Nej til kæmpevindmøller ved Aarhus Havn

Nej tak til kæmpevindmøller på Aarhus Havn
På Aarhus Ø er det tanken, at der skal bo 12.000 og være tusindvis af arbejdspladser. En af visionerne for Aarhus Ø er, at området skal være særligt attraktivt med spændende arkitektur, grønne områder og visuel kontakt med vand og skibe.

I efteråret 2019 blev det offentliggjort, at man påtænkte at sætte 2 kæmpevindmøller på Aarhus Havn, 150 m høje. (en fodboldbane er 105 m lang). Der er kun 1200 m. fra det sted vindmøllerne skal opsættes til Aarhus Ø. En radius af 4 x vindmøllers højde er defineret som direkte uegnet til beboelse.

Der er vægtige grunde til at man ikke placerer vindmøller tæt på en storby, blandt andet er der stor usikkerhed om, hvordan lavfrekvent støj, påvirker helbredet.

Der har været gennemført en høringsrunde, hvor der kom 263 svar – og på trods af, at forvaltningen indstillede til, at man tog vindmøllerne på Aarhus Havn ud af planerne, var der flertal i Byrådet for fortsat at arbejde for vindmøller – og nu taler man ikke længere om 2, men gerne flere og måske 200 m høje.

Udregninger lavet af teknisk udvalg Aarhus viser, at kæmpevindmøllerne kun vil bidrage minimalt til den grønne omstilling. Procentmæssigt vil møllerne ved havnen give 1,5%. Hvor et solcelleanlæg vil kunne dække 60%. Når det ikke giver mere, hvad er så politikernes begrundelse?

Se dette citat fra JyllandsPosten:
» Når Vestas i dag får besøg af investorer og potentielle købere, så kan de ikke fremvise en moderne vindmølle i Aarhus. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt. Vi har kun 19 vindmøller i dag, som er små og af ældre dato. Det skal vi kunne gøre bedre,« sagde Louise Lindskrog (Ordfører for Socialdemokratiet) i byrådet, og hun uddyber det sådan her:
»For os handler det primært om grøn omstilling, men vi må også anerkende, at Aarhus er centrum for eksport af grønne teknologier. Det skal vi selv støtte op om, og derfor skal vi også kunne placere nye, moderne vindmøller i Aarhus.«

Tænk at et showroom for Vestas skal prioriteres over borgernes helbred!  Lad os sammen appellere til politikerne om at tage kæmpevindmøllerne på Aarhus Ø ud af planerne.

Sig nej til kæmpevindmøller ved at støtte denne underskriftindsamling.

Kristin Blach Petersen, beboer i isbjerget og medlem af ejerforeningens bestyrelse.    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Kristin Blach Petersen, beboer i isbjerget og medlem af ejerforeningens bestyrelse. tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.