Helhedsplan for Risskov - nej til "Øjenlægens Hus"

Kontakt forfatteren af dette andragende

Nyt  byråd og bremse på fortætning i Risskov

2022-02-25 08:21:11

Vores underskriftindsamling har virket!
Vi har fået et nyt byråd og der er kommet nye toner med hensyn til fortætning i Risskov og i Aarhus i det hele taget.

Stendevad Ejendomme med “Øjenlægens Hus”, der oprindeligt ville bygge 85% mod Lokalplanens tilladte 45%  har fået besked om at holde sig indenfor Lokalplanens rammer.
Ved Agerbæksvej har arkitekten Singh, fået besked på at reducere sit store etagebyggeri.

Vigtigst for os på Fedet er dog, at “Øjenlægens Hus” tilsyneladende vil blive erstattet af et byggeri, der overholder den gældende Lokalplan.
Der stod nemlig flere nybyggerier klar til at blive forhøjet med en tredje etage, hvilket ville være med til at ændre Ndr. Strandvej for altid.

I Grundejerforeningen Vejlby Fed (GVF) er vi ikke imod forandring - her sker rigtig mange spændende ting, men vi skal kunne stole på de gældende Lokalplaner. Risskov har nogle af Danmarks højeste kvadratmeterpriser, og det er derfor fristende at kunne bygge ekstra stort, men til gene for naboer og området.

Så tak til alle jer, der har bidraget med underskrifter mod fortætning, og bidraget med at fortælle byrådet, at nok er nok - de skal lytte til borgerne, og Lokalplaner skal respekteres!

Repræsentanter for Grundejerforeningen og følgegruppen om Ndr. Strandvej 7 ”Øjenlægens Hus”, mødtes onsdag den 23. februar med en afdelingsleder og en sagsbehandler fra Teknisk Forvaltning.
Mødet mundede ud i, at Teknik & Miljø i samarbejde med GVF og Vejlby Risskov Grundejerforening (ved Vestre Strandallé/Grenåvej) planlægger en workshop, hvor vi skal beskrive vores ønsker til fremtidens Risskov.

Når ønskerne er defineret, vil vi i samarbejde med T&M høre Risskov-borgernes mening på et borgermøde på Strandskolen.
Vi vil holde medlemmerne orienteret via GVF-Avisen, hjemme­siden og sociale medier.

Mvh Øjvind Serup, formand for GVF/Grundejerforeningen Vejlby Fed

Øjvind Serup, GVF

Overrækkelse af underskrifter til Borgmesteren - nu med link :)

2021-12-09 12:25:16

Kære underskriver

Linket i min mail om overrækkelse af underskrifter til borgmesteren var desværre ikke korrekt.

Det rigtige kommer her: https://risskovliv.dk/forside/2021-12-07/

Vh Øjvind, GVF

Borgermøde på Strandskolen 13. januar om fortætning i Risskov

2021-12-09 12:18:33

Kære Risskov borger

Grundejerforeningen Vejlby Fed/GVF har nu afleveret din underskift til Borgmester Jacob Bundsgaard.

I alt 1.247 borgere har skrevet under på protesten mod overskridelser af Lokal- og Kommuneplaner og for ønsket om en Helhedsplan for Risskov.

De oprindelige planer om en bebyggelsesprocent på 88% for “Øjenlægens Hus” på Ndr. Strandvej 7 fik os alle til at protestere. Efterfølgende er bebyggelsesprocenten kunstigt reduceret en anelse - bl.a. ved at indregne noget af kommunens fortov og oversigtslinjer i krydset.

Når det er så vigtigt at have fokus på denne ene matrikel, skyldes det, at der allerede nu er 3-4 byggerier, langs Ndr. Strandvej, der er klar til også at overskride Lokalplanen, hvis det tillades i nr. 7, og få tilføjet en 3. etage. Og det vil kun være starten. Hele Nordre Strandvej kan blive transformeret til 3 etager, og vi ser nu også, at kreative matrikel-sammenlægninger betyder, at disse byggerier også kryber ned mod vandet - I morgen er det dig !

-Dette vil totalt ændre “Badebyens” karakter, foruden at skabe yderligere pres på trafik, sport, skoler, institutioner og parkering.

Det er naturligvis Byrådet, der har det sidste ord om byens udvikling, men det kan ikke passe, at der dispenseres fra vores demokratiske lokalplaner bare fordi det passer i nogle investorers kram.

