Bevar Kendt jordemoderordning i Region Sjælland

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar Kendt jordemoderordning i Region Sjælland.


Gæst

#51

2016-09-16 20:30

Jeg havde selv kendt jordemor ordning i 2013, og det betød rigtig meget for mig som 1. Gangs fødende!! Det skal bevares!

Gæst

#52

2016-09-16 20:44

Det er bare SÅ vigtigt for den enkelte familie at fødslen er en tryg og god oplevelse. Især hvis tidligere fødsler har været hårde..

Derudover så er jeg ret sikker på det er en besparelse for kommunen. Det sparer på tiden med indlæggelser på hospitalet, sp der skal på besøg og psykologhjælp på statens regning.
Jeg er også sikker på at fødslerne må tage kortere tid og sjældnere ende akut når kvinderne er i hænder på nogen der kender dem

Gæst

#53

2016-09-16 20:44

Efter vi mistede vores andet barn (døde i min mave til termin), var det en kæmpe tryghed da vi fik vores tredje barn, at have kjm.

At vi viste hun kendte vores historie og vi ikke skulle til at forklarer en vildt fremmed det midt i en meget sårbar situation, var med til at give os den ro og tryghed vi havde brug for.


Gæst

#54

2016-09-16 20:50

det gjorde jeg fordi jeg syntes det er trist at den ordning bliver lukke ned hvor skal du unge mødre så tage hen jeg er selv for gammel til at få børn men det forhindre mig ikke i at skrive under jeg kan godt forstille mig at det bliver for langt at tage uren hvis man har flere børn man skal slæbe af sted med . v.h.
birgitte borggaard

Gæst

#55

2016-09-16 21:19

Fordi jeg som førstegangsfødende oplevede en meget kaotisk fødsel med fem forskellige jordmødre som endte med akut kejsersnit. Efter denne oplevelse var jeg nærmest panisk angst for at skulle igennem det igen, men fordi jeg var i denne ordning fik jeg talt det igennem og beroliget igennem hele graviditen og fødte normalt anden gang. At jeg var tryg skyldes jeg kendte jordemoderen. Alle de forskellige jordmødre første gang var mildest talt utrygt og jeg er overbevist om at det var hovedårsag til det ender med kejsersnit.

Gæst

#56

2016-09-16 21:20

Fordi denne her ordning giver De gravide kvinder tryghed.
- Specielt ud fra hvordan sygehusafd. fungere dårligere og dårligere.

Gæst

#57

2016-09-16 21:20

Jeg var super glad for at have kjo i Næstved, da jeg fødte min datter i maj 16. 

Jeg følte mig tryk hele vejen igennnem min graviditet ikke mindst da jeg dagen efter min termin blev indlagt med svangerskabsforgiftning og blev sat i gang. Hvor mine jm var med under det hele og også gjorde at jeg følte mig tilpas på svanger afdelingen. 

 

Jeg ville være glad for at få muligheden for samme trykhed og nærvær i min næste graviditet 


Gæst

#58

2016-09-16 21:22

Det er en fantastisk mulighed. Og det burde i virkeligheden være den eneste mulighed. Noget så vigtigt og dog så ukendt fordi fleste, som en fødsel nu én gang er, så er det rart med en kendt jordemoder så den del ikke er noget at bekymre sig om. Det skaber tryghed at det er en/to der har været med fra starten og som kender til forældrene.
Ville absolut ikke ha været foruden. Kan ikke forestille mig en fødsel uden KJM.

Gæst

#59

2016-09-16 21:23

Jeg har været så heldig at føde med kendt jordmoderordning begge gange jeg har født og kunne ikke havde forestillet mig et bedre forløb. Min første fødsel var rigfig svær og endte lidt kaotisk, hvilket resulterede i, at jeg var bange for at føde igen. Jeg mødte stor forståelse og fik lov at få samme jordmoder i kendt jordmoderordning igen. Det var guld værd og gav så stor tryghed og ro for mig. Det skal bestemt bevares, da det skaber stor tryghed hos fødende , både undervejs i graviditeten og under fødslen.

Gæst

#60

2016-09-16 21:51

Da jeg fødte min datter var jeg under kendt jordemoderordningen. Det gav mig så meget tryghed at vide, hvem der skulle hjælpe mig under min fødsel. Jeg er sikker på, at jeg ikke havde fået en ligeså fantastisk oplevelse, hvis det var en ukendt jordemoder der skulle hjælpe mig. Min jordemoder kendte til mit ønske om min fødsel, hvilket gjorde at jeg kunne fokusere mere på, hvad jeg skulle, fremfor at skulle ydre mine ønsker. Jeg ville være ked af, ikke at komme i en kendt jordemoderordning, hvis barn nummer 2 kommer en dag.
Kwallin

#61

2016-09-16 22:03

Fordi mine private jordmødre var UVURDERLIGE gennem hele min graviditet og fødsel ❤️


Gæst

#62

2016-09-16 22:19

Kendt jordemoder-ordning er en fantastisk mulighed for at blive fortrolig med hele forløbet omkring graviditet og fødsel... Især som førstegangsfødende er det rart at føle sig tryg ved dem der gerne skulle guide en igennem fødslen på bedste vis...
Desuden tror jeg at flere ville føle sig mere trygge ved den naturlige fødsel - som vel stadig er bedst for både mor og barn - i stedet for at være skræmt og utryg ved oplevelsen....

