Bevar slagtergårdene på Vesterbro: Vesterbros Kulturarv.


Gæst

#126

2016-02-17 05:52

Fordi min mor er vokset op på Enghavevej 10. Med 6 søskende under krigen. Et unikt og sart stykke arbejderhistorie.
Kbh's byggemasse skal være mangfoldig,
Ebbe Gehl, arkitekt, har sagt alt væsentligt om det.
I kan ikke skabe levende og rigt byliv ved at sterilisere alt. Byen dør. Og I har gjort samme fejl så mange gange. Stop nu Jer selv.

Gæst

#127

2016-02-17 06:14

Man skal bevare det gamle København. Det er historie.Det kunne også tænkes at Tove Ditlevsen, har haft sin gang her.

Gæst

#128

2016-02-17 07:58

Vi skal passe på de gamle hyggelige steder i vores land. Hvis de først er fjernet kommer de ikke igen

Gæst

#129

2016-02-17 08:52

Kære Københavns kommune. Jeg troede vi var over 70'erne og 80'ernes nedrivnings vandvid? Hvorfor skal disse smukke huse rives ned om jeg må spørge? Det her er, hvad folk bla. kommer til Danmark for at opleve. Og det er det, københavnerne elsker ved deres by, nemlig smukke gamle bygninger og miljøer. Er der ikke revet nok ned, af både side og baghuse (samt hele gader) på både Vesterbro og Nørrebro i 80'erne? Lad dem nu være, og byg de moderne bygninger i ørestaden eller Nordhavn tak!!!

Gæst

#130

2016-02-17 09:16

Jeg bor lige i nærheden, og spadserer tit forbi. Det er en skam, hvis dette gamle pitoreske og historiske sted forsvinder.

Gæst

#131

2016-02-17 09:53

for at bevære det fede Vesterbro - Descroix

Gæst

#132

2016-02-17 11:25

Fordi Københavns politikere i de seneste 10 år har udvist en særlig kynisne i gentrificeringens navn - som i hurtigt tempo har ødelagt den historiske og æstetiske fortælling i det "gamle" københavnske byrum. Især i havneområderne -men også i selve kerne byen

Gæst

#133

2016-02-17 13:57

Bor i kvarteret, og har mangen gang "grædt"over det lille mekaniker værksted der blev revet ned i vores gård, gående ud fra min lejlighed. Det er små hyggelige bygninger som fortæller en historie, og som skaber kolorit i en storby.

Gæst

#134

2016-02-17 16:27

Kbh kommer til at ligne et miniShanghai eller et miniNew York. Skrækkeligt. Fuldstændig mangel på sans for hvor mennesker trives bedst.

Gæst

#135

2016-02-17 19:09

kulturkærlighed

Gæst

#136

2016-02-18 08:34

København skal åbenbart være en strømlinjet by fuld at ejerlejligheder uden bopælspligt. Nogle tjener mange penge på de renoveringer og vi Københavnere vil ikke have mulighed for at gå på opdagelse i det gamle København. Se bare på Store Kongensgade. Jeg er selv blevet smidt ud af mit værksted i baggården. Er det det København vi vil ha?

Gæst

#137

2016-02-18 08:52

Fordi bydelene mister deres sjæl og historie hvis vi river alle finurlighederne og pudsighederne ned.

Gæst

#138

2016-02-18 09:19

vigtigt at bevare Københavner autentiske områder, for vores selvforståelse men også i turist øjemed .

Gæst

#139

2016-02-18 16:15

Fordi jeg ønsker at bevare en diversitet i min by Cph hvor der er plads til alle. At rive disse bygninger ned vil smadre det kreative liv der summer inkl arbejdspladser og udjævne det med trist nybyggeri, der sikkert både er grimt og for dyrt at bo i/leje for almindelige mennesker.

Gæst

#140

2016-02-19 07:51

Fordi jeg ikke synes at alt bør rives ned blot til fordel for kontinuerligt at bygge nyt. Det er ikke særlig bæredygtigt, hverken set i et ressourcemæssigt eller i et historisk lys.

Gæst

#141

2016-02-19 12:12

Fordi jeg synes at det er vigtigt at bevare  bydelens historie, alsidighed og charme. Miljøet fra de gamle bro-industrikvarteret er ikke noget der kan genskabes, når de først er væk.


Gæst

#142

2016-02-19 18:50

Vi er simpelthen nød til at værne om de små åndehuller som skaber og samler mennesker fra de lidt mere alternative miljøer som forstår at bevare det originale Vesterbro liv. Jeg er ved at være træt af at alt det sjælrige Vesterbro skal jævnes med jordern til fordel for nye usmagelige og ubetalige lejlighedskomplekser. Jeg synes at Vesterbro boomer af caféer med fancy kaffe og stenalder brød der på ingen måde tager hensyn til os der bare gerne vil have et blødkogt æg, en thebirkes og en helt alm kop kaffe. Den kontrast der i den del af Enghavevej med bikere, stegt flæsk og graffitimalede bygninger, er med til at skabe den mangfoldighed vi ikke må glemme.

