Tandlæge på lige vilkår, som praktiserende læger, på sundhedkortet.

der vil være store besparelser på ovenstående områder, der som minimum vil kunne bidrage til finansiering.

Gruppen "Sundhedsvæsnet skal også indebære tandbehandling" har lavet et borgerforslag til en mere social retfærdig tildeling af midlerne til tandbehandling. Vi mener dog også, at det skal være muligt at blive henvist til tandlæge fra egen læge uden brugerbetaling, ved tilstande der påvirker helbredet.
Forslaget kan også kan ses som starten på at indføre tandbehandling på lige fod med lægebehandling - det kunne være i 2030.

Vores forslag vil kræve flere tandplejere til den forebyggende del og vedligehold, dog er det kun ca. 10% af ansøgere til uddannelsen, der kommer ind, så her er et punkt, som er relativt let at ændre på.

Det er vigtigt, at der handles nu, så vi står et bedre sted i 2030, hvor demografien for alvor tager fat og vi kan komme til at mangle tandlæger

FORSLAG.

Vi har bedt Sundhedsministeren beregne, hvad det vil koste, hvis egenbetalingen ser ud som nedenfor. Vi har bedt om, at der udregnes efter, at 70% af borgerne går til tandlæge, da vi kan se, at i de indkomstgrupper, med højest indkomst, er det 70% der går til tandlæge, hvorfor vi mener, at der må være andre årsager til, at 30% ikke går til tandlæge end økonomiske.

————————— Personlig indkomst
349.999 kr. og derunder 100% i tilskud 350.000 - 399.999 kr. 95% 400.000 - 449.999 kr. 85% 450.000 - 499.999 kr. 75% 500.000 - 549.999 kr. 65% 550.000 - 599.999 kr. 55% 600.000 - 649.999 kr. 45% 650.000 - 699.999 kr. 35% 700.000 - 749.999 kr. 25% 750.000 og derover 0%

Det skal bemærkes, at den beskrevne model er en mekanisk model.
Forslaget beløber sig til 6,8 mia pr. år. + de sundhedsfaglige behandlinger (henvisning fra egen læge) Finansiering af tandbehandling og bedre sundhed mv.:
Udover de ovenfor nævnte kommende besparelser, så er der herunder forskellige bud på finansiering.

De midler, der i dag bliver brugt på forskellige ordninger, bør naturligvis indgå i finansieringen, både de 15% som borgerne får ved behandling hos tandlæge, samt de forskellige ordninger, som borgerne kan søge hos det offentlige i dag og ordningerne i fængsler og militæret.

Der vil, som ovenfor nævnt, i en periode være højere udgifter til tandbehandling, hertil mener vi, at der mangler en "kassekredit", som f.eks. kunne komme fra finanspagten, hvor vi som land har mulighed for at gåoptil1%afBNP.

Vi ved, at der i dag er ca. 1500 medicinske præparater, der indtages hver dag af flere millioner mennesker i Danmark. Disse medikamenter giver bivirkninger, der kan påvirke tandstatus,

Dunja Fogelberg Hansen    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Dunja Fogelberg Hansen tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.