Nej til at ændre navn på Kvindemuseet

Nej til at ændre navn på Kvindemuseet / Beskeder / Aarhus Byråd har truffet beslutning / Kommentarer


Gæst

#1

2021-02-06 07:40

Har vi kræfter til at stifte Det Rigtige Kvindemuseum ?

Gæst

#2

2021-02-06 07:55

Kom, vi boykotter lortet! Desuden er cafeen jo totalt ødelagt, uden sjæl, efter renoveringen. Med venlig hilsen Ulrich, mand

Gæst

#3

2021-02-06 07:59

Tak for indsatsen, jeg har været på museet for sidste gang.

Gæst

#4

2021-02-06 08:21

Omg. Ja, desværre ses denne typer processer ofte. Der lægges op til indflydelse men det er oftest skin indflydelse🤮 Tak for indsatsen! Det er prisværdigt og nødvendigt! Marie, Haderslev

Gæst

#5

2021-02-06 08:21

Det er en skandale af format!

Gæst

#6

2021-02-06 08:26

Tusind tak, fordi I har valgt at gå ind i kampen. Tak for jeres store arbejde. Jeg er ked af, at resultatet ikke blev, som vi ønskede os.

Gæst

#7

2021-02-06 08:36

Så enig i ovenstående - og for mig vil navnet Kvindemuseet fortsat blive anvendt såvel privat som ved eventuelle mere officielle omtaler. Bedste hilsener Lise Barsøe

Gæst

#8

2021-02-06 08:37

Tak for resume - det var efterhånden svært at føje det hele sammen.

Hvor er den sagsbehandling dog trist.

Lone, Aarhus

Gro Eriksen

#9

2021-02-06 08:56

Hvor har det været en MEGET LIDT saglig og dygtig proces. Og det ender med et resultat, som gør, at jeg ikke længere finder det interessant eller relevant at besøge museet. Jeg kan slet ikke identificere mig med det nye navn og det navnet signalerer. Der er ingen power i det nye navn og dets konnotationer er forkerte i forhold til det klare og tydelige navn, "Kvindemuseet", som jeg fandt stærkt, klart og tydeligt. 
Jeg er faktisk slet ikke nysgerrig efter at besøge, engageret i det eller forbundet med det museum længere. Øv


Gæst

#10

2021-02-06 10:39

Så har museet i dag en story lagt op på Instagram:

"Er du scorekarl, svans, skøge eller et skår? - Nej, du er KØN". Til det kan jeg kun svare; Gu er jeg ej, jeg er kvinde!!! Og det kan ingen ændre på.

Følger ikke længere museet på IG. 
Æv - hvor er det bare brandærgerligt at tabe den kamp.


Gæst

#11

2021-02-06 12:00

Tak for indsatsen omend den ikke i første omgang formåede af forhindre navneskiftet. De Helmer ikke. Meget nedslående for menneskeheden at denne lille klikke af tyraner til stadighed lykkes med at rasere dette område for majoriteten af verden. Lad os håbe at ubehaget ved denne udemokratiske og magtfuldkomne opførsel slår igennem ifa. drastisk faldende besøgstal. Mvh. Jes Bjerril

Gæst

#12

2021-02-06 13:37

Tak for al jeres ihærdighed Men skulle det ske at navnet skifter, er det stadig vigtigt vi i kommer ,og netop ønsker,ser og giver tilbagemeldinger om kvindernes historie fastholdes på museet Kh Dorte Fjeldsted

Gæst

#13

2021-02-06 14:48

Så fik antifeministerne skovlen under kvindebevægelsen. Kvindemuseet handlende om kvinders vilkår og liv i vores samfund. Identitetspolitikere går meget op i essensen af det kvindelige. Det er slet ikke interessant for en feministisk betragtning, som fokuserer på, hvilke livsbetingelser kvinder har, uanset hvad de har i bukserne. Antifeministerne synes også det er enorm vigtigt også at tilgodese, at der måtte være områder, hvor mænd blive behandlet dårligt i vores samfund, fordi de er mænd. Det forekommer mig på niveau med, at hvide politimænd gerne vil diskutere, at de også kan risikere at blive dræbt af en sort person, hver gang der siges "black lifes matter". Selvfølgelig skal der også ses på hvordan mænd har det i vores samfund. Men det har intet med kvindemuseets opgaver at gøre. Det flytter bare fokus og gør fokus på kvinder mere ligegyldig.

