Bekymring for ensretningen af psykologi som fagfelt på KU 

Kommentarer

#604

Fordi jeg ikke mener at psykologien kan overleve i den indskrænkende form.......

Karin Hekkebølle-Poulsen (Frederiksværk , 2022-12-14)

#611

Jeg er selv psykolog og bekymret for mit fags fremtid

Sofie Skole Gamborg (Aalborg, 2022-12-14)

#615

Jeg er psykolog

Bettina Ringgaard (Lemvig, 2022-12-14)

#623

Jeg er psykologistuderende og bekymret for uddannelsens kvalitet fremover.

Agnes Schloss-Pedersen (København Ø, 2022-12-14)

#627

Jeg er enig

Melina Lind (Sorø, 2022-12-14)

#630

Jeg mener, at det som psykolog er vigtigt at kende til udviklingspsykologiens rødder og bevægelse fra en-person psykologien til to-person psykologien, som f.eks. Stern har være banebrydende omkring. Solid viden om tilknytnings baserede terapeutiske retninger er afgørende for at kunne virke som klinisk psykolog

Karin Elisabeth Jaspers (Hellerup, 2022-12-14)

#637

Det er super vigtigt at bevare bredden i psykologi faget. Det humanistiske perspektiv, med alle de væsentlige store udviklingspsykologiske teoretikere, SKAL fortsat være en del af pensum. Jeg trækker dagligt på Stern, Bowlby, Winnicott mfl i mit arbejde som klinisk Børnepsykolog.

Charlotte Ring (Albertslund, 2022-12-14)

#644

Psykoligi på KU har en unik samfundsfaglig profil, der lægger op til høj kvalitet i den faglige refleksion og en magtkritisk indstilling, der sikrer et kontekstuelt fokus, når det er pålrævet. Disse kvaliteter er en nødvendighed når man praktiserer på børneområdet. Kvantitative studier alene vil give et kompleksitetstab, der stiller de sårbare børn og familier ringe.

Kiri Lykke Pedersen (Ringe, 2022-12-14)

#650

Jeg skriver under fordi jeg i mit arbejde som neuropsykolog på daglig basis netop bidrager med den grundviden og -uddannelse jeg har om hvordan biologi, psykologi og sociale forhold spiller sammen og er gensidigt afhængige. Intet ville være mere forkert end at reducere psykologien eller psykologers uddannelse til kun at indtage det ene perspektiv. Styrken i vores faglighed ligger netop i bredden.

Louise Funch (Charlottenlund, 2022-12-14)

#652

Det er dybt problematisk, at der ikke er en bred faglighed og tilgang i uddannelsen og faget. Som psykolog skal man ud og varetage mange forskellige måder at arbejde på i forskellige jobs med forskelligt indhold og målsætninger for ens virke, samtidig skal man arbejde sammen med andre faggrupper, her er det vigtigt at faget ikke indsnævres. Den udviklingspsykologiske del er blandt andet ekstremt vigtig at have med for psykologer i samarbejdet med pædagoger, lærere og sikkert mange mange andre tværfaglige møder i en psykologs arbejde.

Sara Henningsen (KBH, 2022-12-14)

#654

Fordi jeg er enig med de studerende

Camilla Stæhr (Esbjerg, 2022-12-14)

#663

Jeg skriver under fordi jeg mener det er absolut nødvendigt at man som studerende på psykolog får en bred viden og introduktion til flere forskelligartede retninger således at man får mulighed for at have fokus på forståelse og fordybelse i en tid hvor der er en stigende tendens til at søge quick-fixes. Jeg arbejder selv i et felt med tilknytningsforstyrrede og traumatiserende unge, hvor langvarig behandling og forståelse for det, der kan fremstå uforståeligt, er den eneste vej frem. Ikke alt kan klares på 10 sessioner eller med en selvhjælpsbog baseret på hvad der virker på den statistisk eksemplariske klient.

Diana Nielsen (Roskilde+, 2022-12-14)

#665

Min datter læser psykologi på første år.

Pia Mortensen (Glostrup, 2022-12-14)

#666

Jeg støtter den gode sag!

Marianne Schäfer (Albertslund, 2022-12-14)

#672

Jeg er selv uddannet psykolog og arbejder til dagligt i PPR. Jeg ved, hvor vigtig og central pensum er, som ku vil afskaffe.

Pernille Bjerg Andersen (København , 2022-12-14)

#674

Jeg skriver under fordi jeg i mit arbejde i psykiatrien og med unge i kommunalt regi, hver dag trækker på en bred faglighed og forståelse fra mit studie. Jeg ville ikke kunne udføre mit arbejde hvis jeg kun havde kognitionspsykologi og en snæver naturvidenskabelig faglighed at trække på.

Betina Jensen (Aalborg, 2022-12-14)

#677

Bredden og den helhedsorienterede tilgang, både nu og historisk set, er helt centralt i forståelsen af udviklingspsykologiske problemstillinger. Jeg selv praktiserer på skuldrene af mange af de teoretikere som udelades af pensum, i min praksis for legeterapi, og jeg ville blive meget ked af hvis den kommende generation af psykologer ikke får mulighed for at kende til disse mange vigtige input i forståelsen af børn.

