Skal musik og kultur forbydes i København?

Update:

Vi gjorde det. :)

Teknik- og Miljøudvalget har i mandags d. 18. juni vedtaget, at Forskrift for udendørs musikarrangementer skal ændres. Se referat her.

Det er en sejr for København, for borgerne og for kultur- og musiklivet - og det har vi opnået sammen. Tusind tak for al jeres hjælp og store indsats i kampagnen.

Med over 27.000 underskrifter på blot to uger, 124 høringssvar fra det +500 store kulturaktørnetværk, omfattende pressedækning samt masser af møder og debatter er kampagnen kommet vidt omkring.

Men en ændring af forskriften bliver ikke nødvendigvis i musikken og kulturens favør. Derfor vil vi fortsat arbejde for at bevare den politiske kontakt, så vi kan sikre ordentlige vilkår for musikken og kulturen i København. Vi er i dialog med borgmestre, politikere, lydmænd, akustikere, forskere, lokaludvalg, Københavns Beboernetværk m.fl. vedrørende revideringen af forskriften. Det er nu, at vi sammen skal konkretisere løsningsforslag og tekniske kommentarer til f.eks. målemetoder, dB-grænser m.v.

Processen fremadrettet er kort fortalt som følger:

• 18. juni: Teknik- og Miljøudvalget vedtager en ændring af Forskrift for udendørs musikarrangementer.

• Juni-efterår 2018: Teknik- og Miljøforvaltningen påbegynder revideringen af forskriften, herunder dialog med bl.a. os, kulturaktørerne.

• Efterår 2018: Teknik- og Miljøforvaltningen præsenterer et udkast til en revideret forskrift; hertil kommer mulighed for høringssvar.

• Forår 2019: Efter høringssvar er behandlede præsenteres en revideret Forskrift for udendørs musikarrangementer for Teknik- og Miljøudvalget. I fald denne godkendes skal Borgerrepræsentationen stemme den igennem (nok først primo/forår 2019).

Afslutningsvis skal lyde en stor tak fra Strøm og det lille forskrift-sekretariat bestående af Lyra Lauge og mig selv. Sammen har vi to personer lagt over tre hundrede frivillige timer i indsatsen.

Erfaringen med at samle musik- og kulturlivet i København om denne sag har været enormt lærerig, positiv og  spændende. Den vigtigste lære er, at vi som branche skal organisere os og stå meget bedre sammen. Vi skal være proaktive, løsningsorienterede, konkrete og dialogsøgende.

Kontakt os endelig, hvis I vil vide nærmere eller har spørgsmål.

kærlig hilsen, stor tak og big up,

Frederik 2000F og Lyra Lauge

Skal musik og kultur forbydes i København? Hvis ikke, så skriv under i dag.

Over fem hundrede kulturarrangører i København kæmper lige nu imod en kommunal forskrift, der vil slukke for musikken og kulturen i byen. Forskriften opsætter urealistiske betingelser for musik og kultur i Københavns byrum. Hvis ikke musik og kultur skal kvæles i København, skal vi sige højt og tydeligt stop til politikerne på rådhuset. Derfor skal vi bruge din underskrift i dag - for at bevare musik og kultur i Københavns byrum.

18. juni vil Københavns Kommune beslutte, om byen skal sige farvel til musik og kultur i byens rum. Farvel til koncerter. Farvel til musik under maratonløb og alle de store idrætsbegivenheder. Farvel til studentervogne i Københavns gader. Farvel til demonstrationer med musikalske indslag. Farvel til gadefester. Farvel til 1. maj og musik. Farvel til en levende, mangfoldig, kulturelt spændende og musikalsk hovedstad. Skriv under i dag, hvis du ønsker et fortsat levende København.

Sagen er, at kommunen har indført at udendørs musik højere end 60-70 decibel (dB) skal nedkæmpes i København. Det er en umulig grænse at overholde, når Københavns egenstøj i form af f.eks. trafik og mennesker ligger på samme dB-niveau. 60 dB svarer blot til en rolig samtale og 70 dB svarer til bil, der kører forbi. Hvis vi skal spille så lavt kan du ikke høre musik længere - det holder ikke.

Vi samler derfor underskrifter fra alle jer, der vil have et rigt og mangfoldigt musik- og kulturliv i København - og på en facon, hvor borgere, musik, kultur og arrangementer kan trives i samhørighed. Uret tikker, og derfor har vi brug for din støtte og underskrift nu.

Herunder kan du læse mere om forskriftens tekniske konsekvenser og hvad du kan gøre.

Hvad kan jeg gøre?

1. Sæt din underskrift i dag. NB: Alle kan underskrive, du behøver ikke være bosiddende i København.

2. Del underskriftsindsamlingen på Facebook, Twitter, Instagram, email etc. med andre, der fortsat ønsker et udendørs kulturliv i København.

