Ny Borrelia test kræves nu

Vi har i danmark den mest forældede test for Borrelia - Nemlig  ELISA testen   som for længst burde være skrottet  -

Eksperter over hele verden mener den gør mere skade end gavn  men  så længe der er penge interesser for lægerne  fastholdes den til stor skade for  den Flåt ramte .

Herunder  en forklaring hvorfor den bør udskiftes

»Western Blot-testen er entydigt bedre end ELISA-testen. Den er mere præcis. Det har man erkendt i Tyskland, hvor det bliver mere og mere almindeligt at bruge Western Blot. Det mest optimale er at bruge begge test, så man kan sammenholde resultaterne,« siger dr. Nikolaus Ackermann.

Også den amerikanske læge Daniel Cameron, der er leder af ILADS - International Lyme And Associated Diseases Society, en international, nonprofit, medicinsk borrelia-organisation. Daniel Cameron har beskæftiget sig med borrelia i 23 år og mener, at de danske lægers skråsikkerhed over for ELISA-testen, kommer patienterne til onde:

»Vores frustrationer med ELISA-testen er, at den giver for mange fejldiagnosticeringer. De danske læger stoler på testene, og det er en fejltagelse, der i sidste ende går ud over de fejldiagnosticerede patienter. For hvis lægerne får et negativt svar fra ELISA-testen, så indleder de ikke behandlingen af den smittede patient,« siger Daniel Cameron.

Overlæge på det tyske privathospital for borreliabehandling, Borreliose Centrum Ausburg, Karsten Nicolaus, mener, at ELISA-testen alene er ubrugelig til at diagnosticere sygdommen:

»ELISA-testene er de billigste - og det er det eneste incitament for at benytte dem, som jeg ser det. Der foreligger i hvert fald ingen lægevidenskabelige forklaringer på, at man bruger testen, og mit forslag er, at man smider den væk,« siger Karsten Nicolaus. Også i Statens Seruminstitut mener overlæge Kåre Mølbak, at Western Blot er den bedste måde at diagnosticere på.

»Den store styrke ved Western Blot er, at den kan udelukke andre bakterier, som ligner borrelia.«

- Hvilken borrelia-test er bedst?

»Det Western Blot,« siger Kåre Mølbak.

Giv din stemme til kende så vi kan  få  lov til at blive testet Korrekt med  westeren  Blot  prøven