hesteitrafikken

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen hesteitrafikken.


Gæst

#1

2015-05-27 09:44

Fordi jeg selv rider på en 50 km/t zone hvor der ofte kommer folk med mere end 100 i timen.

Gæst

#2

2015-05-27 10:12

Fordi jeg gentagne gange har oplevet samme problematik i trafikken.

Gæst

#3

2015-05-27 10:45

Jeg kører hestevogn, nogle gange kører biler så tæt forbi at de næsten rammer den yderste hest. Værste oplevelse var på langtur i Vojens tror jeg nok det var jeg var kommet til. Kørte på cykelsti under en viadukt. Enspænder denne gang, hesten gik roligt men presset da vi ikke kunne komme længere ind til siden. Hesten blev ramt af en forbikørende bus spejl på hans øre. Det blev jeg noget rystet over. Han er her 8 år efter stadig utryg når busser kommer og er derfor blevet den indvendige hest i 2spandet

Gæst

#4 Vil du have et liv på samvittigheden? Nej? Så tag hensyn!

2015-05-27 11:02

Jeg tog en ung hest med ud på tur, den var godt tryg ved biler og tungere trafik. Jeg red på en stille, privat vej uden så meget trafik. På et tidspunkt kommer en bil bagved, jeg ser den tidligt og vil vænne hesten rundt så han kan se bilen. Det når jeg slet ikke, bilen drøner forbi og min hest panikker med mig på ryggen. Det resulterede i en brækket nakke med 2 brud nederst i nakken, heldigvis kunne jeg nøjes med 3 måneder i stiv halskrave, en måned med genoptræning og med fuld førelighed i dag. Dog stadig med daglige smerter og en skæv nakke. 

Hesten stoppede få meter væk, den kunne ligeså godt have sprunget ud foran en bil og dræbt en hel familie. 

Ta' hensyn! Vi skal alle være her og vi ryttere vil gerne ride tur uden at skulle sætte livet på spild :-)

Kathrine

#5 Busser

2015-05-27 11:03

Har også været på tur hvor vi uheldigvist var et sted med grøft på begge sider...

en skolebus vælger at køre direkte imod os, og sætter ikke farten ned selvom hestene blev bange og bakkede rundt ude på vejen... Det endte med at han ramte den ene hests bagpart, inden han fik stoppet bussen...

og vi snakker en lige strækning hvor han kunne se os lang tid i forvejen...

 

hvis han bare havde taget farten af i god tid havde vi nået at hoppe af hestene så vi kunne få styr på situationen... I stedet fik den ene hest et ordentligt tryk af bussen, og de resterende heste blev skræmte... Min egen blev aldrig trafiksikker efterfølgende...


Gæst

#6

2015-05-27 11:17

Jeg underskrev fordi mine muligheder hvor jeg bor er vej vej og mere vej. Tit kører bilister for tæt på, dytter af os. Jeg tør ikke træne min urutineret hest på vej, og planen er han skal bruges til distance.

Gæst

#7

2015-05-27 11:19

Jeg har skrevet under da jeg selv har haft nogle rigtig grimme oplevelser. Og fordi jeg generelt tror at oplysning omkring heste og andre dyr i trafikken er noget overset.

Gæst

#8

2015-05-27 11:28

Fordi alt for få ved hvordan de skal passere en hest og alt for mange tager ikke hensyn!

Gæst

#9

2015-05-27 11:36

Fordi jeg selv har mange dårlig oplevelser i rygsækken

Gæst

#10

2015-05-27 11:48

Det ville så dejligt hvis flere bilister tog bare lidt hensyn.

Gæst

#11 historie nr. 1 er meget uheldig for indsamlingen

2015-05-27 11:48

Historie nr. 1 er mega uheldig for indsamlingen.

Ja rytterene kan melde det, men ender nok med selv at blive meldt, da de red ulovligt på anden mands ejendom. 

Sådanne historier giver os ryttere et dårligt ry, ligesom de store grupper af hensynløse cykelryttere giver deres sport. 


Gæst

#12

2015-05-27 11:55

Fordi der sjældent bliver taget hensyn i trafikken til ryttere, som af årsager bliver betragtet som et transportmiddel og skal følge reglerne deraf, derimod bliver der taget meget mere hensyn til cykellister og andre "bløde" trafikanter, hvilket ikke er rimeligt, simpelthen derfor!
VGaardsvig

#13 Endnu en historie

2015-05-27 11:56

Jeg kom ridende et pænt stykke inde på vores egen mark langs med en landevej. Jeg vidste at min hest ikke kunne lide lastbiler, og red derfor ca 10 meter inde på egen mark. Alligevel vælger en lastbil med hænger der kommer kørende på vejen med ca 90 km/t at dytte efter os. Vi endte så i stedet 25 meter inde på marken. Jeg er slet ikke i tvivl om at han morede sig fantastiskt inde i førerhuset, jeg synes det var knap så morsomt, og havde ærlig talt svært ved at se at vi havde generet ham.


Gæst

#14

2015-05-27 11:57

Fordi jeg igen og igen oplever hensynsløse trafikanter, især som rytter, men også som kusk. Det er livsfarligt - også for dem selv!

Gæst

#15

2015-05-27 12:12

Er selv rytter og har oplevet mange ubehagelige ting på vejen efterhånden. Synes det er på tide at loven bliver lavet om da vi ikke er en bil. Loven er jo tudse gammel. Rart at der bliver sat lidt focus SLET ikke nok Info når man tager kørekort

Gæst

#16

2015-05-27 12:25

Fordi jeg som de fleste hestefolk har mine dårlige oplevelser med hensynsløse trafikanter.

