hesteitrafikken

Vi er flere hestefolk som har været ude for svære situationer i forhold til heste i trafikken. Det er desværre sådan at mange ikke tager hensyn til hestene i trafikken og kører forbi med høj fart. Ja, hestene skal jo være trafiksikre for at komme ud i trafikken, men der er altid en første gang, og en anden gang. Vi oplever ofte at bilister ikke tager hensyn til os, og kører tæt op ad os, eller for den sags skyld dytter af os. Vi ønsker derfor at der kommer mere opmærksomhed på hestene i trafikken, og dermed også en kampagne som der er for spritkørsel m.m.

Der er smalet ind af historier som viser at billister, cykler og knallerter ikke tager hensyn til ryttere i trafikken:

1.

Jeg fik i dag besøg af to venner fra Nordjylland, som har avlet mit ene føl, da han idag fyldte 1 år.
Jeg inviterede dem med på en ridetur i skoven, som alle os fra stalden har redet i de sidste maaaange år.
Jeg red på min 4 års, min veninde på en 5 års jeg har i ridning og hendes kæreste på min varmblods.
Efter en super hyggelig tur rundt i skoven, vælger jeg lige at ville vise dem en flot lille sø der er i den ene ende af skoven.
Her ser vi så godt at der er en mand der står og fisker i søen, og vi drejer jo bare ned ad stien som altid.
Pludselig siger det bare KAPOW og hestene løber. HELDIGVIS er både min 4 års og min varmblod så cool at vi fik dem stoppet omgående, og derfor stoppede 5 års også. Dog endte det med at min veninde på 5 års fløj af. Vi vender os om og ser en bil, som så dytter af helved til og gasser op og virkelig SUSER imod os, og stopper ca 2 cm fra mig af. Hvilket førte til at min 4 års gik i panik. I mit forsøg på at hoppe af, landte jeg så ret uheldigt på ryggen.
Manden steg ud af bilen og RÅBTE og SKREG af hvad fanen vi lavede her osv osv.
Det skal siges, der er INGEN ridning forbudt skilte.

Min ven på min varmblods gav hans mening til kende, og den ældre mand blev bare ved og ved med at svine til.

Jeg forsøgte føre en saglig dialog med ham, spurgte bl.a om det da var hans sø? Ja det var det. Sagde så at jeg da beklagede og ikke vidste vi ikke måtte være her, da vi har redet her i flere år. Men om han da for guds skyld ikke kunne have sagt det normalt ?? Vi er kommet til skade pga ham, efter hestene gik i panik første gang, så gud hjælp mig om han ikke også dytter og gasser op som en idiot og kører med fulde brag imod os. HVORFOR 'Fordi i fanme ikke skam være her'.
Igen sagde jeg, at nej men det kunne han da have sagt ordentligt, det her var livsfarligt. 'Det vil jeg fanme skide på'.

Jeg spurgte indtil om vi havde ødelagt noget siden han var så tosset og umenneskelig, hvilket han jo måtte svare nej til, men vi skræmte livet af dyrene i skove. ØH UNDSKYLD MIG, det da ham der farer rundt og dytter som en idiot. Og jeg oplyste at vi trods alt ikke vidste bedre pga manglende skilt, hvortil han igen var pisse ligeglad, vi skulle bare lukke røven osv.
Han ville vide hvor vi kom fra, hele tiden. Jeg nægtede ham denne oplysning, det kommer ganske enkelt ikke ham ved.
Anyways. Han vælger blive ved med at råbe, skrige og have truende adfærd over for os. Hans kone i bilen, ligeledes en meget ældre dame, med samme opførsel.

Vi red væk, som lovet. Men for dælen da om han ikke følger efter os?! Han afspærrede den vej vi blev nødtil at ride ned af, for at komme til stalden igen. Da jeg ikke ønskede vise hvor vi kom fra + vi alle var angst for han ville dytte og prøve kør os ned igen, red vi bare en omvej, og kom sikkert hjem.

Den mand var virkelig hamrende ligeglad med at vi var to personer der kom alvorligt til skade fordi han nær havde kørt os ned, bogstavligt talt. Min hest skulle bare bakke 1 cm, så sad den på forruden.
Og derefter starter han en forfølgningsjagt.

Jeg vil nu gerne spørge, om man egentlig kan melde episoden? Vi er trods alt to der er kommet alvorligt tilskade pga hans idioti. + Hans forfølgelse kan vel heller ikke være helt lovlig.

Der var ingen ridning forbudt skilte, og der har været så mange før os der, så hvorfra skulle vi vide bedre. Men den del af skoven er da ihvertfald tabu nu.

2.

Kom ridende af mindre vej da der i modsat retning kommer en flok på 30-40 cykelryttere.

Min hest havde aldrig set så mange cykelryttere på en gang og blev ret nervøs over det.

Den første halvdel af gruppen susede fordi os uden at gøre noget, for at fylde mindre.
De kom meget tæt forbi og gjorde intet for, at køre på en række.

Min hest blev rigtig nervøs og gav sig til at trippe rundt og fnise kraftigt.
Han er ikke typen der stikker af, men han var tæt på at gøre det den dag...

Den sidste halvdel af flokken stoppede op foran os.
De gjorde dog intet for lige, at spørge om vi var ok eller på anden måde spørge til hvad de kunne gøre for at give mig (og hesten) lidt ro.

