Til Socialdemokraterne i Folketinget: Nej til asylstramninger!

Den 20. november stemte Socialdemokratiet for 13 nye regler, som skal gøre livet sværere for mennesker på flugt. Lige nu forhandler samme socialdemokrater sammen med højrefløjen om at udforme de resterende 21 regler som regeringen har bebudet.

Socialdemokraternes ønske om at indføre flygtningelandsbyer vil i realiteten skabe et parallelsamfund. Før valget tog de ellers klart afstand fra det begreb: "(Vi) vil ikke acceptere, at der opstår parallelsamfund i lommer rundt omkring i Danmark." Flygtningelandsbyer og parallelsamfund? Den historiske kamp for "frihed, lighed og solidaritet for alle" synes ignoreret her.

Løfte- og konventionsbrud

De færreste havde forventet ubetinget socialdemokratisk støtte til højrefløjens 34 regler, og da slet ikke, at de lagde sig på lige linje med de partier, de forestiller at stå i opposition til. De socialdemokratiske folketingsmedlemmer kører med på højrefløjens ræs mod bunden i stedet for at føre en selvstændig politik inspireret af de forgangslande vi har omkring os.

Flere af de nye regler går direkte imod partiets officielle linje, der blev gået til valg på i sommers. I valgkampen gik de blå partier bl.a. til valg på at sænke den kriminelle lavalder til 12 år, og Socialdemokraternes svarede, at det ville man ikke gå med til. "Børn skal ikke i fængsel", står det rødt på hvidt på partiets hjemmeside, men de netop indførte regler, lader børn fængsle samt vente i mindst tre år på familiesammenføring.

De netop varslede stramninger for muligheden for familiesammenføring kritiseres usædvanligt hårdt af bl.a. Institut For Menneskerettigheder, Retspolitisk Forening og Amnesty International, mens hele processen af første omgangs stramninger blev kraftigt kritiseret af bl.a.  Dansk Flygtningehjælp, Advokatsamfundet og den liberale tænketank Cepos.

Giv os Socialdemokraterne tilbage

Efter valget sagde den nyvalgte formand Mette Frederiksen, at hun ser Socialdemokraterne som et parti til venstre for dansk politiks midte. I stedet for at stå ved sine socialdemokratiske idealer har Frederiksen ført partiet så langt til højre på udlændingespørgsmålene, at forskellen til venstre formindskes til det ubetydelige. Danmark har brug for et alternativ til højrefløjens fremmedfjendske politik - ikke en allieret.   Vi vil have, et Socialdemokraterne, der lever op til den politik, de blev valgt på, som husker sine rødder, sit bagland, og der respekterer de internationale konventioner, som de har været med til at udforme og underskrive.