Nej til mere larm, CO2 og forurening fra Djurslandsmotorvejen

Vi opfordrer til at Vejdirektoratet straks stopper planerne om at øge hastigheden på Djurslandsmotorvejen mellem Lisbjerg og Løgten, så hastigheden fortsat højst skal være 110 km/time. En øget hastighed til 130 km/time vil øge de allerede eksisterende støjgener i Lystrup, Hjortshøj og i de nye bebyggelser i bl.a. Skejby og Nye med 2 decibel. Den vil også øge CO2-udledningerne og dermed klimabelastningen med 40% samt øge NOx  forureningen med 50%. Desuden vil den øgede hastighed give højere fart på de omkringliggende veje og dermed mere utryghed, da bilisterne får mere ”fart i blodet”og mange vil derfor køre hurtigere efter at have forladt motorvejen. Vi og verden bør ikke belastes med den ekstra klimabelastning, støj og forurening blot for at bilisterne kan komme maksimalt et minut hurtigere frem fra Lisbjerg til Løgten. Derfor skal planerne om højere hastigheder stoppes.

Bag denne underskriftindsamling står :

Gunnar Boye Olesen, Hjortshøj

Thomas Medum og Liv Gro Jensen , SF-Aarhus

Else Mikél Jensen og Søren Egge Rasmussen, Enhedslisten Aarhus Øst

Henvendelsen vil blive fremsendt til Vejdirektoratet og såfremt de ikke stopper planerne, vil den blive fremsendt til Transportministeriet og Folketingets transportordførere.

Dokumentation: Vejdirektoratet har planer om i første del af 2021 at øge hastigheden til 130 km/time på Djurslandsmotorvejen fra Lisbjerg til Løgten, en strækning på 12 km tæt forbi en række landsbyer og byudbygningsområder ved Aarhus, se https://www.vejdirektoratet.dk/pressemeddelelse/nu-haeves-hastighedsgraenserne-paa-foerste-motorvej.

Vejstøj øges med 0,9-1 db for hver 10 km/time hastigheden øges over 90 km/time, svarende til 2 dB for at øge hastigheden med 20 km/timer ifølge.  http://www.gate21.dk/wp-content/uploads/2016/05/Hvidbog_samlet_web.pdf.

Klimabelastning og energiforbrug for personbiler øges med 40% ved at øge hastigheden fra 110 km/time til 130 km/time ifølge http://webarkiv.ft.dk/?/samling/20001/udvbilag/tru/almdel_bilag704.htm

Udledningen af de syre-og smog dannende kvælstofoxider, NOx’er øges med 50% for personbiler (fra 0,35 g/km til 0,53 g/km) ved at øge hastigheden fra 110 km/time til 130 km/time ifølge  https://www.dora.lib4ri.ch/empa/islandora/object/empa%3A8878/datastream/PDF/Thudium-2010-Speed_dependence_of_NO2-NOx_emission_ratio--%28published_version%29.pdf figur 2 side 3.

Bilisterne sparer højst 1 minut: med 110 km/time kan de 12 km af Djurslandsmotorvejen tilbagelægges på 6 min. 32 sek, og med 130 km/time på 5 min. 32 sek.

Jeg giver med min underskrift Gunnar Boye Olesen tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.