Gæst

#14

2021-02-06 16:14

Det er vel nok trist og forstemmende og dybt idiotisk. Århus har mistet et vigtigt særegent og dybt relevant kulturelt fyrtårn. Med det nye navn, har Århusv signaleret et nyt museum og nedlagt en til stadighed mere og mere aktuel, relevant guldgrube af undertrygt og værdigfuld kulturhistorie. Tak for jeres gode initiativ. Godt at vide at det blev forsøgt og få lov at være med. Vh judith kaastrup-olsen

Gæst

#15

2021-02-06 16:39

Mange tak for jeres fine arbejde 😊det er godt gjort men der er åbenbart nogen der vender det døve øre til - håber virkelig de opgiver det tåbelige navn køn- gender museum of Denmark - man skal virkelig sætte sig grundigt ind i sagen for at vide hvad det er - ikke et sted vi ville finde på at gå hen ! Venlig hilsen Karin

Gæst

#16

2021-02-07 07:05

bare giv den gas. naturligvis skal det forsat hedde kvindemuset

Gæst

#17

2021-02-07 13:40

Det er jo fuldkommen som sædvane i den politiske verden. Nogle personer med magt siger: Hvad skal man med magt, hvis man ikke skal (mis)bruge den?

Gæst

#18

2021-02-07 15:41

I virkeligheden har kampen for at beholde navnet Kvindemuseet, været mødt med fordomme, bedrevidenhed, mangel på forståelse af de mekanismer der ligger i den kvindeundertrykkelse, som har været kvinders lod i århundreder. En lod som på mange planer stadig kommer til udtryk i dagens Danmark. Derfor er det selvfølgelig vigtigt, fortsat at synliggøre det arbejde der kræves for at skabe større lighed og kendskab til kvindehistorien i samfundet. Navnet på museet betyder meget - Kvindemuseet - viser retningen. KØN - gender....udvander og udtrykker intet! Mvh Marian Eriksen

Gæst

#19

2021-02-08 06:57

Det er ufattelig, hvordan et kvindemuseum kan komme til at hedde “Køn” Tak for jeres arbejde. Der må være ugler i mosen i denne sag. MBH Jacqui Macdonald

Gæst

#20

2021-02-09 17:08

Hvem, som ikke har fulgt denne diskussion om Kvindemuseets nye navn, vil overhovedet kunne forstå, hvad det ikke særligt mundrette navn 'KØN - gender museum of Denmark' egentlig står for? Og vil de, der går forbi eller besøger Århus forstå, hvad museet er for en størrelse - og besøge det i samme grad, som Kvindemuseet blev besøgt? Det bør jo nok faktisk være min største bekymring ift. til navneskiftet. For den nye direktør lover jo, at museets formidling stadig vil fokusere på kvinders og andre 'minoriteters' historie og stilling(!) - så jeg behøver vel ikke bekymre mig om indholdet fremover - eller? Mon de angiveligt 'forskrækkede' mænd fra Kvindemuseets tid nu vil komme løbende tilbage? Museet i den gamle politistation - har i sin levetid for mig repræsenteret et gennembrud i formidlingen af kvinders historie og stilling i samfundet - uanset hvilket køn hyn har og/eller oplever sig som, eller hvem hyn er kæreste med. Al respekt for, at der skal være plads til kønsdiversitet i vores samfund. Og fantastisk dejligt, at kønsidentitet og seksuel orientering nu kan diskuteres med en hel anden åbenhed, end for bare få år år siden - en kæmpe lettelse for både undertegnede og alle andre . Men hvorfor så ikke oprette et nyt museeum, med formidling om kønsdiversitet og kønsminoriteter for øje? Jeg oplever, at navneændringen er et resultat af en identitetspolitisk strømning i tiden - og derfor temmelig kortsigtet. De fleste andre museer har som bekendt igennem tiden været domineret af mænds syn på f.eks. historie og kunst. Vi har og har i Kvindemuseet endelig haft en mulighed for på andre præmisser end de gængse at definere et kvindeligt udgangspunkt. Både for de hjerne- og holdningsmæssigt friske kvinder under 40 år - og for vi nær senil demente over! Jeg oplever sammenfattende Kvindemuseets navneændring, forløbet omkring den og motivationen for den som en relativt kortsigtet, identitetspolitisk og også illoyal annektering af en meget vigtig og enestående institution. Jeg er meget spændt på, og glæder mig til at se, hvad den nye direktør og bestyrelse vil fylde museet med - men jeg er noget bekymret for, hvad der vil ske for museet og dets ide på længere sigt. Mette Ramsing (63 år)
Trine, Mårslet

#21 Re: fuldstændig enig ‼️

2021-02-09 19:08

#10: -  

 

Trine, Mårslet

#22 Re: Rigtig gode pointer! TAK!

2021-02-09 19:14

#20: -  

 


Gæst

#23

2021-02-21 20:35

hej har I nogen ideer til hvad man kan gøre fremadrettet? åbne kvindemuseet et andet sted? kæmpe videre? jeg har lyst til at gøre noget🤗 vh lisbeth ulvedal



Betalt Annoncering

Vi vil reklamere for denne petition til 3000 mennesker.

Lær mere...