Bevar Museum Ovartaci!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bevar Museum Ovartaci!.


Gæst

#101

2015-05-08 18:27

Dette museum har en fuldstændig enestående kunstsamling....jeg har kendt Ovartaci fra min ungdoms gadebillede i Risskov.

Gæst

#102

2015-05-08 18:35

Jeg har besøgt museet og værkstedet med elever. Det var en lærerig og inspirerende oplevelse, som samtidig afmystificerede og oplyste eleverne om psykiatri og psykiske lidelser.

Gæst

#103

2015-05-08 20:07

Jeg var elev på psyk. I 1966/67 og synes det er et stykke historie der skal bevares.
Mvh Inge-Merete Hjorth Hansen

Gæst

#104

2015-05-08 21:17

Fordi ikke alting skal nedlægges i spareknivens og effektivitetens navn. Museet fortæller en helt særlig historie fra den præcise matrikel i Risskov og det er noget helt særligt at være i nogle af de bygninger hvor det hele har fundet sted. Jeg har arbejdet på den matrikel i 27 år og den betyder noget særligt for mig og hvor kommer jeg til at savne den smukke Alle og de smukke gamle bygninger når det om få år ikke længere er der jeg kører hen om morgenen. Min bedstemor var køkken- og stuepige derude. Min oldemor og pap oldefar, der var portner på Psykiatrisk boede på Lerbækvej og havde patienter i pleje.

Gæst

#105

2015-05-08 22:10

Støtter at dette arbejde skal fortsætte og derfor også må betragtes som en del af
vores sundhedspleje.

Gæst

#106

2015-05-08 23:55

Fordi det er et stykke kulturarv. Og mange stakkels mennesker har levet store dele af deres liv på Risskov psykiatriske hospital. Når faciliteterne flytter, kan det for dem være et bindeled til "gamle dage".

Gæst

#107

2015-05-09 05:11

Fordi det er et stykke historie, fra det psykiatriske hospital i Århus. Som mange skoler bruger som undervisning.

Gæst

#108

2015-05-09 05:22

Fordi det er et unikt museum som giver et indblik i et, stadig, tabuiseret emne. Museet indeholder desuden nogle helt unikke værker af høj kunstnerisk kvalitet. Ovartaci var jo et kunstnerisk geni. Asger Jorn kunne også se det. Der er ud over Ovartaci andre værker af stor betydning.

Gæst

#109 Ovartasi museum

2015-05-09 06:50

Hvorfor ialverden skal det museum da lukkes, et stykke historie der i høj grad hører til Århus.


Gæst

#110

2015-05-09 06:59

Hvis alt andet glipper ser jeg det som borgmesterens opgave at skaffe museet husly. Og jeg underskriver fordi det ville være fuldstændig sindssygt at lade være :-) 


Gæst

#111

2015-05-09 07:36

Bliver helt rystet over at man kan tænke den tanken, det er er stykke historie, som fortjener at blive at blive bevaret.
Mvh Marlene Friis

Gæst

#112

2015-05-09 08:20

Museum Ovartaci er med sine enestående samlinger og aktiviteter uundværligt og nødvendigt - på både det kunstneriske, kulturelle og menneskelige plan. Der er brug for os!
Mia

Gæst

#113

2015-05-09 09:22

Fordi vi da hverken skal eller kan undvære dette fantastiske museum med den fantastiske historie!


Gæst

#114

2015-05-09 09:26

Jeg blev vildt betaget af dette specielle Museum Ovartaci, da jeg så det første gang. Mine veninder og jeg var så heldige, at den overlæge der var med til at starte museet var på besøg og han fortalte med liv og sjæl om museet. En fantastisk oplevelse. Senere gik vi ned og spiste på det beboerbetjente cafeteria også en dejlig oplevelse. Desværre tror jeg ikke at så mange mennesker kender til dette Museum. Jeg læste tilfældig om dette i en avis, spurgte mine 2 veninder som bor nær Risskov om de kendte dette Museum, det gjorde de ikke, vi blev enige om at besøge dette, Ingen jeg har spurgt senere kender dette Museum. I dag har jeg en datter der arbejder som læge på Risskov.
MVH.
Helle Sehested Kjærgaard

Gæst

#115

2015-05-09 09:31

Støt op om bevarelsen af et helt unikt museum, som samtidig har stor betydning for en i forvejen overset gruppe mennesker, nemlig de psykisk syge

Gæst

#116 Re:

2015-05-09 09:32

#1: -  

 Vedr. Museum Ovartaci. Det kan ikke være rigtigt, at Århus Kommune ikke vil "bruge" penge på Museum Ovartaci! der må findes en løsning. Museet er så unikt og emnet: Psykisk sårbares værker/kunst. Hvis ikke kommunen gør noget, føles det som om Psykisks syge ikke optager kommunen. 1000 gange støtte fra Mig. Gyda Nielsen


Gæst

#117

2015-05-09 11:22

Fordi det er et vigtigt minde om, at psykiatrisk behandling finder sted, og ikke skal skjules. Fordi det måske har givet mange psykiatriske patienter en hjælpende hånd til at få ens tanker på f.eks. Et lærred. - Hvis ikke dette museum fortsat skulle eksistere, er der mange andre museer, der burde lukkes før det. Håber, det bliver bevaret

Gæst

#118

2015-05-09 11:38

Det jeg kender til denne unikke kunstner er vigtig at skønne på er godt at bevare Gallo aktiviteterne og psykiske syge kan lave kunst og udtrykke sig så Museum Ovartaci er værdifuldt og skal bevares.

Gæst

#119

2015-05-09 12:17

Jeg synes, at det er et fantastisk museum og jeg kan godt lide at komme der.
Har haft flere gæster med som også var begejstret for museet.

Gæst

#120

2015-05-09 13:37

Det er et fuldstændig unikt, smukt og meget rørende museum! Jeg var der, første gang, i gymnasietiden og det efterlod et stort indtryk. Jeg ved at mange professioner bruger det til at komme nærmere en forståelse af hvad det også kan sige at være psykisk syg... Det er et meget smukt sted og en stor del af Aarhus, det fortjener klart at blive bevaret!

Gæst

#121

2015-05-09 14:33

Fordi jeg syntes at museet fortjener at blive bevaret, med de mange Fantatiske værker af Ovartaci.
Så vidt jeg husker ville Asger Jorn i sin tid have haft Ovartaci til at udstille i det Åbne rum, idet han syntes værkerne var så gode.
Med venlig hilsen Birthe Liktner

Gæst

#122

2015-05-09 14:43

Har selv set og brugt stedet i forbindelse med en indlæggelse og syntes bestemt det skal bevares grundet en god spændende historie/oplevelse at se denne udstilling. Derfor har jeg selvfølgelig støttet denne underskriftsindsamling.

Gæst

#123

2015-05-09 14:47

Fordi jeg selv har set det og fordi mange er ud efter lukke meget lignende af Museer, af forskellig art.
Man skriver af sparehensyn og at tingene bliver hundedyre når noget nyt byggeri ligesom skal flytte noget gammelt.

Anonymous

#124

2015-05-09 15:50

I håb om at bevare skøn kunst og viden om hvordan udtryk via kunst kan styrke din kerne, personlighed og selvforståelse - også under svære betingelser .... Virkelig værdifuldt !

Gæst

#125

2015-05-09 16:04

Fordi det er et stykke historie, der bare ikke må gå tabt. Og det kan ikke ligge andre steder, end der, hvor Ovartaci levede i så mange år.