Bornholms skoler

Kontakt forfatteren af dette andragende

Dette debatemne er skabt automatisk af underskriftindsamlingen Bornholms skoler .


Gæst

#1

2014-11-13 05:26

Spørgsmålet er hvem kom først af hønen af ægget... Byer med skoler tiltrækker børnefamilier eller byer med børnefamilier tiltrækker skoler???
Jeg tror på det første - bevar skolerne for Bornholm og bornholmernes skyld.

Gæst

#2

2014-11-13 06:00

Hele Bornholm har brug for et aktivt liv, mht. Erhvervsliv, sportsaktiviteter, sammenhold, derfor har vi brug for HELE skoler, på HELE Bornholm. Derfor underskriver jeg denne.
Poulsker dreng

#3 Rønne er ikke verdens centrum.

2014-11-13 10:13

selvom jeg selv er rønne boer, så stemmer jeg da for at holde øen som helhed i live. Dette kan efter min mening kun lade sig gøre hvis der er skoler rundt om på øen, ikke bare skoler, men hele skoler.

 

er selv tilflytter, mine forældre flyttede til bornholm for det gode og stile miljø, af samme grund bosatte vi os i poulsker, hvir jeg gik på bodilsker skole, en rigtig god skole, med et miljø som en stor rønne skole ikke kan efterligne. her tænker jeg også på at nogle børn bedre kan håndtere skolegangen på en mindre skole.

Samt transport spiller så stor en rolle at vi da ikke kan forvente at vores unger skal køre i bus i 30min+ for at komme i skole. Jeg kan da personligt sige at lange busture fra poulsker til rønne var dræbende. og stjal meget tid, som man måtte prioritere fra fritids interesser eller lektier.


Gæst

#4

2014-11-13 12:22

Det handler også meget mere om selve lukningen af overbygningen på skolen. Selv fritidslivet for de unge, foreninger, fald af nye tilflyttere og meget andet.
Sandvigbo

#5

2014-11-13 14:44

Hele skoler til hele mennesker


Gæst

#6

2014-11-13 19:07

Fjerner man overbygningen på Kongeskærsskolen, fjerner man de unge fra sportsklubberne, erhvervslivet og hjælperne ved eks. folkemødet, skal de unge først køre til skole, tid 1 time derefter være i skolen og så køre hjem som også tager 1 time, vil det være MEGET begrænset hvad de magter at deltage i lokalt!
Gitte Andersen

#7

2014-11-13 19:37

Jeg mener at det er en forringelse af børnenes vilkår, dog det kan/vil jeg ikke samtykke til. Derudover er jeg overbevist om at skolestrukturændringerne vil skræmme børnefamilier for at flytte til Bornholm. Jeg var i hvert fald ikke flyttet her over nu.


Gæst

#8

2014-11-14 08:36

Bornholm dør uden lokal skoler !

Gæst

#9

2014-11-14 12:01

Var det ikke en ide at lægge underskrifts lister ud i byens forretninger, både i Tejn og Allinge.
venlig hilsen
Ethel Jakobsen

Gæst

#10

2014-11-14 12:15

BRK holder på at tage død på det bornholmske samfund, de lukker skoler og brandstationer, jeg har længe spurgt mig selv vad grunden var til det og kommet til det svar at de vil affolke Bornholm så de kan lagre atomavfaldet fra Risø nede ved Østermarie
far

#11

2014-11-14 13:23

Der mangler börn og penge.


Gæst

#12

2014-11-14 16:01

At blive på samme skole hele ens skole forløb giver tryghed og helhed.
Derudover er det en dårlig ide med meget transporttid oven i de i forvejen lange skoledage.
Det var kun om hvad det er for eleverne. Derudover er det en katastrofe at affolke lokalsamfundene, og det bliver de for folk flytter til de områder hvor man kan få fx. "Hele" skoler.

Gæst

#13

2014-11-14 17:59

Håber mange mange mennesker skriver under, så de folkevalgte på Bornholm kan forstå at de af Bornholms skoler, der har alle klassetrinene fra 0 til og med 9 ,skal bevare dem fremover,så Bornholm stadig er et sted familier med børn har lyst til at bo ist f " flygte" fra.
Vred borger

#14 14

2014-11-14 23:59

Hvorfor har man brugt flere milioner på nye lokaler til de store børn, når udsigten var færre børn færre klasser og usikkerhed om skolerne overhoved ville overleve... ?? Giver så meget mening... NOT! Sørgeligt at vi borger skal betale prisen for politikernes dumheder! 

far

#15

2014-11-15 09:07

Der er kun ét at göre: Få flere börn - enten lav dem selv eller adopter. Winni siger, vi skal have tre hver, så jeg har gjort min pligt!