Man skal kunne stole på en Lokalplan! Det er borgernes aftale med politikerne.

Det nye Byråd træder sammen den 16. januar, og vi ved endnu ikke om nr. 7 er på dagsordenen. GVF afholder 13. januar borgermøde i Strandskolens Aula, hvor vi vil tale om fortætning og borgerinddragelse med disse emner:

• Hvad kan vi forvente?
  • Er der behov for yderligere fortætning i Risskov?
  • Virkelighedens Risskov og mangel på borgerinddragelse
  • Hvad mener politikerne?
  • Hvilken indvirkning har fortætning på vores livskvalitet?

Som oplægsholdere er bl.a. inviteret en fremtidsforsker, en antropolog, en arkitekt og den nye Rådmand for Teknik & Miljø Steen Stavnsbo samt selvfølgeligt "hele byens borgmester”.

Der vil efterfølgende blive debat - og du er meget velkommen den 13.1.22 kl. 19.00-21.30.

Der kan komme aflysning p.gr.a. Coronarestriktioner, så følg med på GVFs Facebook side GVF-RISSKOV og hjemmesiden gvf-risskov.dk.

Du kan her se Stiftens lokal-nyhedsbrev fra overrækkelsen af underskrifter, samt udtalelser fra borgmesteren og det nye Teknisk Udvalg: shorturl.at/pERS1

Mvh Øjvind Serup pva bestyrelsen i GVF

Rundet 1000 underskrifter

2021-05-24 19:50:18

Kære underskriver på nej til "Øjenlægens Hus" og ja til en Helhedsplan for Risskov.

Vi har rundet 1.000 underskrifter på nettet, og over 100 i butikkerne. Det er rigtig flot, tak for det!

Der er dog langt igen: bygherren på Ndr. Strandvej 7 har skåret en halv meter af højden og sænket bebyggelsesprocentet fra 85 til 80 %, så der er stadig langt ned til de 45%.
Ændring af lokalplanen for denne matrikel skal nu i byrådet, så Følgegruppen og GVF gør hvad vi kan for at påvirke byrådets medlemmer. Med et forestående byrådsvalg til november, kan vi håbe på at der lyttes til os. -Og jo flere underskrifter...

Presset på Risskov for yderligere fortætning er der dog stadig, bl.a. med planer for Fit&Sund ved Grenåvej/Ådalsvej om at bebygge med 14 2-etagers rækkehuse og yderligere planer der er på vej.

Vi kan sagtens bruge flere underskrifter, så fortæl venner og naboer, at det er nu det gælder, og få dem til at skrive under.

Vi er positive for forandring, den gode forandring! :)

Vh Øjvind Serup, formand for GVF og deltager i Følgegruppen om Øjenlægens Hus

Underskrifter "Øjenlægens Hus" og lokalplaner

2021-04-24 18:34:12
Kære underskrivere

Tak for jeres støtte mod brud på lokalplaner og ønsket om at få en helhedplan i Risskov.

Vi har hen over de seneste uger haft besøg af flere byrådsmedlemmer, da “Øjenlægens Hus”, står til at skulle i byrådet, inden det kører videre.

Politikerne siger samstemmende at et stor antal underskrifter HAR betydning, så lad os endelig opfordre venner og naboer til at skrive under også.

Vi kan desværre se, at udviklerne stadig ikke repekterer lokalplanerne. Senest med et forslag om at bebygge 65% ved Fit & Sund på Grenåvej/Ådalsvej. I følge lokalplanen må de bygge 30%.

Skriv gerne et høringsvar her på linket, hvor du også kan se hvor meget 14 to-etagers huse fylder: https://deltag.aarhus.dk/hoering/debatoplaeg-aadalsvej-25-og-27-i-risskovI

Hvis der skal ske en overskridelse af en lokalplan, skal der være en god begrundelse!

Begrundelsen er som sædvanlig, at det giver penge i kassen. I vores dejlige “badeby” er kvadratmeterpriserne høje, så jo flere kvm der kan presses ind jo bedre (undtagen for naboerne…)

Næste gang er det måske på din nabo-matrikel det sker, så vi er nødt til at reagere!

Jeg (og GVF) er ikke imod udvikling, men det skal være inden for de aftalte rammer - nemlig de vedtagne lokalplaner.

Mvh Øjvind Serup, pva Grundejerforeningen Vejlby Fed

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.