Nej tak til lukning af Hjallerup Bibliotek

Brønderselv Kommune har bedt BDO om at lave en råderumsanalyse med forslag til at indfri besparelser op til 50 mio. frem mod 2027.
Et af forslagene er, at lukke Hjallerup Bibliotek. Det vil ifølge rapporten give en besparelse på 367.000 årligt. I rapporten står der, at den manglende biblioteksbetjening i Hjallerup kan føre til et fald i antallet af borgere der læser og at Hjallerup Kulturhus formentlig vil blive påvirket af initiativet.
Dertil er der ikke taget stilling til, hvad det i øvrigt vil betyde for en by som Hjallerup, hvis man lukker et godt kulturtilbud.

Børne- og undervisningsministeriet iværksatte sidste år en læseindsats. 9,5 mio til at fremme læselyst hos børn og unge. Fra undersøgelsen Børns Læsning 2017 ved vi, at børn læser mindre i fritiden. Der er samlet sket et fald på 5 procentpoint, fra 61 procent til 56 procent i perioden 2010 - 2017, i forhold til børn, der læser flere gange om ugen eller mere.

Så vælger man at følge forslaget fra BDO, så modarbejder man denne læseindsats. Og man fjerner muligheden for børnefamilier, som bruger biblioteket til hygge, læsning og leg med deres børn.