 

De fleste underskrivere tænker med hjertet, og det kan ikke bruges til at overbevise de bestemmende politikere. De SKAL også forholde sig til facts!!!! Og facts er der ikke meget af.

 

Selv går jeg helt ind for hele skoler, men vil de tyndtbefolkede områder nöjes med to skoler i Rönne, én i Allinge, én i Aakirkeby og én i Nexö. Nej vel, for næsten alle kæmper for deres eget lille sogn!!!


Gæst

#16

2014-11-15 09:17

Med E-modellen får vi absolut ingen tilflyttere til Bornholm. Hvem gider bo udenfor Rønne når alt skal foregå i Rønne, al transport er lig med spildtid, og hvem af de ansvarlige politikere gider rive op til 1½-time ud af deres kalender, hver dag? Håber politikerne vågner op inden det er for sent, men der er desværre nogen af dem der kun tænker partidiciplin, og ikke tænker hvad der er bedst og bl.a. tager borgerinddragelsen alvorligt!!!
Fakta

#17

2014-11-15 09:26

Jeg forstår ikke denne underskriftindsamling.

Man kan da ikke både gå ind for hele skoler og for Åkirkeby-forslaget. Åkirkeby-forslaget har jo netop ikke hele skoler i Vestermarie, ôsterlars, Hasle og Svaneke. Og se nu at opdag, at Åkirkeby kun kæmper for Åkirkeby og ikke for hele Bornholm. Hvorfor skulle distrikt midt - som det eneste - ellers have tre skoler, mens andre med mange flere unger - f.eks. "hovedstaden" kun skal have to. Det skriger dog til himlene med sådan et forslag.

Jeg synes, der er ved at være panik på underskriftindsamlerne, siden de blander tingene sammen.

Jeg ville MEGET gerne skrive under på "hele skoler", men det er som sagt ikke det, Åkirkebyborgerne går ind for - de vil blot have mange skoler i deres distrikt.

 


Gæst

#18 Det handler ikke kun om lokale skoler, men om, at der skal være liv på hele Bornholm.

2014-11-15 13:26


Gæst

#19 Re: Det handler ikke kun om lokale skoler, men om, at der skal være liv på hele Bornholm.

2014-11-15 14:42

#18: - Det handler ikke kun om lokale skoler, men om, at der skal være liv på hele Bornholm.  

 Nej! Som teksten til denne underskriftindsamling er formuleret handler det både om hele skoler og ikke hele skoler, og man kan jo ikke gå ind for begge dele. Se formuleringen!

Men jeg vil da godt tro, at mange bare skriver under, fordi de bare gerne vil beholde skolen lige præcis der, hvor de bor. Men jeg mener nok et nuanceret billede ville være at foretrække, for vi kan - desværre - ikke undgå nedskæringer på bla. skoler, når der bliver færre og færre elever - det må vel være logik!

Skolen skal yde den bedst  mulige undervisning for mine poder og har intet med noget andet at göre. Det er IKKE skolernes opgave at redde byer, der ikke kan klare sig selv. Vil man bevare en lille lokalitet, så bliver man boende der og handler der. Handler man lokalt, så er der ingen butikker, der må lukke. Men når folk ude fra de små steder tager til "hovedstaden" for at handle, så er de med til at lukke de små steder - sådan er det på Bornholm og alle andre steder. Det er folk selv, der bestemmer om det lille samfund skal bestå.

Så derfor er jeg sikker på, at folk f.eks. i Åkirkeby, Allinge, Hasle, Klemensker, Vestermarie, Svaneke og på Mosaikskolen kun kan blive enige om at protestere, men ikke enige om, hvad der skal nedlægges og hvad der skal bestå.

Og jo, mine egne poder er også i spil i diskussionen om ny skolestruktur, og jeg er også sur over, at de - politikerne - ikke sidste gang gjorde arbejdet ordentligt, så vi nu skal det her igennem igen - og så måske igen om to til tre år..... Skidt gjort - og de er tilsyneladende ikke blevet klogere/modigere!

Udkant- Bornholmeren

#20 Re: Re: Det handler ikke kun om lokale skoler, men om, at der skal være liv på hele Bornholm.

2014-11-15 15:00

#19: - Re: Det handler ikke kun om lokale skoler, men om, at der skal være liv på hele Bornholm.  

 Hvad mener du selv, udover at lukke skoler ,bare ikke i Rønne? 

fact

#21 Re: Re: Re: Det handler ikke kun om lokale skoler, men om, at der skal være liv på hele Bornholm.

