Er børnenes fremtid vigtig for politikerne på Frederiksberg?

Skal projekt læringsfællesskab lykkes?

Så skal ressourcerne til fire klasser i det kommende skoleår på Skolen på La Cours vej bibeholdes af hensyn til børnenes læring og trivsel!

___________________________________________________________

Vores børn fortjener en god start på livet!

Derfor samler vi underskrifter ind. Vi er børnenes stemme, deres advokater.

Ud fra en økonomisk betragtning står klasserne på 8. klassetrin på Skolen på La Cours vej foran en uønsket og uventet klassesammenlægning. De fine intentioner bag det igangværende projekt læringsfællesskab vil i den grad få ringe kår i børnenes sidste skoleår i folkeskolen.

Er det det afsæt politikerne på Frederiksberg ønsker at give en hel årgang af børn med videre på uddannelsesvejen?

Forældre til børn i alle fire 8. klasser opfordrer derfor borgmesteren, kommunalbestyrelsen og Undervisningsudvalget til at allokere ressourcer til at fastholde fire klasser i børnenes sidste skoleår - den afgørende afrunding af folkeskolen - deres indgang til fremtiden.

Vi ønsker at undgå en yderligere nedskæring i ressourcerne og sammenlægning af de fire klasser på grund af besparelser.

Bak op om sagen. Skriv under her. Det handler om vores børns fremtid og vilkår.

Se nedenstående brev, der er sendt til borgmesteren, kommunalbestyrelsen og Undervisningsudvalget d. 1. november 2017. med link til denne underskriftsindsamling.

Oprettet af forældre til elever i de fire klasser på 8. årgang.

Til

Borgmesteren

Kommunalbestyrelsen

Undervisningsudvalget

Frederiksberg den 1. november 2017

Er børnenes fremtid vigtig for politikerne på Frederiksberg?

Skal projekt læringsfællesskab lykkes?

Så bibehold ressourcerne til fire klasser på Skolen på La Cours vej af hensyn til børnenes læring og trivsel!

Vi skriver til Jer, idet der af Visitationsudvalget er truffet nogle dispositioner, som det er uhyre svært at forstå rationalet bag. Det er vores håb, at nærværende skrivelse kan redegøre for et ønske om, at forvaltningen vil genoverveje sin beslutning.

Beslutningen vedrører finansieringen af Projekt Læringsfællesskab. Et projekt, der blev startet sidste skoleår ved at syv drenge på 7. klassetrin blev overført fra Skolen på Nordens Plads til Skolen på La Cours Vej. På introduktionsmødet for forældrene på årgangen, blev der redegjort for, at dette projekt var et rent inklusionsprojekt, der udsprang af et ønske om, at indføre de pågældende elever med specialskolebehov på en folkeskole. Formålet hermed var udelukkende inklusion ved at varetage drengenes ønsker og behov for at gå i en almenskole, med elever af begge køn, samtidig med at deres behov for specialundervisning kunne imødekommes.

Det blev den gang understreget, at projektet ikke var en skjult spareøvelse og det blev bedyret af begge skoleledere, at midlerne til eleverne med specialskolebehov af selvsamme årsag fulgte eleverne. Konkret betød dette, at der ville følge såvel lærer- som pædagogressourcer med til projektet.

Det blev på dette tidspunkt ikke formidlet, at denne absolutte sandhed, i den grad havde indbygget nogle modifikationer, idet ingen oplyste, at projektet ville blive evalueret og at normeringen herefter ville blive revurderet – endsige at ressourcerne kunne blive mindre, såfremt projektet var succesfuldt. Således var overraskelsen meget stor, da det i sommer blev annonceret, at fordi projektet forløb så fint, var det besluttet at skære i ressourcerne.

Blandt de mange forhold vi undrer os over, kan nævnes den ufuldstændige orientering af os som forældre. Om forvaltningen bevidst undlod at fortælle om denne evalueringsøvelse, hvis indhold i øvrigt er meget uklar, skal vi afstå fra at gisne om, men faktum er, at det først var ved nærmere gennemlæsning af mødereferatet fra februar 2016, at det stod klart, at der var en risiko for, at projektets økonomi kunne beskæres. Denne slutning skal der læses indad for at nå frem til.

Det, der imidlertid ikke fremgår af referatet, er, at hvis projektet vurderedes vellykket, så var det nærliggende at slutte, at der ikke ville være behov for de samme midler, som ved projektets opstart. Med al respekt er dette en besynderlig slutning.

