannelser og den ene i gang med et PHD forskningsprojekt.
Skal man som studerende på SU tegne forsikring?

Du sammenligner med at folkepensionister må leve af grundbeløbet - ja, jeg har også levet fint på SU, men hvordan tror du det vil være at være et aktivt menneske på 30 og i gang med at stifte familie og sætte børn i verden. Børn som kan betale for din og min folkepension, når den tid kommer. Når jeg bliver pensionist har jeg desuden ikke samme behov (f.ex. energi til at rejse) som i dag og skal ikke forsørge mine børn eller betale af på huslån og til sidst heller ikke billån, når kørekortet afleveres.

Vi har ikke et samfund som har råd til at se stort på de ressourcer højt uddannede fleksjobbere udgør! og jeg betaler gerne mere i skat for at få et velfærdssamfund, hvor jeg kan se mine medmennesker i øjnene.

 


Gæst

#69

2012-03-05 23:26

Har vi en borgerlig regering, der som sædvanligt vil lade de svageste betale for skattelettelser til de rigeste, eller har vi en regering der bygger på solidaritet? Det er et stort og personligt meget vigtigt spørgsmål for mig!

Gæst

#70

2012-03-06 01:31

Jeg syntes det er flot, MEGET syge personer selv ønsker være en del af samfundet og tjene deres egne penge, fremfor "bare" få ♥ derfor skriver jeg med glæde under.
Har en syg datter der helst vil det hele selv, men kun kan klare et Flexjop som holder hende oppe. Sig mig er det derfra de nu skal hente de mistede penge fra Betalingsringet siger jeg bare FØJ !!

Gæst

#71

2012-03-06 03:08

Hvorfor ikke lave et forslag der hedder STOP regeringen, inden det går galt!

Gæst

#72

2012-03-06 10:03

At sygdom IKKE er noget man bestiller i forvejen for at blive offentligt forsørget, MEN oftest rammer som en tyv om natten

Gæst

#73

2012-03-06 12:22

Jeg syntes det er urimeligt at det skal gå ud over os som er syge og de svage i samfundet ,vi har ikke selv valgt at det for det er ikke en rar sitution at være i. Jeg føler ikke regeringen ved hvordan det er .

Og jege eer en af dem som gerne vil arbejde ,men føler at vi skal straffes for det nu.

Den normalt positive

#74 Re:

2012-03-06 14:16

#14: Den positive -

Hjælpe???? jeg mener ikke det er nogen hjælp at nedsætte dagpengene med 5000 om mdr. efter 2 års ledighed.. når der ikke er nogen fleksjob at få. Jeg har ikke valgt at blive syg og da jeg blev bevilget fleksjob blev jeg lovet en ydelse på 15.300 om mdr. så længe jeg ikke er i arbejde.. det kan ma ikke bare sådan lige ændre, når man har indrettet sin tilværelse efter at der trods alt vil være et sikkerhedsnet ved ledighed. Det er trods alt meget sværere at få et fleksjob kontra et alm. job i dagens Danmark.

Den normalt positive, men den nu negative efter dette reform forslag.

 


Gæst

#75 Re:

2012-03-06 14:20