Gæst

#143

2016-02-19 20:41

Lad nu være med at fjerne for meget af det gamle København.
Min by, Vordingborg, viser hvor arret en ellers flot by ender, fordi efterkrigstidspolitikerne bare rev ned og opførte den ene øjebæ efter den anden i et ellers sammenhængende miljø.

københavn er lækker, fordi så mange autentiske miljøer er bevaret. Det er det, der sælger ikke moderne beton og glas. Det er også fedt, men i nye bydele som fx dem på Amager


Gæst

#144

2016-02-20 05:09

Dette er i min optik et meget vigtigt skridt for bevarelse af et stykke vigtig dansk kultur.
Ligeledes er netop disse stykker kulturarv med til at gøre det interessant at bevæge sig rundt i gamle historiske købstæder.
Hvis man sælger ud af arvesølvet, uden at tænke langsigtet, gør man sig selv en bjørnetjeneste... Den økonomiske gevinst ved at udvide med flere boligkvadratmetre og ligegyldige parkeringspladser er negativ på den lange bane.
Kultur og historie er noget der er penge i, og når først det er fjernet, kan det aldrig genskabes.
Turistindustrien i Danmark ikke mindst, lever godt af at kunne tilbyde noget unikt. Noget som ikke kan kopieres. Rundt om i verden forsøger man at skabe unikke byer, men uden historie, ingen succes.
Sammenligner man med Dubai. Den by er helt ny. Bevæger man sig omkring i den by, opdager man, at den langt hen ad vejen er uden "sjæl". Den mangler noget meget vigtigt. Tid... Historie!
København, og andre gamle historiske købstæder for den sags skyld, bliver aldrig til New York. Uanset hvor meget nogen gerne ville det. - Tvært i mod.
Hvis man fjerner det unikke for at gøre plads til leverpostejen, taber man.
I økonomisk teori siger man: Get niche, get big, or get out! - fokuser på nicheprodukter eller storskala. Hvis man tror man tror kan det hele...så taber man!
Skal man vælge en feriedestination, vælger man da noget unikt. Hvem har nogen sinde taget en ferieuge ud af kalenderen, for at tage familien med til Albertslund, eller Hvidovre for den sags skyld.
Folk tager ture til Christians havn, Dragør, Roskilde, Århus, Palermo og lign. Ikke Mjølnerparken, Lindevangshusene i Tåstrup eller Grandtofteparken i Ballerup!
I øvrigt og meget aktuelt, I Mellemøsten fører man krige i øjeblikket for at forsvare bl.a. kultur og historie! Man fristes til at sige, at i Danmark er vi ligeglade med vores egen historie og kulturarv, hvis vi bl.a. tillader nedrivninger som dette.

Op på barrikaderne! - Vores børn har også ret til et stykke med dansk kultur. :-)

Torben Gram.

Gæst

#145

2016-02-23 11:00

Fordi vi elsker bydele med historie i , hvor tager turisterne hen? Ser dem ikke vrimle runt i københavns havn , et mennesketomt helvede i glas og betong. Vi har fået nok af dyre boliger , til få mennesker.

Gæst

#146

2016-02-25 01:35

Jeg er født og opvokset på vesterbro hvor jeg også har gået i skole boet her til mit 24 år. Vesterbro vil altid være mit hjem og jeg ønsker at vi bevarer de få rester af det gamle vesterbro der er tilbage. Det kan ikke købes for penge eller genopbygges igen når det først er fjernet. Det bliver aldrig det samme igen. Bevar !,!

Gæst

#147

2016-02-25 07:25

Bevar de gamle bygninger med historie og sjæl, i stedet for at opføre de grimme og fantasiløse lige op og ned bygninger, som lukker af for sol og lys.

Gæst

#148

2016-02-25 07:29

Som turist er det for de flestes vedkommende, den gamle bydel man vil se, og det er der nok en grund til.

Gæst

#149

2016-03-05 17:30

Må vi ikke godt få lov til at beholde lidt københavnerhistorie -og liv!!! Der er rigeligt smarte, nybyggede lejligheder etc, lad os nu ikke ofre mere af byens kultur for kolde glasfacader. Vil man gerne have den slags, så tag til Nordhavn eller Ørestad. Det betyder så meget for en by, at man bevarer netop denne slags bygninger, der huser mennesker og projekter, som ellers ikke Kommer billion $ i sort igen her til foråret? mulighed for at finde lokaler i byen. Med dem ryger en stor del af byens mangfoldighed.

Gæst

#150

2016-03-07 10:44

De har så travlt med at rive ned og ødelægge det der giver charme, gør nærmiljøet særegent og det der fortæller historien.

Renovér og inkluder gårdene istedet!