Trafikanter der glemmer det også kan gå ud over dem selv, eller uskyldige i nærheden når de skræmmer 5-600 kg til vild panik.

Der mangler fokus på det helt generelt. Uvidenhed er roden til meget ondt.

Gæst

#17

2015-05-27 12:46

Det er ikke bare heste og andre bløde trafikanter det går ud over - det er også bilister indbyrdes, der kører, som om de var muttersalene på vejene.
Hele konkurrencemiljøet i vores samfund med rundsave på albuerne gør det svært at færdes i trafikken.
Brita

#18 Hest på cykelsti

2015-05-27 13:08

Når man læser alle jeres kommentarer, ser det ud, som om problemet primært er, at vi SKAL være på kørebanen og betragtes som et køretøj. Vi galopperer eller traver ikke på asfalt, så vi er derfor langsomme og generer trafikken, der må udenom. Mange af os vælger derfor cykelstien, hvis der er en sådan, selvom vi ikke må.

Jeg har en lillebitte hestevogn og en lille shetter, så jeg kan komme ud og handle, køre på genbrugsstationen eller anden transport og vil selvfølgelig også gerne bare køre til stranden eller hyggeture.

Jeg kører med hjertet oppe i halsen, fordi jeg er bange efter bilulykke. Heldigvis er min lille hest ikke bange for noget som helst, tværtimod vrinsker hun pavestolt og selvbevidst: Her kommer vi!

De allerallerfleste bilister smiler og vinker, sætter farten ned eller holder helt stille for at hilse på os. Men vi har oplevet flere vanvittige situationer som jeres. Vælger at glemme dem såvidt muligt og glæde mig over de gode oplevelser. Men er godt klar over, at det er med livet som indsats at man bevæger sig ud i trafikken. Det gælder jo også alle pendlerne, der kører lange afstande hver eneste dag, for ikke at tale om vores skolebørn, der cykler til skole.

Vi skal passe på hinanden og være mere bevidste om, at der er levende, sårbare mennesker omkring os


Gæst

#19

2015-05-27 13:30

Jeg har prøvet at ride på en cykelsti om aftenen ved siden af en landevej. Der var ingen biler eller cykler - men så kommer der en bil bagfra, hvori der sidder nogle unge mænd, der vælger at råbe og skrige lige bag hesten og samtidig smide en øldåse efter os. Det gjorde, at hesten vendte om og stak af. Heldigvis fik jeg hoppet af efter 20 meter, og holdte fast i hesten så den ikke løb videre. Ofte oplever jeg biler der ikke sænker farten eller kører alt for tæt - og det kan ende grueligt galt.

Anonymous

#20 Re: Nu maa det da vaere nok!

2015-05-27 14:11

#1: -  

 helt aerligt saa skulle man maaske bare forbyde heste at faerdes i trafikken? Det er nogle kaempe dyr der er til fare for dem selv deres rytter og alle andre traffikanter. Stop nu bare med det klynkeri. At ham der ejede soen var en klaphat er en ting, men du kommer med en helt raekke grunde til hvorfor heste hoerer hjemme i stalden eller paa tallerknen!


Gæst

#21

2015-05-27 14:45

Jeg er én ud af mange, der er henvist til at ride på offentlig vej. Jeg oplever ofte, at andre trafikanter, bilister, motorcykelister og cykelryttere opfører sig uansvarligt. Al begyndelse er svær og skal trænes. Lige som man heller ikke bare kan læse en teoribog og så købe et kørekort, kan man heller ikke regne med, at hesten kan gå 100% sikkert i trafikken. Der skal trænes og trænes mange gange. Mange bilister kører meget tæt på i høj hastighed. De ved ikke, at de kan ricekerer at blive taget med, når ulykken er ude. Alle implicerede kan ved værst mulig hændelse dø i ulykken, lige som motor-cykelisternerne, der lige skal give den ekstra gas, når de er ved siden af hesten. Cykelrytterne kommer farende i én stor klump, og åbenbart synes de, at cykelklokken på 50 g. er for meget vægt til at have på cyklen.
Selv som almindelig cyklist, vil jeg da blive forskrækket i dise tilfælde. Husk at alle dyr, lige meget hvor trafiksikre de end er, kan blive forskrækket.
Else-Margrethe Pahus

Gæst

#22

2015-05-27 14:47

Fordi det er blevet et tiltagende problem, på få år oplever vi at vi nærmest som ryttere at blive provokeret, og det kan have livsfarlige konsekvenser, hvorfor denne holdning, ubegribeligt.


Gæst

#23 Re: Re: Nu maa det da vaere nok!

2015-05-27 15:36

#20: - Re: Nu maa det da vaere nok! 

 Helt ærligt netop på grund af de udtalelser du kommer med viser bare at oplysnings kampagner er nødvendige..

Der findes netop folk som dig der deler samme holdninger, nu er vi desværre ikke så heldige at der bliver lavet særlige rideveje og er derfor henvist til offentlige landeveje! Vi skal være der og vi viser faktisk hensyn til vore medtrafikanter! Vi forsøger så vidt muligt at holde os så langt ude til siden som muligt, at der er nogen der ikke kan beherske deres trang til at ville have os af vejen er da bedrøveligt!

Tænk at der ved siden, på ryggen i vognen faktisk går eller sidder en eller andens barn, mor, far eller hvad det nu må være.

Præcis som der gør på en cykel..


Gæst

#24

2015-05-27 16:24

Jeg har selv både været dyttet af og overhalet med 80 km/t. Der findes også unge mænd som synes det er rigtig sjovt at tage farten afro så at gasse vildt op lige bag hesten.

Gæst

#25

2015-05-27 16:40

Fordi rideforholdene på Langeland er lig 0. Ikke en eneste ridesti.