Cykling på gågaden tilladt i et længere tidsrum

Mere_cykling_på_PERLEGADE.pngSom beboer på Perlegade, Sønderborgs gågade, er det til stor daglig gene, at det ikke er tilladt at cykle i tidsrummet 07:00 til 22:00.

Der er formenligt tilfældet for flere, at Perlegade er den nemmeste og hurtigste vej, fra A til B. Hvad enten cykelturen er for at aflevere, eller følge børn, i skole eller institution, at komme på arbejde, eller af andre grunde, hvor det giver mening at tage den mest (sikre) og direkte vej.

Et forslag til ændring, for at tilgodese både cyklister og butikker, på Perlegade, kunne lyde:

Det er IKKE tilladt at cykle i tidsrummet 09:00 til 18:00

Det er selvfølgelig vigtigt, ligesom på alle andre områder i livet, at der udvises omtanke og respekt for de øvrige færdende, hvad enten du er på cykel, el-løbehjul, el-scooter eller for den sags skyld, er til fods ♥️

Hvis du ønsker at støtte op om dette forslag, fordi du selv er berørt af forbuddet, som det er nu - eller blot kan se logikken i, at lade andre benytte gaden på cykel, i tidsrum hvor der er få fodgængere på gaden - skal du blot skrive under nu.

For yderligere argumentation for forslaget, bedes du læse videre længere nede 🤗

Argumenter for et længere tidsrum hvor det er tilladt at cykle, på Perlegade:

• ÅBNINGSTIDER

De generelle åbningstider, ifølge Visit Sønderjylland, for butikker på Perlegade, er som følgende:
    10:00 til 17:30 mandag til fredag
    10:00 til 14:00 lørdag
    Lukket søndag

OBS: De generelle åbningstider kan afvige hvis den enkelte butik har vedtaget andre åbningstider, f.eks. fast søndagsåbent eller én time mere om lørdagen.
    For samtlige butikker gælder også, at der typisk er andre åbningstider, i forbindelse med højtider, sommersæson, events m.m.
    (Eksempelvis har butikkerne i juleperioden typisk åbent til klokken 19:00 fredag, til 15:00 lørdag og søndag, samt dagene lidt op til jul, ifølge Sønderborg Handel)

Caféer:
    Kislings: 09:00 til 17:30 alle dage, og lukket søndag.

Vaffelboden:
    9:30 til 17:00 mandag til fredag
    10:00 til 16:00 lørdag
    Lukket søndag.

Restauranter:
    Jensens Bøfhus:
    11:30 til 21:00 alle dage

Dining by Kreutzmann
    17:00 til 00:00 onsdag til lørdag

• Det er sikrere for småbørn at lære cykle på en ikke-trafikeret vej, til institution eller skole, sammen med en voksen, indtil alder og evne er helt udviklet.

• I morgentimerne mellem 7:30 og 9:00, samt efter butikkernes lukketid, er der få fodgængere på Perlegade. Dette er observeret ved selv at være på gaden, i samme tidsrum, samt ved at have vindue ud til gågaden, grundet adresse på Perlegade. Derfor vil det næppe være til hindring for gæster, der ønsker at besøge  de førnævnte restaurantioner efter kl 18:00, at der må køre cykler m.m. på gågaden.

.. Flere argumenter kan formentligt findes, men for nu, må denne underskriftsindsamling vise om der er behov for en ændring af forbuddet 🙏🏻

Jeg giver med min underskrift Sissel Vinther tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.