Reduktionen i ressourcetildelingen rammer ikke kun de børn, der har et støttebehov men i ligeså høj grad de øvrige børn, som de sammen indgår med i dagligt fællesskab. Det kan undre med en udmelding, der står i skærende kontrast til kommunikationen fra skolens ledelse, som blev meldt ud i slutningen af sidste skoleår ved stormøde for klasses forældre. Hovedbudskabet var, at ressourcerne ville være de samme for projektets 3 årige periode, hvilket ville være et godt og solidt fundament for, at inklusionen kunne lykkes.

Med projektet i sin nuværende form vil vi stille spørgsmålstegn ved, hvorvidt det kan anbefales som fremtidig inklusionsprojekt andre steder i kommunen.

Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt en egentlig evaluering af projektet og selvom dele af projektet er kommet godt fra start grundet tildeling af passende ressourcer er der fortsat store mangler blandt andet opbygning af kompetenceudvikling af personalet.

I forhold til evalueringen er det uklart, præcis hvad denne evaluering indeholder. Hvilke parametre er der langt vægt på?  Hvad er der benchmarket op imod og hvor dårligt skulle det være gået, for at projektet kunne have bibeholdt sin normering? Og vil det være muligt at få adgang til denne evaluering, jf. reglerne om aktindsigt?

Så vidt vi forstår, er de tilbageblevne seks elever visiteret til samme specialeskolebehov. Der er således ikke truffet afgørelser om, at eleverne ikke længere har behov for særlig støtte. Hvordan det harmonerer med at skære i projektets midler, er uforståeligt, og vi håber, at I vil kunne redegøre for ræsonnementet bag denne beslutning.

Efter visitationsudvalgets beslutning har der gennem sommeren været et stort antal elever, der har valgt at forlade Skolen på La Cours Vej til fordel for privatskolerne. I hvilket omfang, der er en årsagssammenhæng mellem denne afgang og projektet, skal vi ikke udelukkende vurdere, men blot pointere, at dette har medført, at især to af årgangens fire klasser er nede på beskedne elevtal. Ikke mindre end 11 elever har forladt den ene af klasserne til fordel for en stigende privatskolefrekvens.

Ud fra en økonomisk betragtning står klasserne foran en klassesammenlægning, som skoleledelsen ud fra forskellige planer for næste skoleår har orienteret forældrene om. De fine intentioner bag projekt læringsfællesskab vil i den grad få ringe kår i børnenes sidste skoleår i folkeskolen. Er det det afsæt politikerne ønsker at give en hel årgang af børn med videre på uddannelsesvejen? Hvis børnenes fremtid er vigtig for Jer som politikere og projekt læringsfællesskab skal lykkes er det vigtigt at bibeholde ressourcer til fire klasser af hensyn til børnenes læring og trivsel.

Flere års bestræbelser på at få klasserne til at få fungere og hensynet til de elever, der allerede fra dette efterår i den grad er opmærksomme på, at de snart skal vurderes i forhold til uddannelsesparathed, bør veje tungt, når der skal træffes beslutning om at sammenlægge de fire klasser til tre med den uro og omstilling til nye relationer m.v., dette uden tvivl vil medføre for alle grupper af børn. Der er tale om en udgift på 1,4 lærerstilling for at beholde de fire klasser. Denne udgift er i vores mening lille i forhold til at risikere projektets succes.

Forældre til børn i alle fire 8.klasser opfordrer hermed til at der allokeres ressourcer til at fastholde fire klasser i børnenes sidste skoleår.

Dertil kan lægges den forventning, som alle havde til projektet: At ingen, hverken specialskoleelever, øvrige elever, lærere eller pædagoger skulle opleve en forringelse af skolegangen ved dette projekt, men i stedet høste alle de positive gevinster ved en vellykket inklusion.

Om visitationsudvalgets beslutning formelt set juridisk kan anfægtes, kan være svært at vurdere. I givet fald modtager vi gerne orientering fra dig herom. Det opleves imidlertid stærkt utilfredsstillende, at det politiske niveau har valgt at disponere på denne måde, og det giver anledning til mange overvejelser om, hvem det er ønskeligt fremadrettet skal have beslutningskompetencen i Frederiksberg Kommune.

Hvis ikke ressourcerne ændres, vil forældrene ikke kun overveje, men flytte deres børn til privatskoler. Det betyder at de penge, der på nuværende tidspunkt tænkes ind som en del af en besparelse - på sigt bliver en økonomisk udgift. Er det et ønske scenarie?

Vi håber, at I vil tage Jer tid til at besvare denne henvendelse og ser frem til at høre fra Jer.

Forældre til børn i alle fire 8.klasser på Skolen på La Cours vej