NEJ til discount gigant, 93 p-pladser, tank og vask på Hjerting Strandvej

Hjerting_Strandvej.jpgSAMMEN STANDSER VI PLANERNE OM ET STORT DISCOUNT KOMPLEKS MED TANKSTATION, 93 PARKERINGSPLADSER OG VASKEHAL MIDT PÅ HJERTING STRANDVEJ.

Discountkæden REMA 1000 har planer om at overtage den tidligere Fakta butik på Havborgvej 4 - og gennem nedrivning af fire huse, åbne et stort butiks- parkerings- tank og vaskeanlæg direkte ud mod Hjerting Strandvej.

Projektet vil ikke alene vil få store konsekvenser for beboerne på Hjerting Strandvej, Havborgvej, Ryttervænget og Østervænget, men for alle brugere af Hjerting Strandvej, samt tilstødende veje og boligkvarterer - samt potentielt også for beboerne i andre boligkvarterer i Esbjerg, gennem præcedens for at opføre denne slags byggerier.

KONSEKVENSER

REMA 1000 ønsker at opføre et kompleks med 93 parkeringspladser, tankstation og en dobbelt vaskehal i sammenhæng med den gamle Fakta butik, som skal tilføjes indkørsel og facade ud mod strandvejen. Man ønsker med andre ord at presse et stort discount-kompleks som dem, man ser opført med god afstand til naboer i diverse nybygger-kvarterer, ind midt mellem smalle, rolige villaveje og den i forvejen stærkt trafikerede Hjerting Strandvej.

Ud over de åbenlyst uoverskuelige trafikmæssige konsekvenser (trafikophobning, kødannelse og sikkerhed), er også støjgener, negativ miljøpåvirkning og opgør med (tab af) arkitektoniske principper/værdier for hele området (med potentiale til at danne præcedens for hele Strandvejen og andre bydele) blandt de mange alvorlige bekymringer i projektets kølvand.

Forholder vi os passive, øges risikoen for at projektet bliver en realitet - og vi hører meget gerne fra andre Hjerting- og Esbjerg borgere som har lyst til at bidrage og støtte op om sagen.

I FØRSTE OMGANG KAN DU STØTTE OP VED AT TILSLUTTE DIG DENNE DIGITALE UNDERSKRIFTSINDSAMLING, som har til formål at få enten bygherren, kommunen eller Esbjerg byråd til at standse det ovenfor omtalte byggeprojekt såvel i sin helhed som i et eventuelt nedskaleret eller omfangs og/eller indholdsmæssigt justeret format)

Kontaktdetaljer (initiativet):

Christian Petersen, Hjerting Strandvej 114 (20 43 83 80), Thomas Hestehave, Hjerting Strandvej 112 (25 42 84 54), Christopher Green, Havborgvej 11 (29 88 87 80)

Jeg giver med min underskrift Thomas Hestehave tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.