Nej tak til den digitale prøvevagt

Undervisningsministeret har fra marts måned vedtaget, at alle eksaminander skal installere et overvågningsprogram på deres computer, som skal hjælpe undervisningsministeriet forebygge snyd til prøver. Dette skal foregå som betingelse for fuldførelse af prøven, og nægtelse af installation vil medfører bortvisning fra prøven.

Softwaren der er tale om bliver kaldt den digitale prøvevagt. Ifølge web- og softwareudvikler Alexander Nørup, har den digitale prøvevagt adgang til en foruroligende mængde data fra din computer, som ikke nødvendigvis oplyses fra ministeriet.

De mest bekymrende former for data, som softwaren indsamler indebærer alle taster der trykkes på, skærmbilleder ved specifikke angivende handlinger og webaddresser fra blandt andet Chrome og Safari.

Det etiske problem ligger ikke i ministeriets adgang til dine data, men den risiko som følger med den digitale prøvevagt. Internetkøb kan medføre lækager af kortoplysninger, hvis et hacker angreb på softwaren skulle forekomme.

Hvis du er imod ministeriets digitale prøvevagt, ville vi være dybt taknemmelige for din underskift for afskaffelse af programmet.

Kilde: https://www.alexandernorup.com/DigitalProvevagt?fbclid=IwAR2Jrm50jRg53fpOsCNBxEHPXskRS_r6yuy5EhZmtbYvhI5xYeaVjEpaWKM

Ved at underskrive giver jeg Patrick Kirk tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.