MEGET MERE TANDSUNDHED

Hjælp os med at sikre, at alle har råd til forebyggende tandpleje

Folketinget har med en ny, hasteindført særlov sat den danske tandsundhed på standby. Skriv under og hjælp os med at opfordre Folketinget til at sikre, at alle i Danmark har råd til forebyggende tandpleje. Vi opfordrer til, at Folketinget hurtigst muligt erstatter særlov L 235 med en ny og bedre lov.

Baggrund: Særlov med samfundsøkonomiske konsekvenser Den 1. juni 2018 ophørte overenskomsten mellem Tandlægeforeningen og regionerne. Fordi regionerne ikke vil bruge flere penge, og fordi Tandlægeforeningen ikke vil gå på kompromis med danskernes tandsundhed.

I stedet for at forhandle om en ny og bedre aftale vedtog Folketinget den 24. maj 2018, Særlov L 235. Loven går ud over den tandsundhed, du kender her fra klinikken. Især den forebyggelse, der både gavner dig som patient og samfundet som helhed. Forebyggelse koster, men behandling af sygdomme koster endnu mere.

Tandlægeforeningen arbejder for mere og bedre forebyggelse
Danmark har i mange år haft en tandpleje i verdenseliten. Hvorfor forringe det? Politikerne har allerede fjernet 300 millioner kroner af det offentlige tilskud til forebyggende tandpleje. Med den nye særlov bliver forebyggende tandpleje sat yderligere under pres.

Tandlægeforeningen arbejder blandt andet for en optimal tandpleje, hvor:

• Fokus på forebyggelse er i centrum
  • Vi yder en ekstra indsats for specielt udsatte
  • Vi sparer samfundet for følgesygdomme

Derfor er der behov for at budgetrammen, som minimum, reguleres tilbage til de oprindelige      1,7 milliarder, så vi i Danmark fortsat kan bryste os af at være med i verdenseliten, hvad angår tandsundhed. Vi arbejder også for en ekstra pulje på 500 millioner kroner, så vi kan tilbyde patienter, der ikke har været til tandlæge mere end fem år et gratis eftersyn, røntgen og tandrensning.

Tandlægerne skal følge Sundhedsstyrelsens ”Nationale kliniske retningslinjer”. Derfor kan vi ikke bare stoppe forebyggelse og behandlinger, nu hvor tilskuddet er reduceret. Det kan ikke være rigtigt, at tandlæger holdes ansvarlige for nødvendige budgetoverskridelser.

”Meget Mere Tandsundhed” er en interesseorganisation startet af tandlæger på vegne af vores patienter og har det helt enkle formål: At sikre kvaliteten og udbuddet af tandpleje til alle i Danmark.

63040033-E092-4785-90FA-A2690E6E0B7A.jpeg