Billigere priser over Øresundsbroen (bil) og højere fradrag.

Kontakt forfatteren af dette andragende

Tak for dit vidrag

2023-11-08 09:23:00

Kære alle

Tak for din deltagelse. På trods af utal sendte breve, er der ikke kommet noget ud af det. Enkelte ikke-svar, men ingen handling.

Jeg overdrager hermed fanen til den næste frivillige, der vil bruge deres tid på at råbe politikkerne, interessenter og lobbyister op.

Mange hilsner

Tanja

Så er der sendt brev

2023-02-08 21:26:23

Tak for din underskrift.

Jeg har i dag sendt følgende brev (nederst kan man se til hvem). Herover er de også sendt til en række nyhedsredaktioner:

I december fik alle pendlere mail fra Øresundsbroen om, at priserne over Øresundsbroen ville stige ganske reelt. Der har i diverse pendlergrupper gennem lang tid været utilfredshed med priserne, men ikke mindst også for det fradrag, vi opnår som pendlere.

Fradraget er det samme som da broen åbnede i 2020 – 50 kr. pr. passage. Det koster pr. januar 2023 182 dkr. pr passage med den nye forhøjelse af priserne. Det er for de første 16 ture pr. måned og derpå 40 dkr. pr. passage for de følgende 17-50 ture pr. måned. Altså 4032 dkr., hvis man pendler over 5 dage om ugen (22 dage om måneden) og her får man så ca. 730 kr. tilbage i fradrag (50 kr. divideret med 3 – for nemheds skyld).

Den seneste stigning i priserne sammenholdt med et uændret fradrag fik mig til at starte en underskriftindsamling, hvor bilpendlere har skrevet under (https://www.skrivunder.net/billigere_priser_over_oresundsbroen_bil_og_hojere_fradrag?u=8468305). 631 personer har i skrivende stund skrevet under. Dels for at det skal være billigere at rejse over og dels for et højere fradrag.

Et højere fradrag vil ikke hjælpe alle dem, som ikke arbejder i Danmark, men blot bruger broen som en del af en integreret region, mens det for alle os, der bor i Sverige af forskellige årsager, men arbejder i Danmark, vil gøre en verden til forskel med højere fradrag. Over 4000 kr. (og så er weekendture til familie og venner ikke taget med) gør et stort indhug i privatøkonomien.

Argumenter, der er fremført i diverse grupper samt i underskriftindsamlingen er fx:

- Det danske arbejdsmarked skriger på arbejdskraft. Malmö har masser af arbejdskraft, men er man i lavt- og mellemlønnede jobs, kan det ikke betale sig at pendle over. Du tænker måske, at man kan tage toget, men flere peger på, at det ofte ikke kan lade sig gøre med togforbindelser, hvis man har børn og/eller bor lidt uden for Malmø/arbejder lidt uden for knudepunkterne i København. Det bliver let 2 timers transport hver vej uden bil.

- Der er et ønske om en samlet Øresundsregion. Det lyder hult når man skal tjene 8-9-10.000 før skat pr. måned. for at betale sine udgifter til broen (og her er bil og brændstof ikke medregnet).

- Man kan ikke sige ja til deltidsjobs i København. Det har man ikke råd til, hvis man skal pendle (konkret arbejdsgiver i underskriftsindsamlingen påpeger, at han ikke kunne nå frem til en aftale om at ansætte en svensker på deltid pga. udgifterne til broen)

- Vi er opmærksomme på, at der er noget at vinde ved at arbejdsgiver laver pendleraftalen og trækker fra vores bruttoløn (i forhold til det lave fradrag pr. bropassage). Men vi er en række pendlere, der enten er i det offentlige, hvor det ikke er en mulighed, eller har private arbejdsgivere, der ikke er interesseret i en sådan aftale.

- Udgiften til færgen mellem Helsingør/Helsingborg kan fratrækkes helt. Samtidig er fradraget over Storebælt steget de sidste 20 år, ligesom prisen ikke er tilsvarende høj for pendlere. Det opleves som uretfærdigt og flere kommenterer, at det handler om, at vi har mistet vores stemmeret, og der derfor ikke er stemmer i at lave det om for Øresundsbroen.

- Vi betaler dansk skat ligesom alle andre, men betaler en høj daglig afgift for brug af en vej. Vi har ved flytningen over sundet mistet vores stemmeret (os, som var danske statsborgere inden) og det kan godt føles som om, at dette er årsagen til, at området negligeres kontra fx storebæltspendlere.

- Der er ikke noget alternativt og dermed ingen konkurrence. Derfor kan Øresundsbroen sætte prisen som de vil.

I sidste ende er Øresundsbroen dog ejet af den danske og svenske stat og derfor håber jeg også, at I som lovgivere/interessenter/lobbyister, kan se vigtigheden af at få sat priserne ned og ikke mindst få sat fradraget betragteligt op, så vi kan få det samarbejde mellem regionen – a Greater Copenhagen – som man taler om. Lige nu klinger det hult for alle os, som er en del af det.

Tak for din tid. Jeg ved du har en travl hverdag og sætter pris på, hvis du er nået så langt. Jeg håber du vil tage spørgsmålene op.

Jeg står gerne til rådighed for uddybende spørgsmål.

På vegne af (i skrivende stund) 631 pendlere,

Tanja Vilhof (og så mine kontaktoplysninger)

Dette brev er sendt til Minister for Nordisk Samarbejde, Skatteministeren, alle medlemmer af skatteudvalget, selve skatteudvalget (officiel post), formand og medlemmer af Skatterådet, Claus Jensen CO-Industri (da han også er i Sund & Bælts bestyrelse), Dansk Industri, Dansk Erhverv, Øresundsbroen, Sund & Bælt, A/S Øresund, Greater Copenhagen og Nordisk ministerråd.

Breve

2023-01-18 09:10:52

Kære alle

Nu er regeringen sat og endelig er skatteudvalget også nedsat. Derfor afsender jeg breve i denne uge til følgende:

- Medlemmer i skatteudvalget/skatteordførere for alle partier

- Selve skatteudvalget (det offentliggøres på folketingets hjemmeside)

- Skatteministeren

- Skatterådet og dets medlemmer

- DE

- DI

- Øresundsbroens ledelse (her bliver det mere en klage over de højere priser, da de ikke kan gøre noget ved fradraget og herudover en orientering om de breve som er sendt til de andre)

- Medier: TV2, DR1, Radio24-7

Har I andre bud/forslag på interessenter, der skal have et brev, hører jeg meget gerne fra dig under denne besked.

Tak for din underskrift også!

Mvh Tanja Vilhof

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.