Læger siger stop besparelserne!

De sidste uger har vi set adskillige modige udmeldinger fra læger, der siger fra over for yderligere besparelser i sundhedsvæsenet. Disse udmeldinger er et kærkomment forsvar for et offentligt sundhedssystem under pres, og vi er enige: Det er på tide at sige stop.

Det er ikke kun på landets fødeafdelinger, at besparelserne nu går ud over både patienternes sikkerhed og de ansattes trivsel. Vi genkender fuldt ud, at der nu ikke kan løbes hurtigere af hverken læger, sygeplejersker, SOSU-assistenter, lægesekretærer, portører eller andre af de mange faggrupper, der får et hospital til at fungere. I årevis har fortsatte besparelser og blandt andet stigende udgifter til medicin betydet en stadig mere presset hverdag. Som Morten Hedegaard beskrev det i DR-debatten 1/12-16 blev fedtet skåret for længe siden: nu amputerer vi benet.

Det er blevet nødvendigt at sige fra:

Hvis sundhedsvæsenet skal vedblive at være et sted vi kan stå inde for, så skal der ikke spares en krone mere.

Opdatering:

Det går hurtigt nu, og der flere der har spurgt, derfor nedenstående:

• Underskriftsindsamlingen udgår ikke fra en bestemt organisation, men er startet af undertegnede. Jeg hørte så meget genklang i mine kolleger efter Morten Hedegaards afgang, at jeg tænkte det var oplagt.
  • Formålet er at gøre opmærksom på, at der ikke længere er sammenhæng mellem krav til ydelser og midler i sundhedsvæsenet. Løsningen kan selvfølgelig godt være en prioritering af midler (medicinudgifter, diverse pakkeforløb, dokumentation, osv), det er kombinationen af midler og krav der ikke er sammenhæng i.
  • Det er ikke en kritik af ledelsen på diverse afdelinger, men snarere en kritik af de rammer, der bliver sat højere oppe.
  • Hvis vi bliver mange - så afleverer jeg underskrifterne på Christiansborg.

Anna