Behandling af barnløse SKAL være gratis VOL 2 Anno 2015

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Behandling af barnløse SKAL være gratis VOL 2 Anno 2015.


Gæst

#1

2015-11-11 22:41

Fordi det kan ikke passe at folk der har problemer med at opnå graviditet, endnu engang skal forholde sig til tanken omkring brugerbetaling.
Man er i forvejen utrolig sårbar.
Jeg måtte selv betale for et forsøg sidste gang der var egen betaling. Jeg blev ikke gravid men måtte alligevel betale. Hvorfor skal jeg igen føle mig ramt på nogen der i forvejen gør så ondt?

Gæst

#2

2015-11-12 04:51

1. Fordi min kusine selv skal igennem disse behandlinger og
2. Syntes enhver kvinde har ret til at selv føde er barn, hvis vel og mærket personen selv ønsker dette

Gæst

#3

2015-11-12 08:42

Hvorfor det? Folk som adopterer, skal da selv betale. Styr jer da lige, med bare at kræve ind.


Gæst

#4 Re:

2015-11-12 12:31

#3: -  

 Der er ved adoption et gebyr, der skal betales. Dette er IKKE en betaling for et barn, hvilket dit svar indikerer. Årsagen til at fertilitetsbehandling skal være gratis, er fordi det er forårsaget af sygdomme eller fejlfunktioner i de indre eller udre kønsorganer. Personer i fertilitetsbehandling kommer dernmed ind under alle andre sygdomme i kroppen. Det kan være, at du ikke er enig med dette, lige som nogle kunne mene, at behandling rygerlunger eller fedme heller ikke skulle kunne tilbydes gratid af det offentlige. Personligt mener jeg, at det er en meget farlig glidebane. Hvis først smagsdommere skal til at bestemme, hvilke sygdomme der er "rene" og "gode nok" til at kunne modtage behandling til, så risikerer vi, at folkemoral kommer til at afgøre, hvem der skal leve med sygdom, og hvem der skal gøres raske. I stedet har vi Danmark besluttet os for et velfærdssystem, hvor der er fri og lige adgang til ydelser fx sundhedsydelser, så alle ligegyldig køn, social status osv kan få behahandling.


Gæst

#5

2015-11-12 15:18

Jeg har selv fået hjælp til indtil videre 1 barn

Gæst

#6

2015-11-12 18:37

Har selv været i behandling for barnløshed. Ikke alle har råd til at betale det det koster at få hjælp.

Gæst

#7

2015-11-12 19:18

Er selv gravid med barn nr. 2 uden "hjælp ude fra" og ved ikke, hvad jeg ville gøre, hvis vi ikke kunne få lov til at få flere børn, hvis vi skulle have hjælp til det. Kender mange, der har fået hjælp af forskellig art, og de har nogle skønne børn og er super forældre.

Gæst

#8

2015-11-13 06:57

Vi bruger rigtig meget tid og kræfter på at det lykkes for os og blive gravid, derfor synes jeg kun at det er fair hvis det bliver gratis. Da vi meget gerne os vil ha nr.2 om ikke så langt tid...

Gæst

#9

2015-11-13 08:15

Skal de penge så tages fra de mennesker, der fejler noget alvorligt? Det er en ret, at få børn, men ikke en menneskeret. 


Gæst

#10

2015-11-17 21:53

Fordi jeg har mennesker tæt på mig som kæmper med barnløsheden. De har fået hjælp til det første barn. Men ønsker sig så meget et barn mere. 


Gæst

#11

2015-11-18 03:35

Jeg har pcos, så vi er afhængige af hjælp til at få børn :( Vi har en skøn datter, som vi måske/nok gerne ville gøre til storesøster (vi har selv søskende, som vi dårligt kan forestille os barndommen uden), men vi får aldrig råd til de store udbetalinger, som behandlingerne koster. Hvis dette bliver stående, bliver vores datter enebarn.

Gæst

#12

2015-11-18 08:02

Kender en del, der har haft brug for hjælp til at få børn

Gæst

#13

2015-11-18 17:40

Jeg mener det er sundt at have søskende, og samtidig bliver der født færre børn, tallene vil falde endnu mere hvis hjælpen her forsvinder.
Nahserian

#14

2015-11-22 20:05

Jeg har en IUI datter fra januar 15. Vi vil virkelig gerne have en til. Men jeg har PCO og en blokeret æggelder, så det er svært at få børn på egen hånd. Jeg er normalvægt, spiser pco-kost, og er aktiv.. Jeg kan ikke gøre mere. Vi har brug for IUI for at få børn. Vi drømte om 4-5-6 børn. Den drøm eksisterer ikke længere. Nu drømmer vi om én mere.. Men vi har ikke råd til at klare det selv. Hvis der endelig skal være egenbetaling.. så lad det komme an på ens indtægt? Hvis man har råd.. fair nok. Men vi er mange, der ikke har råd. Må vi så ikke få børn?

Uenig i at staten skal betale.

#15

2016-11-23 12:12

Det er ikke en menneskeret, at få børn. Så selvfølgelig, skal I selv betale. I kan jo også adoptere, der er mange forældreløse børn.