FAIR KONKURRENCE FOR SMÅ HESTE I DANSK RIDESPORT

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen FAIR KONKURRENCE FOR SMÅ HESTE I DANSK RIDESPORT.


Gæst

#26

2015-06-08 21:03

Som tidligere stævnerytter med en hest på 155cm. Ved jeg at der er unfair konkurrence for de små heste, især inden for springning.
Eksempelvis så er en LC for Kat 1. 80cm, hvor den for Hest er 100cm.
Ofte er LC den mindste reelle springklasse der kører for heste og for en lille hest kan det være svært evt at debutere som stævnehest på en bane på 100cm.
Ligeledes er afstandene jo heller ikke ens for en hest på 155cm, kontra en på 170cm.

Så lad os endelig for delt hestene op i 2 kategorier, hvad i kalder dem er underordnet, blot at alle folk i alle aldre må starte dem


Gæst

#27

2015-06-19 21:11

Fordi der er mange dejlige små heste, som desværre bliver betragtet som skod heste, pga at de ikke kan bruges i konkurrence. Og fordi der findes små (voksne ryttere), som vil matche den str. hest bedst

Gæst

#28

2015-06-24 11:59

Er 21 og har en welsh cob sec d som er 146 og det ser ikke uharmonisk ud men vi har ikke en chance mod heste 


Gæst

#29

2015-08-17 12:13

Jeg syntes det er en fantastisk idé for at få samlet de små, men mange gange rigtige gode, heste op som er blevet lidt tabt i dagens konkurrencer.

Gæst

#30

2015-08-17 16:14

Fordi jeg synes det er en fantastisk idé.

Gæst

#31

2015-09-24 05:56

Rigtig go ide. Små ryttere på små heste er mest harmonisk at se på ;-)

Gæst

#32

2015-09-24 05:56

Fordi jeg bakker fuldt op om forslaget og vi avlere af ponyer jo også engang imellem avler ponyer der går over mål ,så var det jo fantastisk at der stadig var noget at bruge " små heste " til på lige fod med andre af samme størrelse.
rasmuskaae

#33 Hvorfor kan de ikke konkurrere?

2015-09-24 06:23

Jeg kan huske at der for år tilbage var "småhesteklasser" bl.a. til C-stævne i Djurslands Rideklub. Der var stortset ingen deltagere.

Desuden synes jeg da at de kan deltage med de fordele deres størrelse nu en gang giver dem.

Et par gode eksempler:

- Lenardo Der Kleine og Andreas Schou
- Jackpot og Anée Keller
- Cris og Rasmus Kaae (mig)

I springning er afstande på 4 galopspring og nedefter klart den største udfordring for hestene. Omvendt har de små heste en fordel når det kommer til vendinger, da deres størrelse gør at de kan gøre ting som de store heste ikke har mulighed for.

Ved D-stævner i springning oplever jeg tit "heste" der er mindre end 159 cm med voksne ryttere, f.eks. fjordheste. De kan fint dyste i konkurrencen, men vinder sjældent pga. deres grundtempo er for lavt. At grundtempoet er lavt for en given race er ikke noget man kan regulere sig ud af. I stedet kan man opfordre til at deltage i race-specifikke konkurrencer - så har alle samme forudsætning.


Gæst

#34

2015-09-24 06:48

jeg har også den holdning at der er rigtig mange ponyer over mål ,rigtig mange gode ponyer,der er mange voksne der gerne vil starte stævner på de StORE ponyer men det er en ikke fair når der er blandt de meget større heste .Der vil også ligeledes være en helt anden omsætning blandt de store ponyer .Jeg kan slet ikke forstå at danmark ikke for længst har indført dette men vi plejer jo altid at halte langt bagefter andre lande desværre ,bare ærgeligt at man ikke kan se de fordele de kan blive de små heste og ikke mindst avlerne.

Gæst

#35

2015-09-24 07:58

Som ponyavler har jeg stor interesse i at også disse småheste der er gået over mål, kan blive anvendt på lige vilkår med de andre.

Gæst

#36

2015-09-24 08:27

Alle dine kommentarer giver god mening især omkring store børn der rider alt for små ponier pga alderskravet! Har selv konkurreret på lille hest og ville sætte pris på lige konkurrence

Gæst

#37

2015-09-24 08:41

Synes der skal være en chance for se ponyer der lige går lidt over mål!

Gæst

#38

2015-09-25 07:38

Fordi jeg deler de synspunkter der er skrevet i indlægget til fulde! De små heste bliver ofte glemt og mindre værd. Men for små mennesker som gerne vil have en mindre hest er det en super ide!