Skal musik og kultur forbydes i København?

Kontakt forfatteren af dette andragende

Vi gjorde det; tak for nu

2018-06-23 13:48:50

Kære alle medunderskrivere,

vi gjorde det. :)

Teknik- og Miljøudvalget har i mandags d. 18. juni vedtaget, at Forskrift for udendørs musikarrangementer skal ændres. Se referat her.

Det er en sejr for København, for borgerne og for kultur- og musiklivet - og det har vi opnået sammen. Tusind tak for al jeres hjælp og store indsats i kampagnen.

Med over 27.000 underskrifter på blot to uger, 124 høringssvar fra jer i det +500 store kulturaktørnetværk, omfattende pressedækning samt masser af møder og debatter er kampagnen kommet vidt omkring. Send gerne links til presseomtaler, debatter m.v., vi ikke nævner på efterfølgende liste.

Men en ændring af forskriften bliver ikke nødvendigvis i vores favør. Derfor vil vi fortsat arbejde for at bevare den politiske kontakt, så vi kan sikre ordentlige vilkår for musikken og kulturen i København. Vi er i dialog med borgmestre, politikere, lydmænd, akustikere, forskere, lokaludvalg, Københavns Beboernetværk m.fl. vedrørende revideringen af forskriften. Det er nu, at vi sammen skal konkretisere løsningsforslag og tekniske kommentarer til f.eks. målemetoder, dB-grænser m.v.

Processen fremadrettet er kort fortalt som følger:

• 18. juni: Teknik- og Miljøudvalget vedtager en ændring af Forskrift for udendørs musikarrangementer.

• Juni-efterår 2018: Teknik- og Miljøforvaltningen påbegynder revideringen af forskriften, herunder dialog med bl.a. os, kulturaktørerne.

• Efterår 2018: Teknik- og Miljøforvaltningen præsenterer et udkast til en revideret forskrift; hertil kommer mulighed for høringssvar.

• Forår 2019: Efter høringssvar er behandlede præsenteres en revideret Forskrift for udendørs musikarrangementer for Teknik- og Miljøudvalget. I fald denne godkendes skal Borgerrepræsentationen stemme den igennem (nok først primo/forår 2019).

Afslutningsvis skal lyde en stor tak fra Strøm og det lille forskrift-sekretariat bestående af Lyra Lauge og mig selv. Sammen har vi to personer lagt over tre hundrede frivillige timer i indsatsen.

Erfaringen med at samle musik- og kulturlivet i København om denne sag har været enormt lærerig, positiv og  spændende. Den vigtigste lære er, at vi som branche skal organisere os og stå meget bedre sammen. Vi skal være proaktive, løsningsorienterede, konkrete og dialogsøgende.

Kontakt os endelig, hvis I vil vide nærmere eller har spørgsmål på frederik@stromcph.dk og lyra@stromcph.dk.

kærlig hilsen, stor tak og big up,

Frederik 2000F og Lyra Lauge

Her er en oversigt over kampagnen set fra vores bord. Har I tilføjelser i form af egne møder, manglende presseomtaler, debatter m.v., så send endelig en mail, tak. :)

Politik, et udvalg:

• 24. april: åbent brev imod forskriften sendes til Borgerrepræsentationen medunderskrevet af 70+ kulturaktører.

• 24. april: deltagelse i dialogmøde med kulturarrangører, Teknik- og Miljøforvaltningen og Kultur- og Fritidsforvaltningen.

• 30. april: telefonmøde med TMU-medlem Jakob Næsager (C).

• 30. april: møde med TMU-medlemmer Niels Bjerrum (S) og Marcus Vesterager (S).

• 1. maj: møde med KFU-medlem Simon Strange (A).

• 7. maj: møde med KFU-medlem Maria Frej (F).

• 18. maj: 500+ kulturaktører - bla. dig og jer - samles om at indsende 124 høringssvar til TMFs evaluering af forskriften.

• 28. maj: møde med TMU-medlem Mette Annelie Rasmussen (B).

• 31. maj: udsendelse af pressemeddelelse fra en gruppe kerneaktører i kulturlivet bestående af Strøm, Copenhagen Pride, Sparta/Copenhagen Marathon, Golden Days, CPH:DOX, CPH PIX, Copenhagen Jazz Festival, Kulturnatten, Distortion, Pumpehuset og e-sports-arrangøren RFRSH.

• 4. juni: lancering af underskriftsindsamling.

• 7. juni: radiodebat med med TMU-medlem Jakob Næsager (C).

• 8. juni: møde med Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (Ø).

• 13. juni: telefonmøde med TMU- og KFU-medlem Alex Vanopslagh (I).

• 14. juni: telefonmøde med TMU-medlem Fanny Broholm (Å).

• 15. juni: telefonmøde med Hannibal Camel Holt (Københavns BeboerNetværk).

• 15. juni: møde med TMU-medlem Klaus Mygind (F).

• 19. juni: underskriftsindsamling lukkes med 27.248 underskrifter på blot to uger. Indsamlingen er den tiende mest underskrevne nogensinde på skrivunder.net.

• Fortløbende etableringsproces af en brancheorganisation for kultur- og bylivsaktører i hovedstaden.

Presse, et udvalg:

Strøm

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.