Psychologists For Future DK

Folkets_klimamarch.jpg

Kære medlem af Dansk Psykologforening!

Den 20. september bliver der igen verden over afholdt omfattende strejker og demonstrationer for at få klodens politikere til at gøre mere for klimaet.

Vi er nogle kolleger, der gerne vil opfordre Dansk Psykologforening til at støtte op om denne aktion. Det vil vi gøre med et brev, som afleveres til foreningen den 23. august.

Vil du være medunderskriver af brevet? Så skriv under her senest onsdag den 21. august og oplys dit DP medlemsnummer - og du vil blive anført som medunderskriver med navn, medlemsnummer og e-mailadresse.

Her er teksten til brevet:

"Den 20. september vil der i alverdens byer påny blive afholdt omfattende strejker og demonstrationer, der vil opfordre politikere verden over til at gøre mere for at redde klimaet. Der er tale om en global såkaldt Fridays For Future-strejke – initiativet, der blev skabt af den unge svenske klimaaktivist Greta Thunberg.

Demonstrationen markerer starten på en global aktivitets/strejke-uge fra den 20-27. september. Ugen afsluttes med arrangementet "BreakForClimate" fredag den 27. september, klokken 12:00-14:00. Her opfordres alle til at holde to timers pause for klimaet.

Da Fridays For Future senest indkaldte til global demonstration for klimaet, deltog flere hundrede tusinde i demonstrationer, som spredte sig til flere end 100 lande ifølge organisationens egne tal. Mange af deltagerne var skoleelever.

Formanden for den store tyske fagforening Ver.di har nu opfordret foreningens to millioner medlemmer – der hovedsageligt arbejder i servicesektoren – til at stemple ud fra arbejdet den 20. september og tilslutte sig aktionen.

Fagforeningslederen, Frank Bsirske, har udtalt: 'Det handler om at bekende kulør – vi har brug for en langt mere omfattende tilgang til klimaspørgsmålet fra vores politikere.'

Fagbevægelsen var med til at skabe velfærdsstaten. Spørgsmålet er nu, om den – også i Danmark – vil være med til at sørge for, at vores samfund ikke bukker under for klimaforandringerne?

Vi vil hermed opfordre til, at Dansk Psykolog Forening følger det tyske eksempel og officielt opfordrer alle os medlemmer til at deltage i denne globale klimaaktion."