TobinSkatNu

Skriv under her, hvis du også går ind for Tobin skatten.

Tobin skatten foreslås lagt på uproduktive kapitalbevægelser, hvis eneste formål er at udnytte kursforskellen fra igår. Ingen arbejdspladser skabes af dette, og ingen produktion iværksættes. Det er kun Day-tradere som "tryller" sig til en gevinst på samfundets bekostning. For "normale" mennesker der laver investeringer, vil en skat på mellem 0,01 - 0,5 , stort set ikke blive ramt. Men dem der køber og sælger hele dagen vil mærke det og især Hedge-fondenes Computerdrevne køb og salg vil mærke det. Lad os få stoppet denne mærkelige pengemaskine, som er blevet en svulst på finansmarkedet.

Denne sag bør være A-partipolitisk. Fra borgelige politikere som Tysklands Kansler Angela Merkel og Frankrigs præsident Nicolas Sarkozy til vores egen tidligere statsminister Poul Nyrup. De er alle enige om at det er en god ide med denne lille, men effektive skat.

Lad os vise at Danmarks borgere også går ind for denne skat!

Tobinskat - Hvad er det?

FTT - Financial Transaction Tax (Tobinskat)
En tobinskat, opkaldt efter økonomen James Tobin, kan bruges til at regulere handel med værdipapirer. Hvert salg eller køb af et værdipapir kan eksempelvis koste en procentdel af købs- eller salgssummen i størrelsesordenen 0,5-0,01 procent af handlens værdi, afhængig af værdipapirets karakter.

Skatten, der også kaldes Robin Hood-skatten, anses blandt tilhængere for at være et middel til at lade finanssektoren bidrage til krisegenopretningen. Desuden spås det, at den kan lægge en dæmper på spekulativ handel, der forstærker farlige udsving i markederne.
Fra: http://politiken.dk/udland/ECE1518944/eu-kommissaer-vestager-har-ikke-forstaaet-ny-finansskat/

Uddrag fra Connie Hedegaard's artikel i Politiken.
"Den seneste tids debat om kommissionens forslag om at beskatte finansielle transaktioner har budt på mange og til tider temmelig fantasifulde beregninger af, hvad en sådan skat ville betyde for alt fra beskæftigelsen til budgettet for folkepensionister.

Det er virkelig det tunge lobbyskyts, der er kørt i stilling, når man begynder at hævde, at en minimal skat på handel med værdipapirer skulle udradere 5.000 danske arbejdspladser og reducere alle danskeres pension over en kam med 700 kroner om måneden!
Man kan være politisk enig eller uenig i kommissionens forslag om at beskatte finansielle transaktioner, og om, hvorvidt det set fra et samfundssynspunkt er rimeligt, at en sektor med et relativt stort afkast også bidrager til fællesskabet.

Men man bør ikke være uenig om de grundlæggende fakta."
Fra: http://politiken.dk/debat/ECE1521015/stop-den-fantasifulde-misinformation-om-finansskatten/

Jens Louis Valeur Jaques    Kontakt forfatteren af dette andragende