Løslad Selahattin Demirtas nu!

Erdogan-regimets undertrykkelse af den demokratiske opposition fortsætter. Det mest synlige udtryk for dette er den årelange fængsling af den tidligere medformand for det demokratiske oppositionsparti, HDP, som har siddet fængslet siden 2016.

Ved det seneste præsidentvalg i juni 2018 stillede Selahattin Demirtas op, men måtte føre sin valgkamp fra en fængselscelle. Trods indespærringen og tegn på valgsnyd fik han over 4 millioner stemmer ved valget og var den kandidat, som fik tredje flest stemmer.

Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har ved flere lejligheder behandlet indespærringen af Demirtas og krævede senest den 22. december 2020 hans ”øjeblikkelige løsladelse”. I stedet for at efterleve denne klare afgørelse har Erdogan-regimet fastholdt fængslingen og ovenikøbet rejst nye anklager mod Demirtas, som kan koste ham årtier i fængsel.

Det næste præsidentvalg skal afholdes senest i juni 2023 og det mister naturligvis fuldstændig sin gyldighed, hvis en af de ledende oppositionspolitikere fortsat sidder fængslet.

Derfor kræver undertegnede, ligesom Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, øjeblikkelig løsladelse af Selahattin Demirtas og opfordrer den danske regering til at arbejde aktivt for dette i alle relevante sammenhænge.

Free Demirtas Initiativet

Free Demirtas Initiativet    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Free Demirtas Initiativet tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Bemærk venligst at du ikke kan bekræfte din underskrift ved at svare på denne meddelelse.