Fraværs procenten i gymnasiet er for højt

Kommentarer

#2804

Som skolelærer i udskolingen ser jeg selv, hvor svært det er for elever at sidde på sin flade mange timer ad gangen, og jeg mærker selv, hvor svært det er som voksent menneske. Ydermere glemmer jeg aldrig selv, hvor svært det var at få tid til alle ovenstående ting i gymnasiet - selv uden stramningerne. Desuden tvivler jeg stærkt på, at disse stramninger styrker uddannelsesniveauet - tværtimod vil mange brænde ud og miste gejsten for at uddanne sig. Ydermere er jeg helt enig i, at fysisk og psykisk helbred skal passes i samme grad som skolen.

(Aalborg, 2018-11-10)

#2817

Jeg har en datter på gymnasiet og får en søn næste år. Det er total demotiverende at møde op hvis man kan se at man kommer for sent. Og så oven i disse stupide regler, bliver der kørt 12 tals ræs på skolerne også. Kulturen er blevet sådan at hvis du får 10 bliver der sagt nåeeee fik du kun 10

(6200, 2018-11-10)

#2819

Jeg skriver under fordi jeg synes det er latterligt at få 100% fravær for at komme to minutter for sent dette kommer til at have mange negative konsekvenser

(København S, 2018-11-10)

#2827

Jeg skriver under fordi jeg er helt enige får selv på sosu c jeg synes også det for meget

(Taastrup, 2018-11-10)

#2830

Jeg går ikke selv i skole mere, men jeg skriver under fordi jeg ser hvordan det påvirker min søster. Sidste skole år, faktisk lige inden skolen startede og i starten af skolen, fik hun salmonella, hvilket gjorde hende ekstremt syg med et infektionstal på 184 (det skal normalt være omkring 5-7 tror jeg). Samme bakterie blussede op to gange mere i løbet af skoleåret og, igen, gjorde hende mega syg (de kunne ikke måle hendes infektionstal ved egen læge, så højt var det - og hun skulle have været indlagt, men det blev hun ikke). Hun tog i skole nogle af de dage hvor hun havde det “bedre” fordi at hvis hun ikke gjorde, ville hun miste retten til SU. Hun var nok syg i længere tid end hun skulle have været, pga. at hun blev tvunget til at bruge kroppen, når den bare skulle have haft fred. Det er ikke okay at det skal være sådan.***** systemet - og menneskerne der styrer det.

(Vamdrup, 2018-11-10)

#2831

Jeg skriver under dette fordi, at jeg er en af dem, som er ramt af regel på regel.
Min mor er f.eks uhelbredelig syg af kræft, og hun bliver af og til indlagt, og jeg har brug for ro i hovedet bare en enkelt dag, når hun er indlagt - men næ nej, så stiger fraværsprocenten med nærmest 5. Jeg kan ikke engang passe mine tandlægetider pga skolen. Dette er for meget

(Århus, 2018-11-10)

#2844

Jeg skriver under, fordi jeg er fuldstændig enig i, at det er strammet alt for meget op. Jeg ELSKEDE at gå på gymnasiet og at lære en masse, men jeg havde heller ikke overskud til at skulle nå det hele. Jeg led for det første meget af hovedpine, jeg tog en bus som til tider var forsinket, og jeg skulle også tage mit kørekort i gymnasietiden. Jeg endte med at skulle op i fuld pensum pga min sygdom, og selvom lige denne beslutning var ok fair (da lægerne ikke vidste hvad der forårsagede hovedpinen, og dermed ikke kunne give mig en lægeerklæring), så vil jeg nødig se andre skulle igennem det samme, bare fordi de kommer 5 minutter for sent her og der. Først voldsomme nedskæringer og nu det her? Come on. Hvis man vil hæve niveauet, hvorfor så sænke kvaliteten?

(Vejle, 2018-11-10)

#2848

Jeg skriver under fordi, der ingen mening er i at give 100% fravær fordi man skal på toilettet. Man skal naturligvis have fravær hvis man kommer for sent eller skal gå fra undervisningen. Kan man bevise man har været ved lægen skal fraværet slettes (burde være lovlig fravær). Arbejdspresset er hårdt i forvejen så der er ingen grund til at øse ud med 100% fravær da det ikke giver et realistisk fraværs billede. Det burde jo netop være det man lægger vægt på.