2014-11-15 20:44

#20: Udkant- Bornholmeren - Re: Re: Det handler ikke kun om lokale skoler, men om, at der skal være liv på hele Bornholm.  

 Hvis det er mig (19), der bliver spurgt, så er det eneste langtidsholdbare:

Hele skoler i "Hovedstaden" (2 hvis der er plads - ellers 3, der er vist nok ca. 1400 elever), en i Allinge (bedre i Klemensker), en i Nexö og en i Aakirkeby.

Men det virker, som om folk er gået amok og glemt at tænke på, at de ikke selv producerer eller adopterer börn nok. Der er givet INGEN politiker, der synes, det er sjovt at lukke skoler - men det er skabt af nödvendigen.

En enkelt klog ting, synes jeg dog, formanden for bestyrelsen i distrikt midt har sagt, nemlig:

- Læg skolerne, der hvor börnene er.

Og det er jo i Rönne, så derfor skal der være flere skoler her end i distrikt midt. I distrikt midt kan alle elever være på Aaker-skole helt uden problemer. Der er vist ingen skole, der har större overkapacitet end i distrikt midt (Aaker) - så vidt jeg kan se på de tal, Ô-erne selv har offentliggjort. Men det  har Aakirkebyforældrene fuldstændig fortiet, så kun de få af os, der gider bruge tid på at gå ind og se på tallene opdager det.

Det ville givet klæde diskussionen, hvis flere satte sing ind i tingene (BRKs hjemmeside) og ikke bare var medlöbere.

Helt fint, at folk kæmper med hjertet og fölelserne, men der bör altså også være lidt rimelighed og facts i argumenterne - i hvert fald, hvis man vil overbevise de folkevalgte.


Gæst

#22 Re: Re: Re: Re: Det handler ikke kun om lokale skoler, men om, at der skal være liv på hele Bornholm

2014-11-15 20:53

#21: fact - Re: Re: Re: Det handler ikke kun om lokale skoler, men om, at der skal være liv på hele Bornholm.  

 Skal dit indlæg forståes sådan, at selv om en overkapacitet i Rønne er dokumenteret og alle børn kan være på to skoler, så mener du det er bedre at lukke skoler ude på øen ? #19

Udkant- Bornholmeren

#23 Re: Re: Re: Re:

2014-11-15 22:22

#21: fact - Re: Re: Re: Det handler ikke kun om lokale skoler, men om, at der skal være liv på hele Bornholm.  

 40-45 klasserum, over 43 m3, i overskud på de 3 Rønneskoler, er der vist ingen der slår ude på øen BRK rapportens egne tal esklusiv faglokaler.  


Gæst

#24

2014-11-16 08:29

man fornemmer at Bornholm er ikke eksisterende uden for Rønne ??-- alle offentlige institutioner er nu underlagt og flyttet til Hovedstaden, sygehuset er vel det største, -- har vi egentlig brug for Rønne sogneråd ???.
fact

#25

2014-11-20 15:25

Til 22. Jeg synes, jeg svarer meget præcist i mit tidligere svar - så pröv at læse det i stedet for bare at være sur og aggressivt.

Til 24. Ifölge liste Ös forslag vil der i Hans Römer være 46 lokaler til ca. 30 klasser.

I Rönne 60 lokaler til 52 klasser, så både antalsmæssigt og procentmæssigt er overkapaciteten störst i Hans Römer Skolen. Læg dertil, at man formodentlig skal bruge noget - eller hele overkapaciteten - til at bygge nye faglokaler mm, hvilket jo giver en öget udskrivning.

Jeg håber ikke, du er fra Aakirkeby, for det er det mest forkælede område på Bornholm. Sammenlign f.eks. med Rönne, så har den gamle Aakirkeby Kommune fem supermarkeder - så skulle Rönne have 15. Ak. har fem folkekirker - Rönne burde så ave 15. Ak. har öens eneste hele dobbelthal - Rönne burde så have tre. Aak. har tre heler haller - Rönne burde så have ni. Aak har en tv-station - Rönne brude så have tre. Aak har en lufthavn . Rönne burde så have 3. Aak har det flotte Naturmuseum - Rönne burde så have tre (man er ved at fjerne det museum Rönne har). Aak har en kæmpeskydebane - Rönne burde så have tre. Aak har to benzinstationer - Rönne burde så have seks....og sån kan man blive ved.

 

Her i Rönne siger rygterne, at når skoledebatten er slut, så bliver det næste Aakirkeby vil kæmpe for at få flyttet bliver Trafikhavnen i Rönne.

 

Jeg forstår fint, hvis man i Nexö og Allinge föler sig forbigået . men Aakirkeby har gennem tiderne fået i hoved og röv - for at sige det præcist.