Vejledende folkeafstemning i Københavns Kommune om byggerier på Amager Fælled og Stejlepladsen

Områdebilleder.jpegØverst: Lærkesletten på Amager Fælled - foto: Rune Johansen Solgaard

Nederst: Stejlepladsen i Fiskerhavnen - foto: Martin Bay

Vi ønsker en vejledende folkeafstemning

Vi er dybt bekymrede over beslutningen om at bygge på Lærkesletten på Amager Fælled og Stejlepladsen i Sydhavnen. Begge områder var fredet indtil marts 2019, hvor Folketinget vedtog en lov, der ophævede fredningerne – uden om Fredningsnævnet. Det er aldrig før sket i de godt 100 år, vi har haft naturfredninger i Danmark, at fredninger bliver ophævet ved lov alene for økonomisk vindings skyld.

Københavnerne har brug for byens naturområder og historiske unikke kulturperler. Natur og kultur er for alle borgere, høj som lav. Det er vores fælles arv.

Lad os bevare byens åndehuller, vilde natur og fredede dyrearter. Vi mener, at det er ret og rimeligt at spørge københavnerne. Lad os få en vejledende folkeafstemning: Skal der bygges på Amager Fælled og Stejlepladsen?

Tak til alle underskrivere både i og uden for København!

Sådan videregiver vi underskrifterne

Denne underskriftsindsamling vil blive afleveret til Københavns Borgerrepræsentation i form af et hoveddokument og 2 stk. bilag.

• Hoveddokumentet vil indeholde alle underskrifter fra personer bosiddende i Københavns kommune – og dermed vise, hvor mange af byens borgere, der ønsker en vejledende folkeafstemning i dette spørgsmål.
  • Bilag 1 vil indeholde alle underskrifter fra borgere uden for Københavns Kommune – som en indikation på, hvor mange andre mennesker, der støtter op om denne sag.
  • Bilag 2 vil indeholde alle kommentarer fra feltet ”Jeg skriver under, fordi…”.

Både borgere i Københavns kommune og borgere uden for kommunen kan derfor skrive under.

Husk at dele budskabet til jeres venner på Facebook og andre steder. Vi har fortsat brug for mange flere underskrifter!

Denne kampagne anbefales af:

• Bevar Margretheholms havn
  • Sundby Lokalråd
  • Foreningen Hovedstadens Forskønnelse

Med venlig hilsen

Fiskerhavnens Venner, Amager Fælleds Venner og Danmarks Naturfredningsforening København    Kontakt forfatteren af dette andragende

Ved at underskrive giver jeg Fiskerhavnens Venner, Amager Fælleds Venner og Danmarks Naturfredningsforening København tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.

Bemærk venligst at du ikke kan bekræfte din underskrift ved at svare på denne meddelelse.