Nej tak til at stå med alder i tingbogen

En tingbog er den del af det danske tinglysningssystem, hvor ejerskab af fast ejendom er opført.
Alder har ingen betydning for, hvad en hus er værd eller hvor det er placeret, hvor stort det eller lign.

Derfor er det helt urimeligt, at folk skal kunne se, hvor gammel man er - blot ved at logge sig ind i tinglysningsbogen.
Det medfører en helt urimeligt blotlæggelse af personlige oplysninger.

Det giver samtidig folk med dårlige hensigter mulighed for at kan finde ud af, hvor mennesker over en vis alder bor.
Dermed får mulige gernningsmænd/kvinder også mulighed for at kunne bruge tinglysningsbogen som værktøj for udvælgelse af det næste gerningssted for indbrug eller røveriske overfald - Det kan ikke være rimeligt.

Hjælp med at protestere mod denne urimelige blotlægelse af ens personlige oplysninger!

Her på www.pensionistkortet.dk og www.pensionist.dk synes vi ikke, det kan være rigtigt, at det skal være gratis at få fat i så mange oplysninger om privatpersoner.
Vi synes ikke, det er retfærdigt i forhold til personers private oplysninger og vi tror, at det kan og vil blive misbrugt.

Hjælp os med at samle underskrifter, som vi ønsker at aflevere til justitsministeren for at vise vores utilfredshed.

Siden det pr. 1. juli 2013 blev gratis at søge oplysninger i Tingbogen, er opslagene over fast ejendom på tinglysning.dk mere end seksdoblet på en måned. Således blev der i juni 2013 lavet 364.000 opslag, mens der i juli 2013 blev lavet hele 2,2 millioner opslag, oplyser Domstolsstyrelsen til bolius.dk.

På Pensionist.dk og Pensionistkortet.dk synes vi også, at det er underligt, at det skal være gratis at få så mange oplysninger udleveret. Flere af vores brugere er stærkt utilfredse med, at andre kan se ens fødselsdato eller andre ting. Samtidig øger det, ifølge flere, frygten for at være alene hjemme eller i det hele taget at tage hjemmefra for at besøge familien, når så mange oplysninger er frit tilgængelige.

Ældre frygter, at tyveknægtene kan sidde i ro og mag derhjemme og lede efter, hvor der bor enlige ældre i huse, som er betalt – og som derfor kunne tænkes at være en velhavende pensionist.