Stop børneægteskab

Vidste du at hver syvende sekund bliver en pige under 15 år gift et sted i verden?

Piger der bliver gift som børn og teenager, er mindre tilbøjelige til at gennemføre en uddannelse, og de er i højere risiko for at opleve vold og komplicerede graviditeter og fødsler.

Hvert år koster graviditet og fødsler livet for op mod 70.000 piger mellem 15 og 19 år.

Fattigdom er en af de største grunde til at unge piger bliver gift væk tidligt og derfor også bliver unge mødre. Nogle forældre tvinger deres døtre til at blive gift fordi de ikke har penge nok, og en anden grund til tidligt ægteskab er frygten for børn uden for ægteskab, da det er en skam i mange lande og for at undgå den skam så tvinger de deres døtre til tidligt ægteskab.

Der er flere problemer for piger, der bliver gift, mens de stadig er børn. Det går ud over deres uddannelse, da hvis de først er gift, så kommer de sjældent i skole igen. Derudover får piger, som er tidligt gift, også tidligt børn, og jo yngre pigerne er, jo større er risikoen for at de dør af graviditeten. Sidst, men ikke mindst, er seksuelt misbrug og vold mere almindeligt, hvor pigerne er helt unge.

Lad os sammen gøre en forskel, så piger i den unge alder, selv kan have lov til at bestemme, og at de få lov til at være børn når de er børn.

Stop det nu, og hjælp dem med jeres underskrift.

Jeg giver med min underskrift Maiken Pedersen tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.