Rie Strange Kjeldsen (Aarhus, 2022-12-14)

#679

Jeg er færdiguddannet psykolog, og jeg bruger i mit arbejde særligt den viden og læring jeg fik fra udviklingspsykologi, som var mit klart yndlingsfag, hvor der var et fantastisk og spændende pensum og som virkelig var brugbart i mit senere arbejde som PPR-psykolog. Udviklingspsykologien jeg havde lagde en super bund for det senere arbejde med børn og unge samt forståelse af mennesker generelt. Nyligt har jeg lige været til et foredrag omkring, hvordan man bedst muligt forstår forældre gennem at forstå deres adfærd og tankemønstre ud fra tilknytning, COS-P samt Sterns teorier.

Mikkel Sørensen (Vanløse, 2022-12-14)

#683

Jeg er fuldstændig enig i ovenstående.

Aija Skou Bilde (København SV, 2022-12-14)

#701

Den brede fundering i udviklingspsykologi er essentielt i forhold til at forstå og planlægge en behandling - navigere i skole og familiekontekst som behandler. Den brede teoretiske fundering udgør et fintmasket sikkerhedsnet som der er mere brug for nu end nogensinde før.

Susanne Andersen (København , 2022-12-15)

#705

Jeg er uenig i den retning stuidet er på vej mod - mere kvant og naturvidenskab.
Jeg synes de humanistiske perspektiver er mindst ligeså væsentlige.
Derudover finder jeg der problematisk, at de sturderende ikke lyttes til eller inddrages, når så drastiske ændringer sker. Det er en unfair og udemokratisk.

Clara Llado (Frederiksberg, 2022-12-15)

#716

Det er vanvid, hvad der foregår.

Cecilie Fabricius (København, 2022-12-15)

#722

At vores fagfolk i dette samfund, skal være bredt undervist. Og have en bred viden, for at arbejde velfunderet.

Susanne Claudi (Ishøj, 2022-12-15)

#731

Fordi bredte og dybde er vigtigt og ikke kun empiri.
Som ledende psykolog på en behandlings institution, som har psykologistuderende i praktik er det min erfaring at iden empiriske studier ikke er nok til at kvalificere psykologer arbejde.

Pernille Juel Andersen (Hillerød , 2022-12-15)

#732

Jeg skriver under fordi, jeg selv er en studerende under psyk-uddannelsen på KU. Jeg er bekymret for den måde ledelsen og instituttet har håndteret blokaden, det skaber endnu mere splittelse i tilliden til dem. At de ikke har valgt at have en åben dialog med eleverne, og vælger hårdhåndet at presse dem/os yderligere, giver mig sikkerhed i, at blokaden og denne underskriftssamling har været den helt rigtige beslutning!

Sara Moshfeghi (København, 2022-12-15)

#743

Det er helt forkasteligt med den tendens på psykologi på KU der reducerer den kliniske psykologi til kun kognitiv - og neuro, når så meget forskning og al erfaring i praksis siger, at den dynamiske, relationelle og tilknytningsorienterede psykologi er dén der gør forskellen for klienterne ude i virkeligeden. Det der gjorde at vi blev psykologer i første omgang.

René Zimakoff (København V, 2022-12-15)

#750

Psykologiuddannelsen må ruste Danmarks kommende psykologer med en nuanceret teoretisk og praktisk bredde, så de kvalificeres til at møde en kompleks, mudderet og multifacetteret virkelighed. Ensrettet uddannelse skaber ensrettede kompetencer, hvilket i vores fag er ensbetydende med, at man leverer en dårligere opgave - til fare for psykolog, klient og samfundet i sin helhed.

Alice Erwall (København N, 2022-12-15)

#752

Psykologens styrke er netop i krydsfeltet mellem humanisme, samfundsvidenskab og naturvidenskab. At miste blikket for det er at miste fagligheden.

Niels Jensen (Frederiksberg, 2022-12-15)

#759

Jeg selv ikke vidste hvordan jeg skulle fungere som kliniker uden kendskab til tillnytningsterori, psykoanalyse og inden for udviklingspsykologien til andet end empiriske studier. Som kliniker skal man tænke kreativt, være god til at analysere problemet og forstå underliggende samspil. Det oplæres man i ved kendskab til mange psykologiske teorier.

Stine Juul (Charlottenlund, 2022-12-15)

#763

Som psykolog igennem 37 år ved jeg hvor vigtigt forståelsen af udvikling på dynamisk, humanistisk grundlag er for arbejdet med børn, unge og familier.

Heidi Rose (Valby, 2022-12-15)

#766

Det er vigtigt at have mangfoldige psykologi
som også inkluderer perspektiver fra forskellige psykologiske subdiscipliner for at kunne klare de globale mange problemstillinger. Som en global orienteret socialpsykolog ansat på RUC savner jeg samspil med kollegaer fra KU psykologi studium.

Rashmi Singla (Dragoer, 2022-12-15)

#771

Det er vigtigt med et bredt teoretisk udviklingspsykologisk fundament i uddannelsen

Anne Suhr (Lyngby, 2022-12-15)



Betalt Annoncering

Vi vil reklamere for denne petition til 3000 mennesker.

Lær mere...