KULTUREN ERKLÆRER KLIMAKRISE

KEK_bredformat.jpg

Dette er et opråb fra Danmarks kreative industrier. Kulturen bringer mennesker sammen, og gennem kunst, scener og medier berører vi ekstremt mange mennesker. Det medfører et stort samfundsmæssigt ansvar. Derfor vil vi samle os i kampen for miljøet. Vi er nødt til at blive mere bæredygtige i produktionen af de kunstværker, performances og levende billeder, der er med til at forme forståelsen af os selv, og den verden vi lever i.

Danmark indgår i Paris-aftalen, som forpligter os til at bidrage til reduktionen af den samlede CO2-udledning, MEN bag kulisserne ligger produktionsmetoder og ressourceforbrug, hvor der ikke tages hensyn til miljøet. Sammenlignet med andre Europæiske lande halter vores kultursektors klimaindsats bagud, da der endnu ikke findes nogle former for miljøkrav til Danmarks kreative industrier.

Men for at de kulturelle erhverv kan komme i gang med den grønne omstilling kræver det politisk støtte og økonomisk opbakning. F.eks kommer filmbranchens største klimabelastning fra flytransport, som er et resultat af et europæisk støttesystem, der belønner produktioner for at rejse rundt mellem lande og regioner. Det har negative konsekvenser for klimaet, men også for danske filmarbejdere og lokalsamfund. Der bør afsættes midler og ressourcer til forskning og uddannelse af kreativ bæredygtighed, og vi skal investere i udviklingen af klimavenlige løsninger for kulturen. Både erfarne kreative hjerner, og de næste generationer, skal rustes og klædes på til at tænke cirkulært og bæredygtigt i deres arbejde.

Den gode nyhed er, at vi som industri og kreative individer kan gøre en stor forskel NU!Som en del af de mest synlige og folkelige industrier har kultur- og medieskabere et kæmpe potentiale til meget mere end at underholde. Vi vil arbejde i brancher, der tager ansvar og lægge et politisk pres, både nationalt og internationalt, så støttesystemerne tilgodeser dem, der går forrest for klimaet. Vi vil stille krav til vores leverandører, bruge vores ressourcer med omtanke og vi vil aktivt udnytte vores stemmer som talerør for miljøet og naturen. Vi ønsker arbejdsgivere og politikere, der bekymrer sig om at sætte skub i udviklingen af en miljøvenlig retning, så vi allesammen kan bidrage til at forme fremtidens bæredygtige kultur.

Lad os bruge kunst og kreativitet som inspiration til handling.

Lad os forandre de kreative brancher sammen!
#KULTURENERKLÆRERKLIMAKRISE

Kulturen Erklærer Klimakrise    Kontakt forfatteren af dette andragende

Jeg giver med min underskrift Kulturen Erklærer Klimakrise tilladelse til at overdrage mine oplysninger i denne formular til vedkommende som har indflydelse på denne sag.

Vi viser ikke din e-mailadresse offentligt online.

Vi viser ikke dit telefonnummer offentligt online.

Vi visser ikke disse oplysninger offentligt online.