Gæst

#63

2016-09-16 22:37

Jeg er kommet i ordningen og er utrolig glad for det da det som 1. Gangs gravid giver mig stor tryghed ved, at en kendt Jordemoder følger og føder med mig. Så det vil være utrolig trist hvis den lukker. Syntes godt nok Jordemoderen og fødeafdelingen samt tilbud til gravide er skåret ind til benet

Gæst

#64

2016-09-17 00:11

Jeg var i KJO i Næstved, men havde ikke glæde af den, da de første to jordemodre, skulle have ændres på deres arbejdsprocedure. Den ene skulle arbejde i Slagelse og den anden skulle fremover kun have mødre under 21, og der passede jeg ikke ind. Så jeg fik tre andre, og mødte to af dem. Ved fødslen var det den tredje, som jeg aldrig havde mødt, havde vagten og som havde været vågen hele natten, kunne ikke tage imod mig. Jeg fik dog verdens bedste jordemor, så næste gang vil jeg ikke være i KJO. Dog skal muligheden stadig være der for andre, derfor skriver jeg under.

Gæst

#65

2016-09-17 02:43

Jeg var selv en del af kendt jordemoder-ordning og sikke en tryg da læsset ramlede og vi i 20. Uge fik afvide at vores barn var sygt. Under hele graviditeten skulle jeg ikke forklarer en masse når jeg ringede - de kendte min situation på forhånd!

Gæst

#66

2016-09-17 03:04

Fordi jeg selv (en enkelt gang) havde anden JM under min graviditet og følte det var tidsspild, frem for at det gavnede nogen af os. Kan kun forestille mig, hvordan det ville være at skulle genfortælle gang på gang - hvilket tager dyrebar tid fra andre vordende mødre eller andre arbejdsopgaver.
Det må være det mest optimale for begge parter at der er kendt JM!

Gæst

#67

2016-09-17 03:37

Har selv haft det med mine 2 yngste drenge, da jeg boede i Næstved. Det var en helt fantastisk oplevelse frem for de 2 første drenge der blev født i Hvidovre og på Frederiksberg. Synes at alle skulle have samme forløb som jeg fik :)

Gæst

#68

2016-09-17 04:09

Jeg har født 2 gange. Første gang med den almindelige jordemoderordning og anden gang med kendt jordemoder. Første gang nåede jeg at få 2 jordemødre til konsultationerne og 3 i forbindelse med fødslen. På føde gangen var jeg til kontrol hos 1 da vandet var gået men jeg ikke var gået i fødsel. Da fødslen gik i gang nåede der at være 2 andre jordemødre på de 5 timer jeg var om at føde.
Ved min anden fødsel var det samme jordemoder til både konsultationer og fødsel. Det gav en kæmpe tryghed, da man føler sig både udsat, sårbar og magtesløs når man er i gang med at føde.

Gæst

#69

2016-09-17 04:51

Vi har deltaget i ordningen og fandt den meget værdifuld

Gæst

#70

2016-09-17 05:06

Lad jordemødrene være i fred, så de kan passe deres arbejde. De ved, hvad der skal til, for at graviditeter og fødsler går godt. Har selv kun gode erfaringer og tre børn med afdelingen i Næstved.

Gæst

#71

2016-09-17 05:10

Fordi det er en vigtig ordning

Gæst

#72

2016-09-17 05:11

Jeg har selv været så glad for at være i ordningen under min anden graviditet+fødsel. Da første fødsel var noget kaotisk, var jeg rigtig glad for den tryghed det gav at have en, der kendte hele mit tidligere forløb, samt at vi havde lavet nogle aftaler som blev overholdt under 2. Fødsel ( som gik super) havde jeg ikke være under kendt jordemoder ordningen, så var 2. Fødsel blevet et planlagtkejsersnit.

Gæst

#73

2016-09-17 05:12

Jeg var selv tilknyttet Kendt Jordemoder i Holbæk under begge mine graviditeter. Det endte begge gange i lidt komplicerede fødsler, men var ikke utryg én eneste gang, da jeg kendte min jordemoder så godt (den samme begge gange). Jeg følte mig aldrig tøvende ved at ringe, og da hun kendte mig også, så kunne hun tage forebyggende beslutninger 2. gang, som gjorde at fødslen anden gang gik lidt mindre dramatisk. Er ked af beslutningen om at nedlægge ordningen....og fristet til afsluttende at være egoistisk og sige "godt jeg ikke skal have flere børn",

Gæst

#74

2016-09-17 05:25

Fordi jeg med alle mine tre graviditer er fulgt at kendt jordemoder ordningen og for mig personligt har det haft stor betydning at jeg har mødt en jordemor på den måde. Man skal ikke droppe hvad der er godt og hvad der fungerer

Gæst

#75

2016-09-17 05:27

Et lækkert tilbud til de fødende! Tryghed og kontinuitet betyder så meget, når man skal igennem et så stor en ting som en graviditet og fødsel!