(Aalborg , 2018-11-10)

#2850

personen har 100% ret

(Herlev, 2018-11-11)

#2853

Jeg selv blev ramt af stress i mim gymnasietid, som varede fra 2014-2017, udover det fik jeg en mindre depression, som gjorde at jeg efter at havde kæmpet mig igennem gymnasiet, røg ned i et kæmpe sort hul, som jeg stadig kæmper for at komme op af! Jeg har altid været en 12-tals pige, men på trods af, at jeg har og altid hsr haft super nemt ved stortest alle fag, så knækkede gymnasiet mig fuldstændig, da jeg på ingen måde kunne få min hverdag til at fungere. Havde man et moduls fravær eller en dags fravær, så gjorde det, at man havde svært ved at komme igang igen, da man så kom bagud og bagud og bagud, det gjorde, at ens fraværsprocent steg, hvilket stresset en super meget og gjorde, at det helebare blev endnu mere uoverskueligt! Man kan være syg, man kan have dårlige dag osv. Men i stedet for at lave en kollektiv måde at håndtere tingene på, så må man gå ind og kigge på hvert enkel tilfælde, passer man sige lektier, opgaver osv. Fungerer man godt, så gør 2 dages fravær nok ikke det helt store. Oplever derimod det modsatte, så snak med dem og hør hvad grunden til det er og tro mig lærerne ved godt, hvem der evt. Bare pjækker og ikke gider og hvem der reelt bare er syg. Så drop fraværsprocenten, den gør ikke andet end skade.

(Odense , 2018-11-11)

#2857

Jeg skrev under fordi jeg er helt enig med at reglerne bliver strammere og strammere for os unge elever med hensyn til 8 timers skole med korte pauser og at der hurtigst muligt bliver taget 100% fravær for timen... det skal der ændres på hvis i vil have at unge skal lide at gå i skole.

(Århus, 2018-11-11)

#2866

Fraværsprocenten med at komme for sent, gå på toilettet eller gå hjem ved sygdom er direkte latterlig. Dette håber jeg også lærerne kan se, og at de IKKE registrerer det, såfremt dette måtte forekomme. Alt andet vil være total tåbeligt.

(Lille Skensved , 2018-11-11)

#2872

Jeg skriver under fordi jeg selv er studerende og selv er presset over det nye fraværs system

(Glumsø, 2018-11-11)

#2877

Der skal være plads til at eleverne kan blive hjemme når de er syge uden at stresse. I perioder med mange opgaver og højt arbejdspres, kan det også være en ventil at man kan tage en “hjemmearbejdsdag” ....
Ryk den til 15% og træk sygefravær ud med lægeerklæring

(København, 2018-11-11)

#2878

Det er totalt umotiverende for de unge med de ekstreme stramme regler!!!

(Ølsted, 2018-11-11)

#2881

det er for sindsygt

(Herlev, 2018-11-11)

#2887

Jeg havde selv mange problemer med fravær, mest fordi jeg altid har været dårlig til at stå op. Ikke fordi jeg ikke gad skole, men det er bare meget svært for mig at vågne til en lille alarm klokke eller whatever. Hvis den her regel havde været der da jeg gik på gymnasiet, havde jeg aldrig fået min hue på.

(Sønderborg, 6400, 2018-11-11)

#2888

Jeg er 20000000% enig i hvad der står beskrevet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(København K, 2018-11-11)

#2892

Det er et kæmpe problem

(9900, 2018-11-11)

#2895

Jeg underskriver fordi jeg selv går i gymnasiet og bliver ramt af det her. Jeg bor over en time fra min skole og er derfor maks afhængig af den offentlige transport! Der kan tit være forsinkelser på bussen såvel som toget, og det vil jeg få 100% fravær for, en situation der er totalt ude af mine hænder at bestemme over. Jeg har kun gået i skole i 3 måneder og har allerede 5,71% fravær, jeg har været fraværende fra skole i alt 3 skoledage, én dag med sygdom, én dag med bøjletandlægebesøg i København der trak gevaldigt ud og til sidst én dag hvor jeg skulle have undersøgt min hånd, jeg ventede tilsammen i flere timer på diverse klinikker for undersøgelse.
Vi træder snart ind i vintertiden hvilket vil resultere i endnu flere sygedage hvilket vil betyde at jeg får en fraværsprocent på langt over 10%. Og hvad så? Skal jeg så smides ud af skolen fordi jeg også er et mennesker der bliver syg en gang i mellem.
Jeg har selv nogle vanskeligheder som jeg har med mig fra før gymnasiet, dem døjer jeg stadig med, og har til tider haft svært ved at følge med presset, fra alle de mange lektier, de store afleveringer og det konstante pres til at møde op i skole uanset hvad!
Alle os gymnasieelever bliver langt mere pressede og stressede med alle disse stramninger og regler. Jeg synes det er sindssygt hvor mange regler de kan finde på at indføre selv også i folkeskolen.
Der skal ændres noget og det skal være snart, ellers er alle gået ned med stress inden de når ud på arbejdsmarkedet.

