Stop undertrykkelsen af D-vitamin

vdmeta.PNGVi kræver, at den danske regering og alle danske politikere tager de følgende opfordringer alvorligt og handler nu!

Over 200 læger fra hele verden har skrevet et åbent brev til regeringer, sundhedsmyndigheder, læger og sundhedsperonale, hvor de opfordrer til øget indtag af D-vitamin for at bekæmpe Covid-19.

En lignende erklæring er lavet i Frankrig af 73 eksperter og 6 lægefaglige organisationer, som anbefaler, at alle i Frankrig får tilskud af D-vitamin.

I England og Skotland bliver der givet D-vitamintilskud til plejehjemsbeboere og kronisk syge hele vinteren.

I Andalusien begyndte man at uddele D-vitamintilskud til ældre på plejehjem i november, og derefter faldt dødstallet med 82%. Et fantastisk resultat, som er blevet fuldstændig fortiet i de danske medier.

I Danmark opfordrede to overlæger i Politiken den 28. november til at D-vitamin skal ind i anbefalingerne på linje med mundbind og afstand.
»Ud fra mit kendskab til det kan det være forskellen på at leve og at dø« sagde overlæge og specialeansvarlig Jens-Erik Bech Jensen, Hvidovre Hospitals afdeling for endokrinologi i artiklen.

Sundhedsstyrelsen kom med nye anbefalinger den 5. januar, hvor alle i Danmark anbefales at tage tilskud med D-vitamin - men det er alt for lidt: 10 mikrogram til voksne, især i betragtning af, at de fleste danskere har en stor mangel på D-vitamin her midt på vinteren. Det er også en anbefaling, som er i direkte modstrid med forskningen.

I det åbne brev opfordrer over 200 forskere, læger og ledende autoriteter (fra Stanford, Harvard, Oxford, Imperial College London osv.) til øget D-vitaminbrug til bekæmpelse af COVID-19 og de giver konkret anvisning på, hvordan det skal gøres:

De anbefaler alle voksne at tage 4000 IE (100 mikrogram) dagligt. 4000 IE betragtes bredt som sikkert.
De anbefaler, at voksne, der ikke allerede får de ovennævnte mængder, får 10.000 IE (250 mikrogram) dagligt i 2-3 uger (eller indtil de når 30ng / ml ved test), efterfulgt af den daglige mængde ovenfor. Denne praksis betragtes bredt som sikker.
Dette bør anbefales til alle i vintermånederne. Vi kan få 500 mikrogram (µg) ved at tage sol i en dag.
De optimale beskyttende niveauer af D-vitamin i blodet er 150 nmol/L (60 ng/ml) for kvinder og alle mennesker over 60 år og 125 nmol/L (50 ng/ml) for mænd under 60 år. Disse data er bygget på et stort studie med ca. 190.000 mennesker. Niveauerne falder under betændelser og infektioner, og dermed stiger behovet. Ved akut infektion er der altså brug for større doser.

Det er doser, der er 5 til 10 gange højere end det, som de danske myndigheder anbefaler - og det er disse højere doser, som er nødvendige for at opnå beskyttelse mod covid-19.

Og det er jo det, der er vigtigt lige nu!

Vi kræver, at den danske regering og alle danske politikere tager disse opfordringer alvorligt og handler nu:

Giv D-vitamintilskud til alle ældre og sårbare i mængder som angivet ovenfor!

Sørg for, at niveauerne af D-vitamin bliver målt hos alle, der bliver indlagt med Covid-19 og bring niveauerne op på de niveauer, der er angivet ovenfor!

Anbefal alle danskere at tage tilskud hele vinteren i mængder som angivet ovenfor!

Kilder:

Det åbne brev fra over 200 forskere, læger og ledende autoriteter - de læger og eksperter, der har skrevet under, har også skrevet, hvor meget D-vitamin de selv tager, og de fleste tager langt mere end 4.000 IU, mange tager 10.000 eller mere!

Se en dansk oversættelse af brevet her:

Franske eksperter og faglige organisationer anbefaler D-vitamin:

Se opfordringen og underskriverne her:

Artikel i Daily Mail om forløbet i Andalusien og den engelske politiker David Davis arbejde for udbredt tilskud af D-vitamin i England:

Artikel i The Guardian om flere engelske politikeres indsats for D-vitamin, de forskningsmæssige begrundelser:

Artiklen i Politiken: Overlæge opfordrer til indtag af D-vitaminer mod corona: »Ud fra mit kendskab til det kan det være forskellen på at leve og at dø«

Opdateret oversigt over forskningen i D-vitamin (billedet øverst er hentet derfra den  27. januar 2021)

Anette Paulin, Søren Larsen, Sanjin Kulenović, Inger Rasmussen, Jane Borlev, Marie Raes og Astrid Andersen    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Anette Paulin, Søren Larsen, Sanjin Kulenović, Inger Rasmussen, Jane Borlev, Marie Raes og Astrid Andersen tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.