Dansk film erhverv i krise - skriv under og støt

Det danske film erhverv står i den største krise i nyere tid (nogen siden?).

(Mens jeg har skrevet dette, læser jeg at mediefohandlingerne er åbnet/genåbnet - det ændrer grundlæggende ikke på at der er brug for din støtte).

Støt med din underskrift.

Freelancere med tomme kalendere glider ud af film branchen hvor vi taber 100vis af årsværks erfaring.

Produktionsselskaber, både store og små, ser ind i svigtende afsætning af projekter, der bliver ikke investeret i udvikling af nye projekter når streamingtjenesterne ikke kommissionerer nye projekter og dem som kan produceres lider under at f.eks. broadcasters ikke skal investere i udvikling af dansk indhold som hidtil, hvorfor det indenlandske finansieringsgrundlag er smuldret.

Derfor ser vi nu at danske produktioner har flyttet hele projekter til nabolandene for at gennemføre planlagte danske projekter, nu på et andet sprog med lokale ikke-danske skuespillere etc. På samme grundlag henter andre danske film projekter postproduktion- og VFX ydelser og f.eks. udstyrsleverancer fra ikke-danske leverandører, alt sammen fordi andre lande i EU tilbyder 'incentive' støtte for at støtte deres egen film industri. Når Danmark står udenfor hvad alle andre gør, så taber Danmark.

Corona krisen var midlertidig, 9/11 krisen var midlertidig og når der var lidt slinger med støttetildelingerne fra DFI var det midlertidigt. Denne gang er det gravalvorligt, langvarigt og dybt (permanent?) Det er en perfekt storm - platformen brænder osv.

Med min underskrift støtter jeg op om et eller flere af nedenstående punkter, der hver især og/eller tilsammen kunne hjælpe det danske film erhverv i gang igen. Du er måske ikke 100% enig i alle 3 punkter men med udgangspunkt i film erhvervets krise støtter jeg at der skal gøres noget nu!

1. Regeringens forslag om beskatning af streamingtjenester kræver øjeblikkelig udmøntning. Konsekvensen af et års ventetid, uden afklaring er at streamingtjenester ikke producerer i Danmark, det rammer dansk film i bredeste forstand og det har kostet eksport og danske arbejdspladser. Derfor: Politisk nøl skal stoppes straks.
  2. Indfør et statsligt incentive, der kan tiltrække udenlandske film producenters udenlandske projekter til Danmark. det er dårligt for eksporten at det danske film erhverv ikke har samme konkurrence position som sine kolleger i EU.
  3. Hvis man producerer dansk film for danske støttekroner, opnår man støtten fordi man fra politisk hold ønsker at udvikle den danske historie og værne om det danske sprog og kultur, derfor bør danske film produceres i Danmark med mindre konkrete kreative ønsker siger noget andet.

Formålet med underskriftsindsamlingen er at rette fokus på krisen i dansk film. Del gerne på de sociale medier og med dine medie/avis/TV kontakter.

IMG_3887.jpeg

Jeg giver med min underskrift Ole Bendixen tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.