(Rørvig, 2018-11-11)

#2897

Jeg vil ikke rammes af sådan nogle åndssvage stressende opstramninger!

(København, 2018-11-11)

#2900

Vores danske unge mennesker er i forvejen rigeligt stressede over der pres de oplever i uddannelsessystemet, så stressede at mange unge bliver syge og har angst og depression. Denne nye regel rammer ikke kun de unge med en lazifær holdning til fremmøde, det rammer især de pligtopfyldende og ansvarsbevidste unge, som gerne vil leve op til egne og andres forventninger.

(Lem, 2018-11-11)

#2907

Det er ikke okay, at vi unge skal have 100% fravær for at komme 1 min. Forsent pga eks. DSB er forsinket som de jo er næsten hele tiden.

Fraværsprocenten er allerede en kæmpe stressfaktor. Jeg oplevede at være utrolig syg i en uge. Efter to dage kom der en lærer og spurgte efter mig fordi jeg skulle til fraværssamtale (det var mit første fravær for året). Jeg tog i skolen i starten med høj feber i frygt for fravær og nu bliver det kun forværret. Hvad er formålet med denne regel? Det er kun med til at unge mennesker ikke dukker op til undervisningen, hvis de allerede får 100% fravær.

(Lynge, 2018-11-11)

#2910

Jeg synes det er helt urimeligt, at man ikke engang kan være syg i en uge.

(Aarhus , 2018-11-11)

#2919

Jeg vil gerne have tid til andet end kun skole, og det er fandme svært at få

(København, 2018-11-11)

#2939

Jeg skriver under, forid at jeg er gymnasie-elev. Og kan se mig selv i denne situation...

(Kolding, 2018-11-11)

#2942

Du har helt ret. Hvis en elev kommer 2 minutter for sent for han fravær for hele timen. Dette er super demotiverende og hvis eleven allerede ved vedkommende kommer for sent tager han hjem igen.

(København, 2018-11-11)

#2944

Jeg skriver under for at støtte en sund læring og for selv at få den bedst mulige gymnasie tid. Den foregår ikke med en arbejdsuge der er dobbelt så lang som en normal arbejdsuge

(Gentofte, 2018-11-11)

#2950

Fordi jeg synes de alt for hårde med fravær.

(Randers, 2018-11-11)

#2957

Det er simpelthen for tarveligt, mine lærer kommer ofte selv for sent til timerne men det har jo ingen konsekvenser for dem..

(Glostrup, 2018-11-11)

#2961

Jeg synes det er uretfærdigt.

(Nørresundby, 2018-11-11)

#2970

Jeg synes presset på de unge i dag er helt urimeligt. Man kan ikke forvente at få innovative og kreative medarbejdere, der går op i deres arbejde, hvis de kommer ud af skolen eller deres videregående uddannelse og allerede der føler sig stressede og pressede. Der er pres nok på arbejdsmarkedet i forvejen, så de skal nok få det lært. Giv dem dog en chance til at fordybe sig og blive rigtig dygtige i stedet for bare at haste dem igennem og lære pensum udenad for at få den bedste karakter. Det er utroligt kortsigtet.

(Jyllinge, 2018-11-11)

#2974

Vores samfund er på vej et sted hen, der er fuldstændig af sporet. Det er uhumanistisk og det er udansk

(Ulsted, 2018-11-11)

#2983

Det hårdt

(Gl.ryr, 2018-11-11)

#2989

Det er for dårligt, og meget stressende, idet jeg selv går på en ungdomsuddannelse i Lyngby.

(Birkerød, 2018-11-11)

#2992

Hvis vi vil nedsætte stress og øge antaller af elever, der gennemfører, skal vi til at sætte ind! Dette er første skridt på vejen dertil

(Nykøbing , 2018-11-11)

#2995

Fordi jeg er enig

(Solrød strand, 2018-11-11)

#2997

Jeg går på gymnasiet, godt nok kun i 1.g, men jeg kan allerede nu mærke hvor hårdt det kommer til at blive, vi sidder ned i mange timer om dagen og får viden ind, og med 8 timer med det er det langt fra halvdelen der sætter sig fast, det ville blive nemmere hvis vi fik mindre timer.

(aarhus, 2018-11-11)

#2999

Enig

(Skive, 2018-11-11)