Bevar Litteratursiden.dk

Foreningen Det Digitale Folkebibliotek (DDF) har besluttet, at Litteratursiden.dk bliver nedlagt i løbet af 2024. DDF skriver i deres pressemeddelelse, at de vil gøre Litteratursiden til en del af et nyt samlet bibliotekstilbud, som ”samler de digitale tilbud under et fælles brand.”

Nedlæggelsen af sitet ser ud til at være en konsekvens af, at driftstilskuddet fra Slots-og Kulturstyrelsen bortfalder pr. 1. januar 2024, og Litteratursiden bliver en del af Det Digitale Folkebibliotek.

I Dansklærerforeningen synes vi nedlæggelsen af Litteratursiden.dk er meget problematisk, da det vil medføre, at brugerne, ikke mindst eleverne, men også undervisere, vil få meget sværere ved at finde indholdet.

Det er netop tilgængeligheden og genkendeligheden, der gør Litteratursiden særlig anvendelig i danskfaglig sammenhæng. Det er naturligt for eleverne at google, og Litteratursidens indhold har en høj rangering i Google og er i det hele taget et stærkt brand, når vi taler litteratursøgning og anvendelse af det i undervisningen.

Vi er bekymrede for, at eleverne i fremtiden skal finde emner i en søgemaskine i stedet for. Det har vi ikke så gode erfaringer med. Når litteratursøgningen besværliggøres, står mange useriøse, private serviceenheder klar til at erstatte den viden, eleverne plejer at hente på Litteratursiden. Det samme gælder ny viden om værker og forfattere - særligt hvis materialet ikke opdateres. Vi ønsker derfor at bevare Litteratursiden.dk i sin nuværende form.

Dansklærerforeningens Fællesbestyrelse    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Dansklærerforeningens Fællesbestyrelse tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.