I stedet snakkede/råbte de meget højlydt sammen og vrimlede rundt og skabte alt andet end ro.

Så jeg skulle både koncentrere mig om meget bange/skræmt hest OG prøve at få dem forklaret, at lidt ro ville være rigtig rart.

Hvis de lige havde givet jeg og hesten et par minutter til lige at få ro på, ville det være gået snildt.

I stedet var deres forslag at jeg vendte om og red ud på en mark, så de hurtigt kunne komme videre...

Det var først da en fra nabohuset kom ud og blandede sig at de valgte at slappe af og manden fra huset var så venlig at tilbyde, at trække hesten og jeg forbi cykelrytterne at vi kunne komme forbi dem uden panik.

Og selv der måtte jeg indtrængende bede dem om, at holde sig i ro så de ikke gjorde min hest endnu mere skræmt.

Min hest er normalvis trafiksikker og siger intet til flokke af motorcykler, lastbiler, traktorer, biler eller andet trafik.

3.

Jeg er på vej hjem fra rideklubben, som ligger 1 km fra min gård.
Tæt på rideklubben kommer der en lille lastbil (med totalvægt på 3500 kg) kørende i meget høj fart imod mig og hesten. Da lastbilen kører så hurtigt og samtidig trækker ud på kanten af vejen gjorde det at den skramlede og larmede rigtig meget. Min hest nåede nærmest ikke at observere det før den var forbi, men blev forskrækket og var bange længe efter.
I starten var det aller modkørende biler hun reagerede på, så var det kun de hvide og så kun de store hvide (det var en hvid lastbil) der gik mange måneder før hun var helt tryg i trafikken igen og hun er normalt en meget kold hest. Som ikke er bange for noget..

4.

Skete for et par dage siden. Igen er jeg på vej hjem fra rideklubben, der kommer en med og modkørende bil. Den der kommer bagfra skal jo holde tilbage, men det havde han ikke tid til, så på den smalle vej (som vi har herude) der skal der køre to biler ved siden af hinanden lige ved siden af en hest, jeg rider selvfølgelig i siden, men bilen var alligevel så tæt på at jeg kunne have snittet den med stigbøjlen. Det der var mest grimt var sådanset han havde en trailer med en ret stor båd bagved, så var hesten blevet bange var hun hoppet op i båden.
Hun var heldigvis ligeglad og han kørte i det mindste pænt forbi. Men dog alligevel meget tæt!

5.

Det er vinter og jeg er sammen med en opstalder på vej ned i rideklubben.
Jeg rider forest og opstalderen bagved. Opstalderens veninde cykler ved siden af os.
Der er 5 cm is på de første 50 cm i hver side af vejen, men da der kommer en bil bagfra trækker Opstalderen og jeg ind på isstykket, men cyklen bliver selvfølgelig på asfalten.
Denne bilist kører så op i r**en på min hest og dytter før hun drøner forbi.
Jeg ved godt vi har fyldt en del den dag, men os på hesteryg kunne ikke komme længere ind pga sne og cyklisten skal i hvert fald heller ikke cykle på et tykt lag is.
Vores heste var ligeglade (utroligt nok)
Men ved ikke hvem der er så dum at dytte lige ved siden af to heste?!

Jeg har redet langs vejen på denne strækning (og også længere) de sidste 13 år, så har samlet en del dårlige erfaringer, det her er bare lige dem der er tydeligst i erindringen Humørikonet wink

Der er dog også mange herude som kører pænt!

Men desværre findes der mange som kører MEGET tæt på hestene i overhalingen,hvilket er langt mere ubehageligt end fart! Og begge dele gør det skræmmende!

6.

Har også oplevet at blive dyttet af...

Red på en mindre vej og kunne ikke få hesten til at gå ind i vejkanten pga en kæmpe vandpyt i kanten.

Ham der kom kørende bagved valgte så, at køre helt op i halen på min hest og trykke hornet i bund i et par sekunder...

Heldigvis var min hest komplet ligeglad.
Men særlig intelligent var det sgu ikke!!
Forstår simpelhen ikke, at folk kan tro at det hjælper?!

7.

Vi har oplevet rigtig meget med vores hypper folk der køre så tæt på at det virker Som om de vil fjerne benene under hesten cykelrytter der køre helt op i rø.... På hesten og ja de glemmer også lige. At råbe elle bruge en ringklokke så man kan høre de kommer vi har skraldebiler der køre ræs forbi og selvom man giver tegn til de skal sætte farten ned det er efterhånden så slemt at jeg overvejer at sælge mine dyr da jeg mener min interesse er blevet for farlig og vi skal ride på vej i 20 min for at komme i skoven

8.

Har oplevet at være ved at blive påkørt Vi skulle på tur med 2 Shettere og 2 små ryttere på 5 år. Da vi skal ud på vejen for at komme ned på stien stopper vi op og lytter godt efter da vi ikke kan se hvad der kommer på den anden side af broen. Alt lyder fredeligt og vi begynder at gå helt op til vejen, men i det vi er ved at træde ud kommer der en bil flyvende med 120-130 km. I timen ( i 80 km. Zone ) over broen og er ved at ramme os alle Ofte oplever jeg også at de unge knallertkøre dytter og gasser op når de køre forbi, heldigvis stod jeg på jorden, men hoppen blev skræmt og trippede på stedet