Hvilke konkrete konsekvenser har forskriften for byens arrangementer?

• Restriktionerne gælder ikke kun aktiviteter, hvor hovedformålet er at afspille musik, men også arrangementer, hvor der anvendes musikanlæg, sanganlæg og/eller instrumenter tilsluttet forstærker og højtaleranlæg - tænk f.eks. maratonløb, gadeidræt, jazzfestivaler og Pride.

• Det bliver juridisk bindende at overholde en lydgrænse på blot 60 dB på 19 pladser i København, herunder Fælledparken, Refshaleøen Vest, Nørrebroparken, Kløvermarken, Østre Anlæg og Blågårds Plads. Overtrædelser straffes med bøde og tilbageholdelse af fremtidige tilladelser.

• Det bliver juridisk bindende at overholde en lydgrænse på blot 65 dB på 10 pladser i København, herunder Sønder Boulevard, Vesterbro Torv, Israels Plads, Halmtorvet og Enghave Plads. Overtrædelser straffes med bøde og tilbageholdelse af fremtidige tilladelser.

• Det bliver juridisk bindende at overholde en lydgrænse på blot 70 dB på 17 pladser i København, herunder Valbyparken, Ørstedsparken, Enghaveparken, Sorte og Røde Plads og Bellahøjmarken. Overtrædelser straffes med bøde og tilbageholdelse af fremtidige tilladelser.

• Hertil kommer restriktioner på længde og antal af arrangementer på i alt 48 pladser - også strafbare med bøder og tilbageholdelser af fremtidige tilladelser.

• Københavns Kommune kan forlange, at en akkrediteret virksomhed udfører lydmålinger for arrangementet under lydprøver samt før og under arrangementet. Flere professionelle lydvirksomheder har udtalt, at disse målinger medfører voldsomme omkostninger for arrangører og endvidere er umulige at udføre med præcision pga. byens egenstøj i form af f.eks. trafik og mennesker.

Kontakt:

Har du andre ideer til hvordan vi protesterer mod forskriften for fortsat at skabe plads til musik, kultur og byliv i København? Skriv til Lyra Lauge fra Strøm på lyra@stromcph.dk.

Find forskriften her:

Kampagnens aktivitet indtil videre:

Her er en oversigt over kampagnen set fra vores bord. Har I tilføjelser i form af egne møder, manglende presseomtaler, debatter m.v., så send endelig en mail, tak. :)

Politisk aktivitet, et udvalg:

• 24. april: åbent brev imod forskriften sendes til Borgerrepræsentationen medunderskrevet af 70+ kulturaktører.

• 24. april: deltagelse i dialogmøde med kulturarrangører, Teknik- og Miljøforvaltningen og Kultur- og Fritidsforvaltningen.

• 30. april: telefonmøde med TMU-medlem Jakob Næsager (C).

• 30. april: møde med TMU-medlemmer Niels Bjerrum (A) og Marcus Vesterager (A).

• 1. maj: møde med KFU-medlem Simon Strange (A).

• 7. maj: møde med KFU-medlem Maria Frej (F).

• 18. maj: 500+ kulturaktører - bla. dig og jer - samles om at indsende 124 høringssvar til TMFs evaluering af forskriften.

• 28. maj: møde med TMU-medlem Mette Annelie Rasmussen (B).

• 31. maj: udsendelse af pressemeddelelse fra en gruppe kerneaktører i kulturlivet bestående af Strøm, Copenhagen Pride, Sparta/Copenhagen Marathon, Golden Days, CPH:DOX, CPH PIX, Copenhagen Jazz Festival, Kulturnatten, Distortion, Pumpehuset og e-sports-arrangøren RFRSH.

• 4. juni: lancering af underskriftsindsamling.

• 7. juni: radiodebat med med TMU-medlem Jakob Næsager (C).

• 8. juni: møde med Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (Ø).

• 13. juni: telefonmøde med TMU- og KFU-medlem Alex Vanopslagh (I).

• 14. juni: telefonmøde med TMU-medlem Fanny Broholm (Å).

• 15. juni: telefonmøde med Hannibal Camel Holt (Københavns BeboerNetværk).

• 15. juni: møde med TMU-medlem Klaus Mygind (F).

• 19. juni: underskriftsindsamling lukkes med 27.248 underskrifter på blot to uger. Indsamlingen er den tiende mest underskrevne nogensinde på skrivunder.net.

• Fortløbende etableringsproces af en brancheorganisation for kultur- og bylivsaktører i hovedstaden.

Presseomtale, et udvalg:

•

Strøm, Jazz Festival, Maraton, Pride, CPH:DOX, CPH PIX, Distortion, Golden Days, Kulturnatten, RFRS    Kontakt forfatteren af dette andragende